عشق و دوستی

می دانیم که درد جسمانی علامت و نشانه ایجاد مشکل و ناهنجاری در بدن است و عوامل مختلفی باعث درد و ناراحتی جسمانی می شوند. بعضی از این عوامل موقتی و برخی نیز طولانی مدت و نیازمند دارو و درمان هستند.
در اینجا ما ترفند هایی را بیان می کنیم که شما با دانستن و بکار بستن آنها، بعضی از درد ها را می توانید موقتا کاهش بدهید.

خارش گلو
وقتی کودک بودید، قلقلک دادن زیر بغل شما یک سرگرمی جالب بود. حالا در بزرگسالان هم می توان از این ترفند برای رهایی از مشکل خارش گلو استفاده کرد. وقتی که سلول های عصبی گوش تحریک بشوند، باعث اسپاسم عضلات گلو و گردن شده و در نتیجه شما را از شر خارش گلو راحت می کنند. پس قلقلک دادن گوش، باعث رفع خارش گلو می گردد!

صداهای فراصوت بالاتر از حد آستانه شنوایی را تجربه کنید
اگر در محلی شلوغ و پر سر و صدا هستید، بطرف راست خم شوید و سعی کنید با گوش راست بشنوید! گوش راست برای شنیدن حرفهای تند و سریع مناسب تر است. گوش چپ برای تمیز و تشخیص دادن تن های موسیقی، قوی تر است.

بر درد آمپول غلبه کنید
به راحتی با سرفه کردن در حین تزریقات، می توانید درد آمپول را کاهش دهید. سرفه کردن در اصل یک ترفندی است که باعث افزایش سریع و موقتی فشار در قفسه سینه شده و مسیرهای عصبی درد را مسدود می کند.

از شر جرم های بینی راحت شوید
فین کردن شدید را فراموش کنید. در اینجا یک ترفند بسیار سریع و آسان برای راحت شدن از جرم ها وجود دارد: بطور متناوب با زبان خود به سقف دهانتان ضربه بزنید، سپس با یک انگشت خود وسط دو ابرو را فشار دهید. این کار باعث می شود که تیغه بینی، عقب و جلو رفته و پس از ?? ثانیه، جرم های متراکم شده و آماده تخلیه می شوند!

از شر رفلاکس مری راحت شوید
کسانی که دچار رفلاکس مری هستند، اگر به پهلوی چپ بخوابند، کمتر به این مشکل دچار می شوند! مری و معده تحت یک زاویه ای بهم وصل هستند، وقتی به پهلوی راست بخوابید، سطح معده بالاتر از مری قرار می گیرد، در نتیجه غذا و اسید به مری بر می گردد.

درد دندان، آخ نگو
با یک تکه یخ، قسمت v شکل بین انگشتان اشاره و شست را بمالید، بسادگی درد دندان را کاهش می دهید.

نوک انگشت تان را سوزانده اید؟
اگر در اثر تماس ناگهانی با اجاق گاز یا قابلمه داغ نوک انگشت تان را سوزانده اید، به سرعت قسمت آسیب دیده را تمیز کنید و با یک تکه یخ ماساژ بدهید. اگر یخ نبود، از آب سرد نیز می توانید استفاده کنید.

سرتان گیج می رود و به دوران افتاده است
کافی است فقط یک دست تان را روی یک نقطه ثابت قرار دهید، بسرعت دوران سرتان خوب می شود. قسمتی از گوش که مسئول فقط تعادل است در داخل یک مایع شناور می باشد، هر گاه این مایع جابه جا بشود، تعادل شما بهم می خورد، بکمک یک مرجع ثابت بیرونی، مغز سریع تعادل خود را به دست می آورد.

درد پهلو
گاهی به هنگام دویدن، پهلوی آدم درد می گیرد. این بخاطر آن است که بازدم شما با وقتی که پای راست شما به زمین می خورد، همزمان است. در نتیجه به دیافراگم شما فشار وارد می شود، برای رهایی از این درد کافی است، بازدم خود را با وقتی که پای چپ شما به زمین می خورد، همزمان کنید.

جلوی خونریزی را با یک انگشت بگیرید
گرفتن بینی و به عقب برگرداندن سر، راه متداول جلوگیری از خونریزی بینی است، اما شما اگر مقداری پنبه را درست زیر گردی لب بالایی، روی لثه بگذارید و با یک انگشت آن را فشار دهید، خونریزی قطع می شود.

از تپش قلب در هنگام عصبانیت جلوگیری کنید
به انگشت شست خود، فوت کنید! عصب واگ که ضربان قلب را کنترل می کند، بکمک نفس کشیدن، آرام می گیرد.

مغز خود را گرم نگه دارید
بسیار چیز های کم اهمیتی هستند که مغز را سرد و فلج می سازند. در این حالت، زبان خود را به سقف دهانتان فشار دهید، بطوریکه بیشترین مقدار از سقف را بپوشاند، در این صورت سر درد بر طرف می شود! این سردرد می تواند ناشی از یک بستنی یخی باشد.

از نزدیک بینی پیشگیری کنید
نزدیک بینی به ندرت ریشه ژنتیکی دارد، بلکه بیشتر از خیره شدن چشم به یک نقطه در فاصله کم ناشی می شود. بنابراین بهتر است که هر از چندی، چشم های خود را ببندید، به بدنتان کش و قوسی بدهید، و نفس عمیقی بکشید و پس از چند ثانیه به آرامی نفس تان را رها کنید، این کار باعث استراحت عضلات غیر ارادی هم می شوند. در نتیجه چشم ها هم استراحت می کنند.

خواب رفتگی
اگر دست شما موقع رانندگی یا نشستن، در اثر یک وضعیت نادرست بخواب رفته باشد، به آرامی حرکت دادن سر به چپ و راست، در کمتر از یک دقیقه می تواند این مشکل را حل کند و از شر گزگز و سوزنی شدن دست راحت شوید.

زیر آب نفس بکشید
وقتی در زیر آب هستید، این نبود اکسیژن نیست که شما را بی چاره می کند، بلکه دی اکسید کربن است که باعث اسیدی شدن خون و استیصال می گردد. بنابراین کافی است ابتدا، قبل از شنا چند نفس کوتاه و سریع بکشید تا میزان اسیدی بودن خون پایین بیاید. با این ترفند مغز شما می پندارد که اکسیژن بیشتری در اختیار دارد! به این ترتیب ده ثانیه زمان می خرید.

خوب حفظ کنید
همیشه سعی کنید کار های خود را قبل از خواب، پیش خود مرور کنید و یا درباره مسئله ای که مورد نظر شما است، قبل از خواب فکر کنید، در این صورت وقتی بیدار می شوید، حافظه شما بهتر و سریعتر به شما کمک خواهد کرد. هر چیزی را که شما درست قبل از خواب مطالعه کنید، بهتر در حافظه شما ثبت و ضبط می شود.




| *| نوشته شده در چهارشنبه 89/7/7 و ساعت 8:36 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

روش های جدید لاغر شدن
پیگیری یک رژیم صحیح غذایی و انجام حرکات ورزشی بهترین و اصلی‌ترین روش برای کاهش وزن است.
?? واکسن چاقی
طبق مقاله‌ای که اخیرا در مجله بین‌المللی Obesity منتشر شده است نوعی از ویروس می‌تواند عامل ابتلا به چاقی باشد. محققان پس از انجام تحقیقاتی روی مرغ‌ها متوجه شدند این ویروس می‌تواند مکانیسم جذب و هضم موادغذایی را در بدن تغییر دهد و سبب ذخیره مقادیر فراوان چربی شود. واکسن چاقی راه موثری برای درمان این‌گونه چاقی‌ها می‌تواند باشد.
?? برچسب رایحه درمانی
به گفته محققان انگلیسی استفاده از برچسب‌های پوستی معطر وانیلی می‌تواند با کاهش میل فرد به شیرینی سبب کاهش وزن شود. محققان پس از زیر نظر گرفتن ??? داوطلب چاق و استفاده از این برچسب‌ها متوجه شدند وانیل سبب کاهش تمایل فرد به مصرف شیرینی‌جات و کاهش وزن می‌شود.
?? درمان‌های ژنتیکی
بررسی‌های پژوهشگران انگلیسی نشان داده است برخی از انواع چاقی‌ها به دلیل نقص و کمبود لپتین است. به طور معمول سلول‌های چربی از هورمون لپتین استفاده می‌کنند تا به مغز نشان دهند به اندازه کافی ذخیره چربی در بدن وجود دارد. در برخی افراد این هورمون خیلی کم تولید می‌شود در نتیجه فرد همیشه احساس گرسنگی می‌کند. محققان می‌گویند تزریق این هورمون به بدن افرادی که آن را تولید نمی‌کنند سبب کاهش وزنشان می‌شود.
?? قرص‌های کنترل‌کننده اشتها
محققان حین تولید یک ترکیب ضدسرطان تجربی به نام C15 به طور تصادفی موفق به متوقف کردن آنزیمی شدند که موادغذایی را به چربی تبدیل می‌کند. C15 همچنین قادر به متوقف کردن نوروپپتید y یا همان ترکیب شیمایی است که محرک اشتها در مغز است. در آزمایشاتی که روی موش‌ها انجام شده است تزریق C15 به موش‌ها سبب کاهش وزنشان می‌شود.سلامتیران
   



| *| نوشته شده در یکشنبه 89/7/4 و ساعت 10:0 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

افرادی که ورزش می کنند این قرص را نخورند! خطرناک است!
پزشکان توصیه می کنند تمام افرادی که ورزش می کنند از این قرص مصرف نکنند زیرا ...
مصرف بی‌رویه دگزامتازون در ورزشکاران باعث طاسی می‌شود
مصرف بی‌رویه داروی دگزامتازون در ورزشکاران، طاسی، جوش‌های دردناک و چرکی در شانه ایجاد می‌کند و در صورت ادامه مصرف، تبدیل سینه مردانه به سینه زنانه مشکلات عقیمی غیر قابل برگشت و در نهایت در برخی بروز سیروز و سرطان کبد هم به دنبال دارد.
 یک متخصص فیزیولوژی ورزش گفت: مصرف بی‌رویه داروی دگزامتازون در ورزشکاران، طاسی، جوش‌های دردناک و چرکی در شانه ایجاد می‌کند و در صورت ادامه مصرف، تبدیل سینه مردانه به سینه زنانه مشکلات عقیمی غیر قابل برگشت و در نهایت در برخی بروز سیروز و سرطان کبد هم به دنبال دارد.
مسعود حاجی رسولی اظهار داشت: هر دارویی حتی اگر با تجویز پزشک مصرف شود عوارض خواهد داشت چه رسد به اینکه دارویی بدون نیاز وارد بدن شود که در این شرایط عوارض شدیدتر است.
وی با بیان اینکه دگزامتازون دارویی است که در همه داروخانه‌ها هست و ممکن است خیلی‌ها با تجویز پزشک برای حل مشکل التهاب‌های بدن استفاده کنند تصریح کرد: داروهای آنابولیک استروئید و محرک‌ها و مخدرها مورد نیاز بیماران است اما با کمال تاسف برخی ورزشکاران تا گاهی 200 برابر دوز مورد نیاز بدن این داروها را برای دوپینگ وارد بدن می‌کنند که عوارض بدی دارد.
حاجی رسولی ادامه داد: دگزامتازون که یک داروی آنابولیک استروئید است به منظور افزایش حجم بدن استفاده می‌شود اباید در نظر داشت مصرف این دارو با هر هدفی باید حتماً با تجویز پزشک باشد و مصرف بدون تجویز پزشک، خودسرانه و با دوز بالای آن خطرناک است.
وی خاطرنشان کرد: مصرف بیش از حد این دارو در مردان طاسی مردانه، جوش‌های دردناک و چرکی در شانه ایجاد می‌کند و در صورت ادامه مصرف، تبدیل سینه مردانه به سینه زنانه و آتروفی بیضه تا حد عقیمی غیر قابل برگشت و در نهایت در برخی سیروز و سرطان کبد هم به دنبال دارد.



| *| نوشته شده در یکشنبه 89/7/4 و ساعت 9:52 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

حفظ تعادل با شکم!!
شکم حساس ترین ناحی? و مهم ترین مولد نیروی بدن است. با شکم شما می توانید تعادل تان را حفظ کنید اما چگونه؟
 
 که در زبان ژاپنی «هارا» و به چینی «شی» گفته می شود. ما از« شکم» مادر به دنیا می آییم، بچه ها و پدیده هایی را به دنیا می آوریم و در نهایت به «شکم» خاک (شما بخوانید به دل خاک!)  بازمی گردیم. حالا می خواهیم به کمک مارین پِهوت Marine Pehuet متخصص معده و گوارش بفهمیم که شکم ما چه طور فکر می کند و چگونه عمل می کند.
مارتین پِهوت، متخصص معده و گوارش، تصویری از شکم برای ما ترسیم می کند، پیچ و خم های روده ای به طرز عجیبی شبیه به پیچ و تاب هایی است که مغز ما را انباشته است. رود? باریک و کولون، شکم، کبد، کیس? صفرا و پانکراس، همگی در جریان گوارش سهیم اند.
حیات شکم بسیار ویژه است، در واقع نمی توان شکم را از سر و آنچه در آن می گذرد از جمله، افکار، عواطف، احساسات، دل مشغولی ها و غم هایش جدا دانست. وقتی کسی شکم درد دارد، نشان دهند? این است که در قسمتی از بدن مشکلی پیش آمده و یا جایی چیزی خوب پیش نمی رود.  
شکم، مرکز آرامش ما
در قسمت بالای پاها، استخوان خارجی، آلت تناسلی و شکم قرار دارد. رقصنده ها، مرتاض ها، سوارکارها و ژیمناست ها از شکم شان برای به دست آوردن تعادل استفاده می کنند.
شکم، به عنوان مرکز ثقل بدن، ثبات عاطفی ما را نیز نشان می دهد. در عضلات شکمی،  نیروی حساس تری نیز وجود دارد. کنترل ترس ها و عواطف مان شکم را به مکانی برای حضور نیروی مهم دیگری تبدیل می کند:
اعتماد به نفس
بنابراین می توان گفت شکم، مغز دوم ماست؟
هنگام غذا خوردن، شکم علائمی از مغز دریافت می کند که این علائم عامل تحریک و برانگیختگی گرسنگی می شوند. اگر شما استرس دارید و نگران هستید ولی می توانید فوراً خود را آرام کنید و با محیط وفق دهید، در اینجا شکم تان است که وارد عمل شده و تأثیر گذاشته است.



| *| نوشته شده در یکشنبه 89/7/4 و ساعت 9:47 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

مزیت پلک زدن هنگام کار با رایانه!
افراد هنـــگام کار با کامپیــوتر ناخودآگاه با حالت خیره، به صفحــه نمـــایشگر رایانه نگاه می‌کنند که این امر علاوه بر خستگی، باعث ...


دکتر پرویز زرین بخش جراح و متخصص بیماری‌های چشمی گفت: افراد هنـــگام کار با کامپیــوتر ناخودآگاه با حالت خیره، به صفحــه نمـــایشگر رایانه نگاه می‌کنند که این امر علاوه بر خستگی، باعث خشکی چشم خواهد شد.

وی گفت: علامت اصلی خشکی چشم به صورت احساس خراش یا وجود جسم خارجی در چشم است که معمولاً همراه با سوزش و قرمزی چشم بروز می‌کند.

وی گفت: پلک زدن سازوکاری غیر ارادی است که فرد به طور ناخودآگاه انجام می‌دهد و این حرکات متناوب پلک همراه با اشک چشم، سطح قرنیه را تمیز و شفاف و مرطوب نگه می‌دارد.

زرین بخش گفت: علاوه براین گرد و غبار روی صفحه نمایشگر باعث پراکندگی نور در سطح صفحه می‌شود و وضوح تصاویر را کم می‌کند که این امر، باعث مبهم شدن تصاویر و در نتیجه خستگی و گیجی کاربر می‌شود.




| *| نوشته شده در جمعه 89/7/2 و ساعت 2:26 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

ماموگرافی قبل از این سن باعث سرطان می شود!
آیا می دانید ماموگرافی در چه سنی باید انجام شود و چرا قبل از این سن خطرناک است ؟


ماموگرافی در زنان قبل از 20 سالگی ممنوع!

یک متخصص زنان گفت: خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که قبل از 20 سالگی در معرض تشعشعات ماموگرافی قرار گرفته‌اند، بالاتر از دیگران است.

 دکتر شیدا رفیعی گفت: انجام ماموگرافی در زنانی که بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند، احتمال ابتلای آنها به این بیماری را افزایش می‌دهد.

وی عواملی مانند سن، شیردهی و سن نخستین قاعدگی را از عوامل موثر در ابتلا به سرطان سینه عنوان کرد و گفت: زنان زیر 30 سال نباید به طور مستمر تحت ماموگرافی قرار گیرند؛ چرا که زنان جوان در برابر تشعشعات آسیب پذیری بیشتری دارند
.
رفیعی گفت: زنان جوانی که خطر بروز سرطان سینه در آنها بیشتر است، بهتر است به جای ماموگرافی از ام .آر.آی استفاده کنند، زیرا در ام.آر.آی به جای اشعه از امواج مغناطیسی یا رادیویی استفاده می‌شود
.
به گفته وی، قرار گرفتن در معرض دوز پایین اشعه ماموگرافی در زنانی که جهش ژنتیکی دارند، تاثیرات نامطلوبی دارد که از جمله این تاثیرات نامطلوب می‌توان به افزایش احتمال خطر ابتلا به سرطان سینه اشاره کرد. بنابراین این زنان قبل از قرار گرفتن در معرض تشعشعات ماموگرافی باید تحت غربالگری سرطان سینه قرار گرفته و سابقه خانوادگی آنها نیز بررسی شود
.




| *| نوشته شده در جمعه 89/7/2 و ساعت 2:25 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

آیا ژل های ضدعفونی کننده دست موثر هستند؟
این روزها ژل هایی با نام ضد عفونی کننده دست ها و از بین بردن آلودگی و ویروس دست ها فراوان شده اند ، آیا واقعا تاثیر دارند؟


ژل‌های ضدعفونی کننده دست، تاثیری روی ویروس آنفلوآنزای خوکی ندارند

ویروس این آنفلوآنزا چون از طریق هوا منتشر می‌شود، لذا تماس با سطوح آلوده از اهمیت کمتری در این مورد برخوردار است.

پژوهشگران تاکید کردند: تمیز کردن دست‌ها با ژل‌های ضدعفونی کننده در پاکسازی عفونت حاصل از ویروس آنفلوآنزای خوکی تاثیری ندارد
.
 این ژل‌ها معمولا الکلی هستند و در زمان همه‌گیری‌های آنفلوآنزا استفاده از آنها توصیه می‌شود اما محققان می‌گویند در مورد ویروس آنفلوآنزای خوکی یا (H1N1) تاثیر این ژل در عفونت زدایی خیلی ناچیز است.

پژوهشگران می‌گویند: ویروس این آنفلوآنزا چون از طریق هوا منتشر می‌شود، لذا تماس با سطوح آلوده از اهمیت کمتری در این مورد برخوردار است.

محققان در این پژوهش که نتایج یافته‌های خود را در «کنفرانس مواد آنتی میکروبیال و شیمی درمانی» ارائه کرده‌اند، تاکید می‌کنند که ضدعفونی‌ کننده‌های الکلی برای دست که فعالیت ضد ویروسی زیادی دارند به میزان پیشگیری در کاهش شدت عفونت‌های ویروسی ناتوان هستند
.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، محققان دانشگاه ویرجینیا تاکید کردند که این پژوهش پیشنهاد می‌کند برای محافظت در برابر عفونت حاصل از این نوع ویروس‌ها بیشتر باید مراقب انتشار ویروس‌ها از طریق هوا بود تا برای مقابله با آن بتوان به راه کار موثرتری دست پیدا کرد.




| *| نوشته شده در جمعه 89/7/2 و ساعت 2:23 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

کمبود این ویتامین از رشد قدی کودکان می‌کاهد!!
شروع رشد از دوران جنینی آغاز می‌شود. پس باید برای رسیدن به قد بلندتر، از دوران بارداری مراقبت از رشد کودک را آغاز کنیم. در دوران بارداری تغذیه مادر تأثیر زیادی بر قد کودک متولد شده دارد. 


 یک متخصص تغذیه گفت: کمبود متوسط تا شدید ویتامین A مانع رشد مطلوب قدی کودکان می‌شود و مصرف آن در سنین رشد ضروری است.

سعید حسینی  افزود: شروع رشد از دوران جنینی آغاز می‌شود. پس باید برای رسیدن به قد بلندتر، از دوران بارداری مراقبت از رشد کودک را آغاز کنیم. در دوران بارداری تغذیه مادر تأثیر زیادی بر قد کودک متولد شده دارد.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: به طوری که مشخص شده است مصرف ناکافی ریزمغذی‌ها و استعمال دخانیات در دوران بارداری به رشد ناکافی و کم‌وزنی کودک در هنگام تولد منجر می‌شود. مصرف غذا در حد متعادل و مناسب از تمام گروه‌های غذایی برای دستیابی به رشد قدی مناسب از اهمیت به سزایی برخوردار است.

حسینی گفت: قد متوسط برای پسران شامل میانگین قد پدر و مادر به‌علاوه 6،5 سانتی متر و برای دختران میانگین قد پدر و مادر منهای 6،5 سانتی متر است.‌ برای رشد هر فرد یک دامنه یا محدوده وجود دارد. به عبارتی مرزهای بالایی و پایینی برای قد هر فرد وجود دارد که از پیش برای هر فرد تعیین شده است.

این متخصص تغذیه گفت: باید توجه داشت که برای حرکت از مرز پایینی به مرز بالایی محدودیت زمانی وجود دارد که نقطه شروع آن از ابتدای بارداری است که نتیجه آن قد و وزن مطلوب در هنگام تولد خواهد بود و نقطه پایانی آن همزمان با بسته شدن صفحات رشد خواهد بود.

وی گفت: عوامل تغذیه‌ای که باعث رشد می‌شود را می‌توان به درشت مغذی‌ها مانند مواد قندی، چربی‌ها و پروتئین‌ها که انرژی لازم برای سوخت و ساز بدن را تأمین می‌کنند تا عوامل ساختمانی و ریزمغذی مانند انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند کلسیم، روی و منیزیم نام برد.
این متخصص تغذیه اضافه کرد: سبزی‌ها و میوه‌ها، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی به خصوص پیش‌سازهای ویتامین A در رژیم غذایی ضروری است و کمبود متوسط تا شدید ویتامین A مانع رشد مطلوب کودکان می‌شود.

حسینی گفت: منابع سرشار از ویتامین A عبارتند از اسفناج، زردآلو، طالبی و دریافت کافی کلسیم که به ویژه در دوره رشد طولی استخوان‌ها بسیار حایز اهمیت است. بنابراین تغذیه با شیر، ماست، پنیر و انواع کلم را باید به نوجوانان پیش از رسیدن به سن بلوغ توصیه کرد.

 




| *| نوشته شده در جمعه 89/7/2 و ساعت 2:21 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

تاثیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در رسیدن به تناسب اندام
یک مطالعه تازه نشان می‌دهد که افرادی که در جوامعی زندگی می‌کنند که پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری معمول است کمتر دچار اضافه‌وزن و چاقی می‌شوند.
محققان با انجام مطالعه آماری در مورد پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در 14 کشور دریافتند، هر چه میزان دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی در میان افراد بیشتر باشد احتمال اینکه افراد تناسب اندام بیشتری داشته باشند، بیشتر است.طبق یافته‌های دانشمندان کشورهای سوییس، اسپانیا و هلند بیشترین آمار پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را داشتند در حالی که کشورهایی مثل استرالیا، ایالات‌متحده و کانادا کمترین آمار پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را داشتند.بین پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری بیشتر و کاهش خطر دیابت ارتباط واضحی وجود دارد.
نتایج این تحقیقات در نشریه ماه اکتبر American Journal of public health درج شده است. محققان باز هم بر اهمیت پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به عنوان ورزش‌های ایمن، راحت و ارزان تاکید می‌کنند.چگونه می توان از پیاده روی های خود نتیجه بهتری گرفت؟
سعی کن ید هر روز حداقل برا ی مدت نیم ساعت پیاده روی تند انجام دهید یا چهار بار در هفته و هر بار به مدت یک ساعت. یادتان باشد که انرژ ی در هفته می سوزانید که برای تناسب اندام و سلامت قلب و عروق شما بسیار مفید است.
هنگام پیاده روی ، اگر می خواهید سریع تر راه بروید، به جای برداشتن قدم های بلند، قدم ها یتان را کوتاه و سریع تر بردارید. . همچنین از کفش مناسب ورزشی استفاده کنید.



| *| نوشته شده در چهارشنبه 89/6/31 و ساعت 9:11 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

وقتی‌ کمر‌ ‌زیر‌‌درد خم ‌می‌شود
این روزها بیشتر از هر زمان دیگری از درد کمر می‌شنویم، این کمر درد‌ها اتفاقا فقط مربوط به سالمندان هم نمی‌شود و
 خیلی از جوانان از این مشکل گله دارند


این روزها بیشتر از هر زمان دیگری از درد کمر می‌شنویم، این کمر درد‌ها اتفاقا فقط مربوط به سالمندان هم نمی‌شود و
 خیلی از جوانان از این مشکل گله دارند.می‌گویند کمردرد پس از سردرد شایع‌ترین بیماری شایع در جامعه بشری است.

عواملی که سبب کمردرد می‌شوند به عوامل غیرفیزیکی و مکانیکی تقسیم می‌شوند که تومورهای ناحیه کمری جزو گروه
 کمردردهای غیرفیزیکی محسوب می‌شوند.

اما 95 درصد علت این موضوع مربوط به کمردردهای مکانیکی است که بر اثر فشار در این ناحیه ایجاد می‌شوند.

بد نشستن، انجام کارهای سنگین، عدم تحرک کافی و عدم اصلاح روش زندگی سبب ایجاد کمر درد در جوامع امروزی شده
است
.
به گفته پزشکان، مهم‌ترین عامل و شایع‌ترین علت ایجاد کمردرد در بین مردم به وجود آمدن ساختار فیزیکی نامناسب به
 علت عدم رعایت وضعیت‌ صحیح نشستن است
.
علل دیگر کمردرد، درگیری دیسک‌های کمر است.همچنین آرتروز، عفونت‌ها، بد‌خیمی‌ها، سرطان‌های ستون فقرات و
 بیمار‌ی‌های رماتیسمی می‌تواند از دیگر علل کمردرد باشد.

علاوه بر رعایت بهداشت صحیح نشستن و برخاستن،نگهداری مناسب ستون فقرات از نظر تغذیه سالم و فعالیت‌های بدنی
 بسیار مهم است.

باید در نظرداشت تغذیه‌ای مناسب است که در برگیرنده انواع ویتامین‌ها، پروتئین‌ها، کربوهیدارت‌ها و مواد معدنی باشد و
 بتواند ستون فقرات سالمی را ایجاد کند. تغذیه مناسب بخصوص در کودکی و نوجوانی و در رده سالمندی از اهمیت
 بالاتری برخوردار است
.
انجام فعالیت‌های ورزش صحیح در همه رده‌های سنی بویژه دوران کودکی و سالمندی می‌تواند عضلات، استخوان، قلب و
 عروق را فعال کرده و فعالیت‌های هوازی و انعطاف‌پذیر مانند کشش‌های مکرر، دویدن ملایم، شناکردن و راه رفتن در آب
 می‌تواند به پیشگیری از کمردرد کمک زیادی کند
.
به توصیه پزشکان در طول فعالیت بدنی روزانه از حرکات ناخواسته‌ای مانند بلندکردن اجسام سنگین، چرخش‌های ناگهانی
 هنگام حمل و نقل اجسام، پرتاب کردن اشیا و نامناسب نشستن در حین رانندگی و... خودداری کنیم.

رعایت نکردن این نکات باعث می‌شود فشار ناخواسته روی ستون فقرات وارد شود که این فشار ممکن است از مهره‌ها به
 دیسک و از دیسک به عصب ‌برسد و موجب درد سیاتیک شود.

از جمله مواردی که باید در طول فعالیت روزانه مدنظر قرار گیرد، نحوه بلند کردن اجسام و طرز نشستن است.

براین اساس برای بلندکردن اجسام حتما باید نشست و جسم را به بدن نزدیک کرد و با کمک زانو بلند شد که این راه از
فشار‌های ناخواسته به کمر جلوگیری می‌کند.

صندلی باید استاندارد، دارای قابلیت تغییر ارتفاع و دستگیره باشد و پشتی آن باید گودی پشت کمر را پر کند و پا روی زمین
 باید به‌گونه‌ای قرار بگیرد که زاویه بین تنه و ران 90 درجه باشد و از جاپایی‌ها ـ به گونه‌ای که پشت پا خم شود ـ استفاده
 شود
.
جراحی بی‌جراحی

 کمی از دردهای ناحیه کمر به علت آسیب جدی به دیسک بین مهره‌ای است. بسیاری از دردهای کمر بدون نیاز به جراحی
 و حتی مصرف دارو، فقط با آموزش کنترل و تقویت عضلانی قابل درمان هستند.

به گفته پزشکان، تنها 5 درصد کمردردها که بر اثر آسیب جدی به دیسک بین مهر‌ه‌ای ایجاد می‌شوند، نیاز به جراحی داشته
 و 95 درصد دیگر با درمان دارویی، فیزیوتراپی و ورزش‌های اختصاصی بهبود پیدا می‌کند.

اما جالب است بدانید براساس آخرین پژوهش‌ها، با آن‌که بخش اعظم کمردردها به خودی خود درمان می‌شوند ولی این
 درمان قطعی نبوده و در برخی مواقع عوارضی در بیمار باقی می‌ماند که می‌تواند زمینه‌ساز عود مجدد بیماری باشد و
 درمان کامل و بدون عوارض برجای مانده، نیاز به انجام ورزش‌های خاص دارد.

توصیه پزشکان دیگر به استراحت و استفاده از دارو اکتفا نمی‌کند بلکه درمان کمردرد باید فعال و با مشارکت مستقیم بیمار
 انجام گیرد که به آن درمان علتی می‌گویند و در این روش فرد آموزش می‌بیند تا عضلات مجموعه کمر خود را به‌کار گرفته و
 به اصلاح الگوهای حرکتی خود بپردازد.

امروز فناوری‌های نوین از قبیل تحریک الکتریکی، امواج ماورای صوت و لیزرهای کم‌توان برای کنترل دردهای مفاصل و
 عضلات مانند برخی کمردردها به کار گرفته می‌شوند. با این حال درمان‌های دستی و انجام دقیق تمرینات اختصاصی همرا
ه آموزش صحیح، اثربخشی پایدارتری دارند.

علت کمر دردها

فاصله بین دو مهره که از مایع ژلاتینی و برخی الیاف تشکیل شده را فضای بین‌مهره‌ای یا فضای دیسک می‌گویند، اگر بنا به
 هر دلیلی بر اثر نقص یا ضعف این مایع ژلاتینی و الیاف، فشاری روی ریشه‌های عصبی یا نخاع وارد شود، درد در اندام‌ها
 احساس می‌شود که مثلا اگر این فشار در گردن انجام شود ایجاد درد در ناحیه گردنی و اندام فوقانی احساس می‌شود و
 اگر در کمر باشد درد در اندام تحتانی و پاها احساس می‌شود. دلیل آن این است که روی ریشه عصبی که به سمت پ
ا می‌آید، فشار ایجاد می‌شود
.
در همه افراد به دلیل افزایش سن این ضعف ایجاد می‌شود و در همه بیمارانی که حتی علامتی هم ندارند و بالای30 سال
هستند به نوعی یک برآمدی دیسک را داریم ولی اگر شدت بیشتری پیدا کند، سبب ایجاد علائم درد کمر و اندام‌ها می‌شو
د و این علائم شامل درد، خواب‌رفتگی، گزگز و مورمور است
.
سید تقی نوربخش، عضو هیات مدیره انجمن ارتوپدی ایران برای کمر درد چند علت عمده را تعریف می‌کند: علل التهابی و
 بیماری‌های آن مانند آرتریدروماتوئید که همه مفاصل از جمله کمر را گرفتار می‌کند، بیماری‌های مادرزادی مانند اسکلیوز
است که به علت تغییر شکل‌هایی که در ستون فقرات ایجاد می‌کنند باعث کمردرد می‌شوند، دیسک‌های کمری و نحو
ه زندگی مردم و عدم رعایت مسائل ارگونومی از مهم‌ترین علل ایجاد کمردرد است.

نوربخش به فارس‌ می‌گوید: در برخی موارد ممکن است فرد کمردرد نگیرد ولی علائم در اندام‌ها موجود باشد که علت آن
 فشار روی ریشه عصبی است که از مغز وارد ستون فقرات و از بین فضای مهره‌ها خارج می‌شود و تا نوک انگشتان می‌رود
 و ممکن است علامت در آنجا احساس شود
.
او ادامه می‌دهد: درمان کمردرد، بستگی به علت آن دارد، یعنی اگر بیماری روماتیسمی باشد باید درمان شود.اگر انحراف از
 ستون فقرات است باید اصلاح شود. اما آنچه که مکانیکال است و در واقع همان دیسک است، بستگی به میزان فشار روی
 دیسک کمر دارد. اگر فشار در حد برآمدگی باشد با استراحت 2هفته‌ای و رعایت برخی مسائل، می‌توان دیسک کمر را
 درمان کرد.بیمار مبتلا به دیسک کمر باید از قرارگرفتن در وضعیت‌هایی که فشار روی دیسک می‌آورد، پرهیز کند و هنگام
 خواب باید به پهلو بخوابد و پاهایش در شکم جمع شود. فرد مبتلا به دیسک کمر باید حتما موقع نشستن زیرپایی داشته
باشد تا خمیدگی در مفصل ران ایجاد شود یا زیاد و به مدت طولانی ننشیند و از دستشویی فرنگی استفاده کند و از
 رانندگی طولانی مدت بپرهیزد.

به گفته نوربخش، اگر شدت دیسک زیاد و وارد کانال شده باشد و با درمان‌های طبی کارساز نباشد، جراحی راه درمان آن
 است و در این درمان فشار در آن قسمتی که از آن فضا خارج شده، برگردانده می‌شود یا این‌که دیسک تخلیه می‌شود.

آب درمانی
اگر فردی دارای سابقه کمردرد مزمن و دیسک قدیمی کمر باشد، رفتن به استخر و راه‌رفتن در آن موجب نرم‌شدن کمر
می‌شود. البته باید غیر از راه‌رفتن در آب حرکات ورزشی نیز انجام دهد که حرکات باید توسط فیزیوتراپ انتخاب شود.

در واقع آب‌درمانی موجب کاهش فشار روی دیسک‌های کمر و به دنبال آن کم‌شدن فشار روی اعصاب بین‌مهره‌ای و در
 نهایت کاهش درد‌های کمری می‌شود.

در کمردردهای حاد فرد باید حداکثر تا 2 روز استراحت کند و کمربندهای طبی ببندد و چنانچه کمردرد مزمن باشد باید علت
 را جستجو کرد که ممکن است به علل زمین‌خوردگی، خوابیدن نادرست و بلندکردن اشیای سنگین ایجاد شود و فرد
 می‌تواند با مصرف داروهای ضدالتهاب و انجام چند جلسه فیزیوتراپی بهبود خود را به‌دست آورد.




| *| نوشته شده در چهارشنبه 89/6/31 و ساعت 8:46 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )
<      1   2   3   4   5      >