عشق و دوستی

درمان افتادگی پلک
امروزه عمل‌های جراحی برای درمان افتادگی پلک طرفداران زیادی پیدا کرده است، اما شاید خیلی از مردم ندانند اینگونه جراحی‌های گاه غیر ضروری چقدر ممکن است برایشان مضر باشد و به چشم آسیب برساند.
دکتر حسین سالور فوق‌تخصص اکولوپلاستیک در این‌باره به «جام‌جم» می‌گوید: «اکولوپلاستیک یکی از رشته‌های فوق‌تخصصی چشم‌پزشکی است. این رشته درمان بیماری‌ها و جراحی‌های مربوط به حدقه چشم، پلک و مجاری اشکی را شامل می‌شود. در نتیجه درمان هر مشکلی که در ارتباط با مجاری اشکی باشد، به این پزشکان مربوط است.
به عنوان مثال اگر فرد اشک‌ریزش یا کمبود اشک داشته باشد باید به این پزشکان مراجعه کند. بیماری‌های پلک مانند تومورهای پلک، افتادگی و ترمیم پلک و همچنین عمل‌های جراحی زیبایی پلک از دیگر وظایف این پزشکان است.»
وی یادآور می‌شود: «با وجود این‌که اغلب چشم‌پزشکان هم می‌توانند این گونه عمل‌ها را انجام دهند ولی مواردی مانند شکستگی‌های حدقه چشم، تومورهایی که در حدقه چشم وجود دارند و جلو آمدن چشم بر اثر بیماری تیروئید از جمله مواردی هستند که فقط متخصصان اکولوپلاستیک قادر به تشخیص، جراحی و درمان آنها هستند.»
دکتر سالور می‌افزاید: «مردم بیشتر در مورد افتادگی پلک و تصادف‌هایی که منجر به شکستگی‌‌هایی در حدقه چشم شود، به ما مراجعه می‌کنند. البته چون مردم عادی اطلاع زیادی در این زمینه ندارند، همکاران چشم‌پزشک هستند که بیماران را به ما ارجاع می‌دهند.»
افتادگی پلک
دکتر سالور در باره بیماری افتادگی پلک‌ها می‌گوید: «همه افتادگی‌های پلک‌ را نمی‌توان طوری عمل کرد که زیبایی آن مثل پلک دیگر شود. در هر صورت پلک جزئی از چشم است. بنابراین عمل باید طوری انجام شود که به خود چشم صدمه نرسد. بعضی انواع افتادگی‌های پلک به دلیل بیماری‌های عمومی چشم ایجاد می‌شوند. به عنوان مثال در برخی موارد حرکت چشم در جهات مختلف مختل شده و پلک دچار افتادگی می‌شود. در برخی موارد نمی‌توانیم پلک را خوب بالا ببریم چون با این کار پلک بسته نشده و به چشم آسیب می‌رسد. بنابراین در مواردی ممکن است از نظر زیبایی نتوان پلک را کاملا بالا برد.»
وی می‌افزاید: «در اغلب موارد که افتادگی خفیف است یا افتادگی ثانویه ایجاد می‌شود، این مساله قابل حل است. اما نکته مهم این است که عمل افتادگی پلک باید توسط چشم‌پزشک انجام شود، چون این مشکل مربوط به خود چشم است و در نتیجه بهتر است پزشکان متخصص چشم این جراحی را انجام دهند.»
سوختگی و چشم
سوختگی‌ها نیز برای سلامت چشم مشکلاتی ایجاد خواهند کرد. دکتر سالور با ذکر این نکته که در برخی انواع سوختگی‌ها خود چشم و قرنیه آسیب می‌بیند و در موارد دیگر چشم‌ها سالم بوده ولی به پلک‌ها صدمه می‌رسد، می‌گوید: «در مواردی که پلک‌ها آسیب می‌بینند، اگر فرد اقدام به ترمیم پلک نکند، مشکلاتی جدی‌تر برای چشم ایجاد خواهد شد. ممکن است پلک آسیب‌دیده بسته نشود، در این صورت چشم آسیبی جدی خواهد دید. بنابراین سوختگی یا هر بیماری دیگری مانند بعضی فلج‌های صورت که بر اثر آنها پلک بسته نمی‌شود، پیگیری جدی نیاز دارند.»
دبیر علمی بیستمین کنگره سراسری چشم پزشکی ایران می‌افزاید: «برای معالجه هر مشکلی که در اطراف چشم یعنی ناحیه پلک و ابرو و دور حدقه بروز می‌کند بهتر است به فوق تخصص‌های چشم پزشکی مراجعه شود.»
مشکلات مادرزادی
دکتر سالور در توضیح مشکلات و بیماری‌های مادرزادی چشم نیز می‌گوید: «افتادگی و تشکیل نشدن پلک از جمله مشکلات مادرزادی هستند که ممکن است به وجود آیند. در مواردی اطراف چشم، پلک تشکیل نمی‌شود. البته این مشکل انواع مختلفی دارد. اگر قسمتی از پلک تشکیل نشود، عمل جراحی راحت‌تر و البته موفقیت‌آمیزتر است. اما اگر پلک به طور کامل تشکیل نشده باشد، به طور معمول خود چشم هم ضایعه دارد. ولی در هر صورت آنها را هم می‌توان ترمیم کرد.»
این پزشک متخصص در مورد افتادگی پلک در دوران کودکی به والدین هشدار می‌دهد و می‌گوید: «اگر والدین با افتادگی چشم مادرزادی در بچه‌ها مواجه شدند، مراجعه به چشم‌پزشک را نادیده نگیرند. این افتادگی ممکن است باعث تنبلی چشم شود. به همین دلیل به هیچ وجه نباید مراجعه به چشم‌پزشک را فراموش کرد. در مورد خیلی از این افراد باید به سرعت و قبل از این‌که چشم تنبل شود، عمل جراحی انجام شود.»
دکتر سالور با اشاره به برگزاری بیستمین کنگره چشم‌پزشکی ایران که از 8 تا 11 آذر ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود، می‌گوید: «اطلاعات پزشکان در این کنگره‌ها به روز شده و با تکنیک‌های جدید تشخیص و عمل‌های جراحی آشنا می‌شوند. در نتیجه بهتر می‌توانند در خدمت مردم بوده و آنها را درمان کنند. بنابراین به دلیل پیشرفت دائم و سریع علوم، برگزاری چنین کنگره‌هایی ضروری به نظر می‌رسد.



| *| نوشته شده در یکشنبه 89/8/30 و ساعت 3:29 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

این سه اتفاق پوست زنان را زشت می کند!
آیا می دانید سه اتفاق اساسی در زندگی زنان است که پوست آنها را زشت میکند و ...
از میان بانوانی که به مطب متخصصان پوست مراجعه می‌کنند، مشکلات مشخصی میان برخی از آنها که در دوران بلوغ، بارداری و یائسگی به سر می‌برند، به‌طور مشترک دیده می‌شود...


 بلوغ، بارداری و یائسگی، بحران‌هایی فیزیولوژیک هستند که می‌توانند روی پوست و موی بانوان اثر داشته باشند. این یادداشت به برخی از آنها اشاره می‌کند:

1) اثر بلوغ روی پوست:
در دوران بلوغ به علت افزایش هورمون‌ها و افزایش رشد ناگهانی، در برخی نواحی بدن مانند سر زانوها یا روی سینه در
خانم‌ها، ترک‌هایی ایجاد می‌شود.
2) اثر بارداری روی پوست:

در بارداری به دلیل افزایش هورمون استروژن، رنگدانه‌های پوست افزایش پیدا می‌کند و لکه‌های بارداری روی پوست نمایان می‌شود. رشد مو در مقطع بارداری بهتر و ریزش موها کمتر می‌شود. افزایش وزن نیز در اثر بارداری ممکن است باعث ترک‌هایی روی پوست شکم و سینه شود که بعد از بارداری رنگ این ترک‌ها روی پوست روشن می‌شود.
3) اثر یائسگی روی پوست:
 در این دوران افت هورمون‌ها و کمبود هورمون استروژن، باعث پیری پوست شده و ریزش مو شروع می‌شود و در برخی نواحی طاسی ایجاد می‌کند. تمام این عوامل باعث چروکیدگی پوست در دوران یائسگی می‌شوند که امروزه مسایل خیلی جدی هم روی آن مطرح است.




| *| نوشته شده در سه شنبه 89/8/18 و ساعت 4:2 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

تونر پاک کننده ی خانگی مخصوص پوستهای چرب
همیشه از پاک کننده و تونرهای شیمیایی استفاده میکردم ولی احساس میکنم دیگر آن شادابی را به پوستم نمیدهند،امکان دارد یک تونر پاک کننده ی خانگی مخصوص پوستهای چرب معرفی کنید ؟
تونرهای خانگی بهترین محلول برای شستشوی پوست هستند، اگر پوست شما چرب است فقط کافیست یک چهارم فنجان گلاب تازه را با یک قاشق غذاخوری آبلیمو و نصف قاشق چای خوری جوش شیرین ترکیب کنید و محلول را به پنبه ای آغشته کرده، پوستتان را با آن پاک کنید.



| *| نوشته شده در دوشنبه 89/8/10 و ساعت 1:27 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

ماسکی فصلی، طبیعی و باور نکردنی برای شادابی انواع پوستها
شاید باور نکنید ماسکی که شما می توانید به راحتی از این گیاه و در این فصل تهیه کرده و روی پوست بزنید چقدر در اکسیژن و آبرسانی به پوست و شاداب سازی آن موثر است...
از آنجایی که خوردن این گیاه که از سبزیجات مقوی و حاوی انواع ویتامینهاست و در این فصل نیز به وفور یافت میشود برای سلامتی بسیار مفید بوده،  ماسک تهیه شده از آن نیز می تواند در شادابی و اکسیژن رسانی به انواع پوستها و همچنین رفع جوشهای زیر پوستی و لکهای حاصل ازاین جوشها نیز کمک کند .
استفاده ی هفته ای دو بار طبق برنامه میتواند آب کافی برای شادابی پوست را به آن برساند و شما تاثیر آن را پس از یک ماه خواهید دید.علاوه برآن این ماسک برای انواع پوستها چه چرب یا خشک و مختلط مناسب بوده و چون مثل یک آنتی بیوتیک عمل میکند میتواند برای هر نوع پوستی موثر واقع شود.
مواد موردنیاز برای تهیه ی ماسک شلغم :
یک عدد شلغم متوسط
یک قاشق چایخوری گلاب
یک قاشق مربا خوری عسل
که برای تهیه ی این ماسک به سه شکل میتوانید عمل کنید:
راه اول : شلغم را از وسط نصف کرده و قسمت میانی آن را رنده کنید و سپس یک قاشق چایخوری گلاب را به آن اضافه کرده و روی تمام نقاط پوست بخوابانید و بعد از ده الی پانزده دقیقه ابتدا با آب ولرم و سپس با آب سرد و خنک بشویید.
راه دوم : از بالا روی شلغم درسته یک سوراخ ایجاد کرده و به اندازه ی یک استوانه ی کوچک داخل آن را خالی کنید و سپس یک قاشق مرباخوری عسل را داخل آن بریزید،به همین شکل آن را در یک ظرف نسبتا گود قرار داده و در یخچال قرار دهید و نصف روز صبر کنید .آبی که درون این ظرف جمع میشود را با پنبه ای آرام به پوست بمالید و بعد از ربع ساعت یا آب سرد بشویید.توجه داشته باشید تا زمانی که این شلغم کاملا پژمرده و چروکیده میشود مرتبا آب می اندازد و شما میتوانید در طول یک هفته آن را داشته و یک روز در میان از آن استفاده نمایید.
راه سوم : شلغم را نصف کنید و با چاقو چند خط داخل آن بیندازید و آن را به حالت دورانی آرام روی تمام نقاط پوست بمالید و پس از ربع ساعت با آب سرد و خنک بشویید.



| *| نوشته شده در دوشنبه 89/8/10 و ساعت 1:26 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

یک عطسه و هزار درد بی‌درمان
بحث شیوع آنفلوآنزای نوع ‌A، آن‌هم در فصل پاییز و زمستان که به‌‌‌دلیل سرد شدن هوا همه شهروندان در معرض ابتلا به آنفلوآنزای فصلی و سرما‌خوردگی هستند، سبب شده تا در اکثر کشورهای دنیا و حتی کشور خودمان وضعیت هشدار و فوق‌العاده اعلام شود.
سرد شدن هوا و آغاز به‌کار مدارس که می‌تواند زمینه‌ساز ابتلای دانش‌آموزان به این ویروس و شیوع آن در خانواده‌ها باشد، تمامی ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه را بر آن داشته تا تدبیری برای کنترل این بحران بیاندیشند.
تعداد افراد مبتلا به بیماری ویروس این آنفلوآنزا، روز‌به‌روز بیشتر می‌‌شود و این در حالی است که آمار افراد مبتلا، همه واقعیات را در مورد این بحران جهانی منعکس نمی‌کند.
آماری که از سوی سازمان بهداشت جهانی و یا دولت‌ها ارایه می‌شود، فقط مواردی را در‌بر‌می گیرد که در آزمایشگاه‌ها مورد‌آزمایش قرار گرفته‌اند. موارد بسیاری وجود دارد که تحت‌آزمایش قرار نمی‌گیرند و تعداد زیادی از افراد حتی بدون آن‌که خودشان هم متوجه شده ‌باشند، احتمالاً به این‌ آنفلوآنزا مبتلا شده اند ‌و به دلیل خفیف بودن، آن را پشت‌سر گذاشته‌اند.
دو دلیل اصلی برای نگرانی دولت‌ها در این خصوص وجود دارد که ایجاب می‌کند، هم‌چنان این موضوع جدی گرفته‌ شود و اقدامات لازم در ‌خصوص کنترل آن صورت بگیرد:
اول آن‌که هیچکس نمی‌داند واقعا چه خواهد‌ شد، زیرا هنوز هیچ درمان پیشگیرانه قطعی وجود ندارد و این در حالی است که برای مردم درک این‌ واقعیت که ‌به‌رغم پیشرفت‌های پزشکی‌، کار خاصی برای این نوع بیماری‌های ویروسی نمی‌توان انجام داد، دشوار است.
دوم این‌که هیچ درمان پزشکی فوری برای مقابله با این بیماری وجود ندارد.
واکسن اگرچه بهترین راه‌حل است، ولی از زمان ساخت اولین نسخه آن تا تهیه کامل، بین 6 تا 9 ‌ماه زمان لازم است و وقتی هم که ساخته شود، به‌دلیل محدود بودن، همه مردم نمی‌توانند از آن بهره‌مند شوند.
با این شرایط به اعتقاد تمامی کارشناسان و پزشکان، اماکن عمومی و شلوغ مانند مترو‌، اتوبوس‌های شرکت واحد، مدارس و دانشگاه‌ها مستعدترین محل ها برای انتشار ویروس آنفلوآنزای نوع‌ A هستند.
فشردگی جمعیت و کاهش فاصله افراد به کمتر از یک‌متر، دلیل اصلی افزایش سرعت انتشار این بیماری است. از همین رو، شرکت متروی تهران برنامه‌های ویژه و جدی را برای مهار این بحران در ایستگاه‌ها و قطارهای خود در نظر گرفته است که تعدادی از آن‌ها را بیان می کنیم.
ضد عفونی کردن چند باره ی واگن‌ها
شبکه حمل‌ونقل مترو، روزانه حدود یک میلیون و هشتصد هزار ‌مسافر را جابه‌جا می‌کند که اگر یک‌ درصد از این افراد مبتلا به ویروس سرماخوردگی یا آنفلوآنزا باشند، حساب کنید تماس آن‌ها با وسایل داخلی مترو مثل میله‌های قطار، دستگیره‌ها و صندلی چه تعداد از مسافران را در معرض ابتلا به این بیماری خطرناک قرار می‌دهد؟!
همین موضوع، مسئولان مترو را بر آن داشته است تا نیروهایی را برای تمیز نگه داشتن مترو در طول روز به خدمت بگیرد. بدین ‌صورت که این افراد در زمانی که قطار وارد ایستگاه آخر می‌شود، به محض خروج مسافران، وارد واگن‌ها می‌شوند تا تمامی محل‌هایی را که در معرض تماس دست مسافران قرار دارد، تمیز و ضدعفونی کنند.
اما موضوع این‌جاست که طبق بررسی‌های انجام‌شده، شست‌وشو و ضدعفونی کردن مترو و اتوبوس‌ها، تاثیر چندانی در کنترل آنفلوآنزای نوع ‌A ندارد، زیرا حجم در گردش مسافر وسایل حمل‌و‌نقل عمومی بسیار بالاست و مطمئنا در طول مدتی که قطارهای مترو بین مبدا و مقصد در حال رفت‌و‌آمد هستند، این ویروس می‌تواند با یک عطسه و سرفه، به چندین نفر سرایت کند.
تهویه مترو برای مقابله با ویروس
مترو
بسیاری از کارشناسان ارایه آموزش‌های لازم در خصوص پیشگیری از خطرات انتقال بیماری، آموزش رعایت بهداشت فردی در داخل سالن، تهویه هوا و از همه مهم‌تر کاهش زمان توقف در ایستگاه‌ها را از اولویت‌های آموزشی در خصوص پیشگیری از آنفلوآنزای نوع‌A در مترو عنوان داشته‌اند، اما نکته مهم این‌جاست که فعالیت دقیق و منظم سیستم‌های هواسازی و تهویه هوا که می‌توانند سرعت مکش هوا به بیرون را در داخل ایستگاه‌ها و حتی واگن‌ها سرعت ببخشند، باید جزو اصلی‌ترین برنامه‌ها قرار گیرد.
این در حالی است که با توجه به بودجه اندک مترو و مشکلاتی که این مجموعه طی ماه‌های اخیر با آن روبه‌رو بوده است، وزارت بهداشت باید در این راستا، مسئولان مترو را یاری‌کند. وزیر بهداشت در آخرین صحبت‌های خود در این خصوص می‌گوید:
«در بازدید‌هایی که از متروی تهران به‌ عمل خواهد ‌آمد، بر تقویت سیستم تهویه هوا تاکید بیشتری خواهد شد تا میزان ماندگاری ویروس در داخل ایستگاه‌ها کمتر شود و در ضمن کاری تخصصی بین وزارت بهداشت و مترو انجام می‌شود که امیدواریم نتیجه لازم را بگیریم».
آموزش و پیشگیری، بهترین راه حل
لازم است بدانید که مسئولان مترو همکاری همه‌جانبه خود را با وزارت بهداشت در راستای پیشگیری از آنفلوآنزای نوع‌A اعلام کرده‌اند.
مطمئنا بحث آموزش و پیشگیری، بهترین راه‌ حلی است که می‌توان در سطح جامعه به‌خصوص در مترو با حجم بالای جابه‌جایی مسافر به آن توجه ‌داشت.
توزیع تراکت‌های آموزشی در مترو (جایی که روزانه حدود دو میلیون نفر در آن رفت و آمد دارند) که اطلاعات جامعی را از این بیماری، راه‌های سرایت و هم‌چنین جلوگیری از شیوع آن و حتی درمان ارایه می‌دهد، می تواند به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده و اصولی پیاده‌شود.
نصب پوسترهای ویژه در ایستگاه‌ها و داخل واگن‌ها نیز از دیگر راه‌های آموزشی است. ضمن این‌که می‌توان از چندین پزشک و متخصص برای ارایه اطلاعات و رفع برخی ابهامات در ایستگاه‌های مترو استفاده کرد.
هم‌چنین باید به مردم توصیه‌های لازم را ارائه کرد و به آنها آموزش داد که در هنگام سرفه و عطسه، مسایل بهداشتی را رعایت کنند.




| *| نوشته شده در دوشنبه 89/8/10 و ساعت 1:24 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

ورزشی فوق العاده برای تقویت حافظه
اگر می خواهید حافظه شما تقویت شود توصیه می کنیم این ورزش را انجام دهید و ....
پیاده‌روی نه تنها برای قلب و عروق ما مفید است بلکه تاثیرات شگرفی هم بر سلامت مغز دارد. محققان آمریکایی می‌گویند میانسالانی که حداقل در هفته 10 کیلومتر پیاده‌روی می‌کنند کمتر در معرض ابتلا به آلزایمر و سایر بیماری‌های زوال عقل هستند.
 دکتر کریک فریکسون و همکاران‌اش از دانشگاه پیترزبورگ پس از تحقیقی 9 ساله روی 229 فرد بالغ که حدود 78 سال سن داشتند و گرفتن اسکن‌های مغزی و تست‌های خاص با توجه به عادات زندگی اعلام کردند در برخی افراد با افزایش سن میزان قشر خاکستری مغز کاهش می‌یابد که این خود می‌تواند نشانه ابتلا به زوال عقل باشد. با این حال در کسانی که هفته‌ای 6/9 تا 4/14 کیلومتر پیاده‌روی می‌کنند میزان قشر خاکستری بیش از میزان آن در سایر افراد حفظ می‌شود.




| *| نوشته شده در دوشنبه 89/8/10 و ساعت 1:23 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

نکاتی راجع به متخصصین زنان
متخصص زنان و زایمان در بیماری‌های زنان و دستگاه تناسلی تخصص دارد. مراقبت‌های دوران زایمان برای زنان در دوران بارداری و قبل از اینکه کودک متولد شود، انجام می‌شود.این متخصصان همچنین در تولد کودک نقش مهمی دارند.
 پزشک متخصص زنان در طول زندگی شما به عنوان خانم نقش مهمی دارد. از جمله کنترل بارداری و تنظیم خانواده، تولد و دوران یائسگی.
یک متخصص زنان و زایمان همچنین می‌تواند در امر غربالگری سرطان درمان عفونت‌ها و انجام جراحی‌های ناحیه لگن و دستگاه ادراری نقش مهمی داشته باشد.گاهی ممکن است شما هنگام معاینه بخش‌های خاصی از بدنتان عصبی و خجالت‌زده شوید اما معاینه این بخش‌ها توسط پزشک متخصص زنان کمی راحت‌تر است و بیان این مشکلات با این پزشکان آسان تر خواهد بود.
برای تنظیم معاینات منظم سالیانه، نکاتی هست که باید همیشه مدنظر داشته باشید.پزشک متخصصی را پیدا کنید که همیشه مورد اعتمادتان باشد:
· مسلما شما هرگز نمی‌خواهید به هر کسی که باید بخش‌های حساس بدنتان را معاینه کند اعتماد کنید. بنابراین بهتر است یک پزشک را انتخاب و همیشه مشکلات‌تان را با او مطرح کنید.
· این پزشک را به طور اتفاقی پیدا نکنید. حتما از دوستان و آشنایان در مورد یک پزشک ماهر و خوب سوال کنید و با مشورت پزشک خود را انتخاب کنید.
· هنگام تصمیم‌گیری در مورد انتخاب پزشک توجه کنید که آیا ترجیح می‌دهید پزشک مرد را انتخاب کنید یا زن. برخی زنان ترجیح می‌دهند که پزشک خود را خانم انتخاب کنند چرا که باید گاهی هنگام معاینه کاملا لباس‌هایشان را خارج کنند.
· سعی کنید در مورد مدرک، تجارب پزشکی و سابقه پزشک خود اطلاعات کسب کنید و این سوالات را حتما از او بپرسید.
· آیا بیمه مرا می‌پذیرد؟
· در کدام بیمارستان معاینه و عمل جراحی انجام می‌دهد؟
· در چه ساعاتی و چه روزهایی در مطب کار می‌کند؟
· وقتی من به او نیاز دارم آیا او در دسترس خواهد بود؟انتظار چه چیز را هنگام ملاقات دارید؟چه زمانی باید یک پزشک متخصص زنان و زایمان را ببینید؟
انجمن بیماری‌های زنان و زایمان آمریکا توصیه می‌کند که دختران از سن 13 تا 15 سالگی حتما یک پزشک متخصص زنان و زایمان متبحر را پیدا کرده و همیشه به طور منظم به او مراجعه کنند.زنان متاهل لازم است که 24 ساعت قبل از معاینه فعالیت جنسی نداشته باشند چرا که فعالیت جنسی می‌تواند بافت‌های داخل دستگاه تناسلی از جمله واژن را ملتهب کرده و روی نتایج آزمون‌های تشخیصی تاثیر بگذارد.
قرار ملاقات شما با پزشک‌تان معمولا با یک معاینه کلی شروع می‌شود. قد و وزن و فشارخون شما در اولین ویزیت چک می‌شود. گاهی لازم است تا آزمایش ادرار و خون بدهید.برای انجام معاینه جسمانی لازم است که شما به اتاق مخصوص معاینه بروید و لباس‌های زیر خود را خارج کنید.ممکن است به شما یک لباس بلند به نام گان داده شود تا بپوشید و راحت باشید.
معاینه با پرسیدن چند سوال عمومی در مورد سابقه پزشکی شما و خانواده‌تان شروع می‌شود او ابتدا قسمت‌های خارجی دستگاه تناسلی شما را برای وجود ناهنجاری‌ یا بیماری‌های پوستی معاینه می‌کند و سپس از داخل دستگاه تولیدمثل شما را هم بررسی می‌کند.آزمون پاپ‌اسمیر معمولا برای همه خانم‌های متاهل انجام می‌شود. در این آزمون پزشک نمونه‌هایی از سلول‌های دهانه رحم را به وسیله یک برس کوچک برداشته و آن را برای بررسی‌های بیشتر به آزمایشگاه می‌فرستد.
همچنین شما را از نظر وجود بیماری‌های قابل انتقال جنسی معاینه می‌کند. همچنین شکم و پستان‌ها، لوله‌های رحمی و تخمدان‌ها توسط سایر آزمون‌هایی که وی به شما توصیه می‌کند مورد معاینه قرار می‌گیرد.
گفت‌وگو با پزشک:
سعی کنید حتما سالیانه یک بار توسط پزشک معاینه شوید. حتی اگر سوالات‌تان به نظرتان خجالت‌آور است. مطمئن باشید که پزشک قبلا هم این مشکلات را از سایر افراد شنیده است. در مورد روابط جنسی، قاعدگی و هر چه فکر می‌کنید برایتان سوال است بپرسید.
وی از شما سوالات متعددی می‌پرسد. این سوالات ممکن است خیلی شخصی باشد اما حتما لازم است که برای مراقبت‌های کافی به سوالات او پاسخ صحیح دهید.
سوالات شامل:* قاعدگی و هر مشکل که پیرامون آن باشد مثل قاعدگی سنگین یا قطع آن
* ترشحات ناحیه واژن
* روابط جنسی و میزان آن
* مشکلات حین روابط جنسی
* بیماری‌های قابل انتقال جنسی
* روش‌هایی که برای کنترل بارداری استفاده می‌کنید
* سابقه واکسیناسیون‌های قبلی به خاطر داشته باشید که پزشک دوست شما است و همیشه در رفع مشکلات شما را راهنمایی می‌کند. اگر بین هر دوره معاینه‌ها مشکلی داشتید برای ملاقات‌های فوری از او سوال کنید.



| *| نوشته شده در دوشنبه 89/8/10 و ساعت 1:21 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

تتو نکنید، به 8 دلیل
اگر از متخصصان پوست و مو بپرسید، می‌گویند برای همیشه دور تتو را خط بکشید. تتو و کار کردن با رنگ‌های غیر بهداشتی و سوزن در محیطی که هیچ گونه نظارتی بر آن انجام نمی‌گیرد، بدون شک سلامت شما را تهدید خواهد کرد.


دکتر حسین طباطبایی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره می گوید :

"این روزها شاهد آن هستیم که بسیاری از خانم ها برای پاک کردن تتوی دور چشم یا ابروی خودشان به متخصصان پوست مراجعه می کنند و از عوارض آن گله دارند.

تتو از نظر پزشکی به غیر از موارد نادر که برای پوشش یک جوشگاه غیرقابل درمان و زشت در صورت، آن هم از سوی پزشک متخصص پوست به کار می‌رود، در بقیه موارد از جمله دلایل زیبایی یا آرایش دایم توصیه نمی‌شود و طبق اطلاعیه‌های وزارت بهداشت این کار جرم تلقی می‌شود، زیرا عوارض جدی مانند ایجاد گوشت اضافی، انتقال عفونت‌هایی مانند ایدز، هپاتیت، سل، تبخال و ...، تغییر رنگ پوست و تحریک بیماری‌های زمینه‌ای را به دنبال دارد.

متاسفانه مردم در آرایشگاه‌ها به طور غیرمجاز و غیراستریل تتو را انجام می‌دهند و بعد از منصرف شدن، به پزشکان متخصص پوست برای رفع آن مراجعه می‌کنند که گاهی بعضی از تتوها که رنگ‌های گوناگون در آن به کار رفته است، درمان بسیار مشکلی دارند و باید به دفعات با اشعه لیزر آنها را درمان کرد."

اگر هنوز هم دو دل هستید که برای تتو به آرایشگاه بروید یا نه، 8 نکته زیر را بخوانید و بعدش تصمیم بگیرید.

شکستن سد دفاعی پوست

پوست اولین سد دفاعی بدن در برابر ورود میکروب‌ها است و با تتو کردن این سد دفاعی مورد تهاجم قرار می‌گیرد، چون در این فرآیند، سوزن در یکی از سدهای دفاعی بدن نفوذ می‌کند و همراه خود عوامل میکروبی را وارد بدن می‌کند.

رنگ‌های تتو هم ممکن است واکنش‌های ایمنی بدن را تحریک کنند. با انجام تتو سلول‌ها، ملتهب، بنفش رنگ و به صورت دانه‌های تسبیح برجسته می‌شوند. افرادی که سابقه نقص سیستم ایمنی بدن دارند، باید دور تتو را خط بکشند.

حساسیت‌های پوستی

رنگ‌هایی که در تتو استفاده می‌شوند، به خصوص رنگ قرمز ممکن است ایجاد حساسیت کنند. در این صورت پوست، قرمز و دچار خارش می‌شود. این حساسیت‌های پوستی، سال‌ها پس از انجام تتو ممکن است ظاهر شوند. پزشکان پوست گاهی برای از بین بردن چنین حساسیت‌هایی، مجبورند از داروهای هورمونی قوی استفاده کنند.

مشکلات پوستی

بسیاری از رنگ‌های تتو فقط از مرکب ساخته شده اند و عوارض پوستی شدیدی ایجاد می کنند.
در اطراف ناحیه‌ای که رنگ تتو تزریق شده است، ضایعه‌هایی به نام گرانولوما به وجود می‌آید که پُر از سلول‌های ماکروفاژ (گلبول های سفید بیگانه خوار) است که تلاش می‌کنند رنگ تتو را ببلعند و از پوست پاک کنند، به‌خصوص اگر رنگ تتو حاوی جوهر قرمز باشد. همچنین در محل تتو ممکن است کلوئید (برآمدگی در محل التیام زخم) ایجاد شود که افراد سیاه پوست بیشتر مستعد ابتلا به آن هستند.

عفونت پوستی

تتو ممکن است موجب عفونت باکتریایی موضعی شود. علایم این عفونت شامل سرخی، گرمی، تورم و چرک است. اگر آرایشگر شما از وسایل استریل استفاده نکند، امکان به وجود آمدن این عفونت‌ها بیشتر خواهد بود و گاهی اوقات بیمار تا آخر عمر باید از پماد یا کورتون‌های تزریقی استفاده کند.

بیماری‌های خونی کشنده

اگر وسایل تتو، آغشته به خون افراد بیمار باشد، احتمال انتقال بیماری‌های ایدز و هپاتیت C وجود دارد که از بیماری‌های کشنده و خطرناک هستند. هپاتیت B ، کزاز و سل هم با این روش منتقل می‌شوند.

پاک نشدن رنگ تتو

اگر رنگ تتو به لایه ماندگار پوست تزریق شود، برای همیشه باقی می‌ماند و قابل پاک شدن نیست، ولی در صورتی که در لایه‌های سطحی تزریق شود، به تدریج کم رنگ می‌شود و از بین می‌رود. در عین حال اگر ماده ی تتو کربنی باشد، می‌توان آن را به وسیله لیزر برداشت، ولی اگر مواد رنگی به خصوص قرمز و قهوه‌ای و زرد باشد، به دلیل وجود ترکیبات آهن در این رنگ‌ها امکان برداشتن آنها وجود ندارد و حتی با استفاده از لیزر نیز ناحیه تزریق شده، برای همیشه تیره رنگ باقی می‌ماند.

آسیب بافت‌های چشم

بسیاری از خانم‌ها برای اینکه خودشان را از آرایش چشم راحت کنند، تصمیم می‌گیرند که خط چشم را روی چشم‌های‌شان تتو کنند، در حالی که این کار عوارض زیادی در پی خواهد داشت.

مشکل اصلی این است که آرایشگری که این کار را انجام می‌دهد، از ساختمان چشم و بافت‌های حساس آن هیچ‌گونه آگاهی ندارد و این امر باعث می‌شود که هنگام وارد کردن سوزن به پشت پلک، آسیب بافت‌های چشمی رخ دهد.
گاهی در صورتی که سوزن خیلی عمقی در بافت پلک وارد شود، باعث پارگی پلک و آسیب بافت‌های کره چشم خواهد شد.

از طرف دیگر وارد شدن رنگ تتو به داخل چشم می‌تواند باعث حساسیت چشمی شود.

استریل نبودن وسایل

تنها روشی که میکروب‌ها را کاملا از بین می‌برد، استفاده از اتو کلاو کلاس بی است که این روزها وزارت بهداشت، استفاده از آن را برای تمام دندانپزشکان اجباری کرده است. این اتو کلاو‌ها بسیار گران هستند و تهیه آن حتی برای مراکز درمانی هم بسیار پُر هزینه است.

حالا تصورش را بکنید که در چند آرایشگاه، چنین اتو کلاوی برای استریل کردن وسایل تتو وجود دارد؟! بدون شک یا در هیچ ‌کدام چنین وسیله‌ای وجود ندارد و یا نوعی وجود دارد که استریل کردن وسایل را با این دقت انجام نمی‌دهد.
دستگاه و سوزن تتو مستقیما با خون در تماس می باشد و همیشه آغشته به خون افراد مختلفی است که برای تتو به آرایشگاه می‌آیند. حتی اگر یکی از این افراد دچار ایدز یا هپاتیت باشد، به آسانی با عدم استریل دقیق وسایل تتو، این بیماری ها به دیگران منتقل خواهند شد.




| *| نوشته شده در یکشنبه 89/8/2 و ساعت 4:51 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

بیشتر بچه ‌ها عاشق شیرینی و شکلا‌ت ‌هستند و پدر و مادرها هم برای شاد کردن فرزندان ‌شان گه گاه به‌ آن ها شیرینی‌ و شکلات می ‌دهند. کمتر بچه‌ ای پیدا می ‌شود که حاضر باشد از چشمک این خوراکی ‌های خوشمزه صرف ‌نظر کند. به تازگی نتایج برخی مطالعات محققان ایرانی نشان داده است که میزان علاقه به شیرینی بر میزان پوسیدگی دندان‌ های مادر و کودکان بی ‌تاثیر بوده و از سوی دیگر، سن مادر و میزان تحصیلات او و همچنین دختر یا پسر بودن فرزند او نیز بر میزان علاقه به شیرینی تاثیرگذار است.
در این مطالعه ی جالب که در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد تهران انجام شده، محققان تلاش کردند کودکان پیش دبستانی و مادران ‌شان را از نظر علاقه به شیرینی ‌ها و میزان پوسیدگی دندان مورد بررسی قرار دهند.
با این هدف 120 زوج کودک پیش دبستانی و مادران آن ها مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتند. این کودکان از مراکز دولتی، غیردولتی و دخترانه و پسرانه انتخاب شده بودند.
سپس محققان برای بررسی میزان پوسیدگی دندان‌ ها در این مادران و کودکان تلاش کردند تعداد دندان ‌های پوسیده، کشیده شده و پُر شده(ترمیم شده) را در دهان هر یک از مادران و کودکان بشمارند. این شاخص در علم دندانپزشکی به اختصار DMFT نامیده می‌ شود. از سوی دیگر محققان تلاش کردند میزان علاقه مادران و کودکان پیش دبستانی را به مواد قندی بسنجد. برای این کار پنج فلاسک چای آماده شد که چای درون آن به غلظت ‌های گوناگون شیرین شده بود. سپس از مادران خواسته شد که یک لیوان از هر یک از چای‌ ها بنوشند و سپس نظرشان را اعلام کنند که به کدام چای شیرین بیشتر علاقه داشته ‌اند. چایی که شیرین ‌تر بوده است و یا چایی که درجه شیرین شدنش کمتر بوده است؟ سپس این مراحل برای کودکان نیز تکرار شد.
نتایج این مطالعه نشان داد که میزان علاقه مادر به شیرینی با میزان علاقه فرزندش به شیرینی شباهت ندارد. همچنین میزان علاقه مادر به شیرینی بر میزان سلامت دندانی او بی‌ تاثیر است و میزان علاقه کودک به شیرینی نیز بر میزان پوسیدگی دندان ‌هایش تاثیری ندارد.
نتایج یک تحقیق برزیلی
پیش از این نیز مطالعه‌ ای مشابه در گوشه ‌ای دیگر از دنیا نیز انجام شده بود. این تحقیق در سال 1988 در کشور برزیل انجام شده و در سال 2001 به چاپ رسیده است. در این مطالعه محققان برزیلی تلاش کردند ارتباط میان علاقه به شیرینی و پوسیدگی دندانی را در گروه‌ های دو نفره مادر و فرزند بسنجند. در این مطالعه 298 جفت مادر و کودک برزیلی مورد بررسی قرار گرفتند که کودکان 4 تا 5 ساله بوده و از مهد کودک ‌های دولتی انتخاب شده بودند.
در این مطالعه نیز از مادران و کودکان خواسته شد چای شیرین با غلظت‌ های شیرین کننده متفاوت را نوش جان کنند و خوشمزه ‌ترین چای را انتخاب کنند.
جالب اینجا است که نتایج مطالعات محققان برزیلی برخلاف نتایج به دست آمده از سوی محققان ایرانی بود. نتایج محققان برزیلی نشان داد که علاقه مادران به شیرینی با علاقه فرزندان‌ شان به مواد قندی در ارتباط است یعنی اگر مادری به شیرینی‌ ها علاقه بیشتری نشان می ‌داد فرزندش نیز به همان نسبت بیشتر عاشق خوردن شیرینی بود. از سوی دیگر علاقه مادران و فرزندان برزیلی به شیرینی به طور مشخص با میزان پوسیدگی دندانی در ارتباط نبود.
محققان چه می ‌گویند؟
شما تصور می ‌کنید چرا علاقه کودکان برزیلی به شیرینی مشابه‌ مادران‌ شان است ولی این مطلب در مورد کودک ایرانی این چنین نیست؟ محققان تلاش کرده ‌اند دلایل این تفاوت را کشف کنند. یکی از دلایل احتمالی، تفاوت فرهنگی در الگوی غذایی مناطق مورد بررسی است. پژوهش محققان برزیلی در شهر مارینگای برزیل صورت گرفته است؛ شهری که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان شکر و نیشکر در جهان است. شکر در این شهر به میزان زیادی در دسترس است و مصرف بالایی نیز دارد. سرانه ی مصرف شکر در برزیل در سال حدود 44 تا 45 کیلوگرم است. اگر مادران در سال‌ های اولیه زندگی به طور متناوب به فرزندان خود مواد و خوراکی ‌های شیرین بدهند، کودک آن ها به خوردن خوراکی‌ های بسیار شیرین علاقه پیدا می ‌کند. از سوی دیگر محققان اعتقاد دارند علاقه به طعم شیرین، حسی تغییرپذیر است. این علاقه می ‌تواند روز به روز تغییر کند یا در زمان ‌های گوناگون یک روز یا در مورد غذاهای متعدد و با وجود مشکلات و فشارهای اجتماعی خاص متفاوت باشد. علاقه به مصرف شیرینی می‌ تواند بر اثر عوامل ژنتیکی نیز تغییر کند.
مثلث پوسیدگی دندان
کلا تغذیه در مثلث پوسیدگی دندان، یکی از اضلاع مثلث را تشکیل می‌ دهند. پوسیدگی دندانی را شاید بتوان شایع ‌ترین بیماری مردم دنیا دانست که به ویژه در سال‌ های اخیر رشد قابل توجهی داشته است. تغییر عادات غذایی مردم دنیا و افزایش مصرف مواد قندی از دلایل اصلی افزایش میزان پوسیدگی در سراسر دنیا است. نباید فراموش کرد که مادران قوی‌ ترین عامل تعیین ‌کننده الگوی مصرف مواد قندی برای فرزندان‌ شان هستند و اگر از ابتدا پایه ‌های این دیوار کج نهاده شود باید انتظار داشت که الگوی تغذیه کودک غلط ساخته شود. اگر مادران از همان ابتدا تلاش کنند که موادغذایی سالم را در اختیار فرزندان ‌شان قرار دهند، می‌ توان انتظار داشت که کودکان در آینده دندان‌ های سالم ‌تری داشته باشند؛ چرا که مهم ‌ترین راه مقابله با پوسیدگی دندان، پیشگیری از آن است و مهم ‌ترین روش ‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ های کودکان شامل تعیین عادات غذایی صحیح، رعایت بهداشت دهان و استفاده از مواد مسدود کننده شیارها و استفاده از فلوراید است.
این روزها تبلیغات تلویزیونی، خوردن شیرینی، شکلات، چیپس و پفک را تشویق می‌ کنند. این تبلیغات می ‌تواند در ذهن کودکان اثر پُررنگی بر جای بگذارد و بر الگوی تغذیه آن ها اثر چشمگیری بر جای بگذارد. به نظر می ‌رسد برنامه‌ ریزان حوزه سلامت در رسانه ها باید تلاش کنند برنامه‌ هایی برای ارتقای سلامت بهداشت دهان و دندان و الگوی تغذیه برای مادران و کودکان تدارک ببینند. متخصصان تغذیه کودک تاکید می‌ کنند که کودکان باید در شش ماه اول زندگی از شیر مادر استفاده کنند و پس از آن، بدون هیچ ماده افزودنی و شیرین‌ کننده از شیر یا سایر نوشیدنی ‌ها استفاده کنند.




| *| نوشته شده در یکشنبه 89/8/2 و ساعت 4:48 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

4 توصیه به خانم هایی که بچه می خواهند
آیا بچه می خواهید؟ آیا حس می کنید که برای باردار شدن آماده اید؟ ما در اینجا 4 توصیه برای شما داریم که پیش از بارداری، بدون معطلی باید انجام شان دهید.
 
1) قبل از بارداری از یک مکلمل اسید فولیک استفاده کنید:
تغذی? ویژ? زنان باردار: 5 نکت? ویژه
کمبود اسید فولیک در بین زنان رایج است. این در حالیست که این ویتامین ( فولات، ویتامین B9) نقش بسیار مهمی در جریان یک بارداری خوب و سالم بازی می کند. در واقع، کمبود این ویتامین در زمان بارداری،  خصوصاً در ابتدای آن، خطر تأخیر در رشد یا نقص خلقتی شدید (spina bifida) را افزایش می دهد.
یافته های جدید، همچنین توصیه می کنند که مصرف مکمل اسید فولیک یک سال قبل از بارداری آغاز شود. مصرف اسید فولیک احتمال زایمان پیش از موقع (20 تا 28 هفتگی) را تا 70 درصد کاهش می دهد.
به نظر می رسد که این دلایل کافیست تا زنانی را که می خواهند بچه دار شوند، وادار کند که از مکمل های غذایی کمک بگیرند تا بتوانند حاملگی خوب و سالمی را پشت سر بگذارند. 
2) واکسن آنفولانزا بزنید
ابتلا به ویروس آنفولانزا در ابتدای بارداری یکی از مهم ترین عواملی است که باعث افزایش خطر سقط جنین می شود. بنابراین به زنانی که تصمیم دارند باردار شوند، توصیه می شود که برای مصونیت در مقابل این ویروس، واکسن بزنند.
اکر امکان واکسیناسیون برای مادر وجود ندارد، اطرافیانش از جمله همسر و دیگر فرزندان باید واکسن بزنند.
ضمناً، اطرافیان بایa در مقابل سیاه سرفه هم واکسینه بشوند.
3) استعمال دخانیات را متوقف کنید
استعمال دخانیات در طی دوران بارداری آثار ناگواری بر روی جنین دارد. به علاوه، دخانیات به شدت به قدرت باروری زن و مرد لطمه می زند. استعمال دخانیات 15 تا 40 درصد قدرت باروری زنان را کاهش می دهد، و می تواند بارداری را 6 تا 12 ماه به تأخیر بیندازد، ضمناً احتمال موفقیت بارور سازی در آزمایشگاه را نیز کم می کند. مصرف دخانیات در میان مردان هم حداقل، سرزندگی و شکل اسپرماتوزوئیدها را از بین می برد. در هر دو مورد، خطر سقط جنین افزایش می یابد.
بنابراین به پدر و مادرهای آینده توصیه می شود که استعمال دخانیات را متوقف کنند و قبل از تصمیم به بچه دار شدن در معرض دود هم قرار نگیرند.
4) برنام? غذایی تان را پرکنید از امگا3
شما در تمام طول دوران بارداری به امگا3 نیاز دارید. امگا 3 برای رشد مغز کودک ضروری است. امگا 3 خطر زایمان های زودتر از موقع و نوزادان کم وزن را کاهش می دهد. ضمناً امگا3 برای تولید شیر مادر و جلوگیری از ابتلای به یرقان نوزادی ضروری است.
به خاطر آثار مثبت و فراوان امگا3 به شدت توصیه می شود که قبل از بارداری مصرف شود.در صورت عدم تمایل و اشتها به ماهی، به زنانی که می خواهند بچه دار شوند، پیشنهاد می شود که از مکمل های غذایی استفاده کنند



| *| نوشته شده در یکشنبه 89/8/2 و ساعت 4:47 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )
   1   2   3   4   5      >