عشق و دوستی

خوراکی هایی برای جوان شدن پوست تان
برای داشتن پوستی زیبا، از درون بدن پوست تان را تغذیه کنید و با کمک این خوراکی های می توانید ...
 
پوست برای مقابله با رادیکال های آزاد مهاجم علاوه بر مراقبت های خارجی، به بدنی که از داخل سالم و متعادل هم باشد، نیاز دارد.
به این دلیل است که مکمل های غذایی ضد پیری، باید با کرم های ضد پیری متناسب با نوع پوست هم، همراه شوند.
در این مقاله می خوانیم:
پوست غشایی است با اهمیتی حیاتی؛ زیرا مانند یک سد طبیعی نقش مهمی در مقابل تهاجم اشعه های ماوراء بنفش، آلودگی های محیطی، استرس و دخانیات بازی می کند. این تهاجم ها تشکیل رادیکال های آزاد را به همراه دارند، رادیکال ها هم به نوب? خود، حاوی موادی هستند که به پوست آسیب های غیرقابل برگشتی می رسانند.  
در این مرحله است که مکمل های غذایی وارد میدان می شوند: این مکمل ها از حمله های مستقیم به سلول های پوستی جلوگیری می کنند.
مکمل های غذایی، از یک سو حفظ میزان کلاژن و الاستین و... را تضمین می کنند و از سوی دیگر ویتامین و مواد ضد رادیکالی دیگر را برای پوست به همراه دارند.
کوکتلی ضد پیری برای پوست شما
مکمل های غذایی، در وهل? اول، حاوی ویتامین های آنتی اکسیدان A, C, E هستند که غشاهای سلولی را محافظت می کنند و سرعت پیرشدن پوست را می کاهند.
ضمناً، باید اسیدهای چرب ضروری را هم به رژیم غذایی اضافه کرد، اسیدهای چرب نقش مهمی در مرطوب نگه داشتن پوست خصوصاً زمانی که خشک می شود، به عهده دارند.
این کوکتل ها حاوی سلنیوم، روی، عصار? سویا، رتینول گیاهی، چای سبز، تفال? انگور، سیلیس و یا بتاکاروتن هستند.
به طورکلی، این مکمل های غذایی از سن 30 یا 35 سالگی به زنان توصیه می شود؛ حتی ممکن است برای زنانی که در معرض آفتاب قرار می گیرند، زودتر از این سن شروع شود. اگر چه پوست تان را توسط کرم های مناسب در مقابل اشع? ماوراءبنفش محافظت می کنید، باید از طریق داخل بدن هم با تجمع رادیکال های آزاد مبارزه کنید.
  



| *| نوشته شده در سه شنبه 89/8/25 و ساعت 7:58 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

مصرف این خوراکی در دوران بارداری باعث آلرژی کودک در بزرگسالی می شود!
اگر باردار هستید و می خواهید نوزادتان در آینده به آلرژی مبتلا نشود از این خوراکی نخورید و ...
مصرف بادام زمینی در بارداری خطر بروز آلرژی در کودک را تشدید می‌کند
مطالعات ما قطعا به این معنی نیست که زنان باردار نباید از محصولات بادام زمینی استفاده کنند، بلکه تاکید می‌کند که در مورد توصیه‌های مربوط به رژیم غذایی زنان باردار و محدودیت‌های این رژیم غذایی، بررسی‌ها و مطالعات بیشتری باید صورت گیرد.
 پزشکان تاکید کردند: خوردن بادام زمینی در دوران بارداری می‌تواند، خطر حساسیت به بادام زمینی را ا کودک افزایش دهد.
به گزارش ایسنا، دکتر اسکات اچ ز یشرر از دانشکده پزشکی مونت سینای و دستیارانش در مطالعات خود روی 503 نوزاد سه تا 15 ماهه آزمایش کردند که احتمال ابتلا به آلرژی‌های شیر و تخم مرغ را داشتند و یا با خطر جدی اگزما مواجه بودند. تمام این حساسیت‌ها، فاکتورهایی هستند که خطر بروز آلرژی با بادام زمینی را افزایش می‌دهند.
زیشرر درباره یافته‌های خود خاطرنشان کرد: مطالعات ما قطعا به این معنی نیست که زنان باردار نباید از محصولات بادام زمینی استفاده کنند، بلکه تاکید می‌کند که در مورد توصیه‌های مربوط به رژیم غذایی زنان باردار و محدودیت‌های این رژیم غذایی، بررسی‌ها و مطالعات بیشتری باید صورت گیرد.
به گزارش سایت تخصصی مای هلت دیلی نیوز، آلرژی به بادام زمینی مشکلی جدی و معمولا دائمی است که می‌تواند در شرایطی حتی کشنده باشد و به نظر می‌رسد که تعداد مبتلایان به آن نیز رو به افزایش است.



| *| نوشته شده در سه شنبه 89/8/18 و ساعت 3:59 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

6 دلیل سیر نشدن و 1 دلیل سیر شدن
گاهی بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف یک وعده غذایی کامل باز هم احساس گرسنگی می‌کنیم. بعضی از ما شاید این میل شدید به غذا خوردن را بگذاریم به حساب اعصاب خرابمان یا علاقه زیادمان به غذا خوردن.... 
اما متخصصان تغذیه می‌گویند برخی ترکیبات غذایی می‌توانند سر بدن را کلاه بگذارند! یعنی بدنمان بعد از خوردن آن ترکیبات غذایی نمی‌فهمد که واقعا سیر شده یا نه. این نوشته را بخوانید تا منظور متخصصان تغذیه را متوجه شوید.
نوشابه‌های گازدار
نوشابه، آیس‌تی و دیگر نوشیدنی‌های شیرین، قند فوق‌‌العاده زیادی دارند. بنابر گزارش مرکز تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا، قند موجود در این نوشیدنی‌ها باعث می‌شود فرد حتی بعد از اینکه واقعا سیر شد هم غذا بخورد. این قند با تاثیری که بر نحوه استفاده بدن از لپتین-هورمون سیری- می‌گذارد، مغز را گمراه می‌کند بنابراین فرد دلش می‌خواهد غذای بیشتری بخورد. در نتیجه با تکرار این عادت نه تنها کالری بیشتری را وارد
بدن خود می‌کند، بلکه بیش از پیش، احساس گرسنگی می‌کند و چند قدم به چاقی نزدیک‌تر می‌شود.



| *| نوشته شده در دوشنبه 89/8/10 و ساعت 1:31 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

این 3خوراکی باعث پوکی استخوان می شوند!
می دانید با خوردن این سه خوراکی به پوکی استخوان مبتلا می شوید و .... 
فرآیند هیدراته کردن که باعث تبدیل روغن های نباتی مایع به روغن های جامد می شود، موجب از بین رفتن برخی ویتامین های طبیعی روغن و کاهش تراکم استخوان می شود.
بررسی پژوهشگران علوم پزشکی نشان می دهد، سه نوع ماده غذایی در کاهش کلسیم بدن و ایجاد پوکی استخوان تاثیر زیادی دارند.
به گفته محققان، نمک یکی از مهم ترین عوامل پوکی استخوان است که به ازای مصرف هر2300 میلی گرم آن،40 میلی گرم کلسیم بدن از دست می رود.
پژوهشگران، یکی از موثرترین روش ها برای کاهش نمک مصرفی را، پرهیز از خوردن غذاهای فرآوری شده می دانند.
پژوهشگران چربی های هیدروژنه را دومین ماده غذایی موثر در ایجاد پوکی استخوان می دانند.
پژوهش های اخیر نشان می دهد، فرآیند هیدراته کردن که باعث تبدیل روغن های نباتی مایع به روغن های جامد می شود، موجب از بین رفتن برخی ویتامین های طبیعی روغن و کاهش تراکم استخوان می شود.
به گفته پژوهشگران، مصرف نوشابه های گازدار، سومین عامل مهم غذایی است که در ایجاد پوکی استخوان تاثیر بسزایی دارند.
نوشابه های گازدار اغلب از اسید فسفریک تهیه می شوند که باعث دفع کلسیم از ادرار می شود.



| *| نوشته شده در دوشنبه 89/8/10 و ساعت 1:29 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

غذاهای نامهربان با استخوان ها
نمک


هر چیزی که می خورید، نقش مهمی در تامین مواد مغذی مورد نیاز استخوان ها و استحکام آن ها دارد. نکته مهم این است که غذاها علاوه بر تقویت استخوان ها می توانند موجب تضعیف آن ها نیز بشوند بعضی از غذاها مثل صافی عمل می کنند و فقط املاح و مواد مغذی و ویتامین ها را به استخوان ها می رسانند و در عوض برخی دیگر جلوی رشد استخوان ها را می گیرند.
پنج نوع ماده ی غذایی که خاصیت ضعیف کنندگی استخوان ها را دارند، عبارت هستند از:
نمک
مصرف نمک زیاد به مرور استخوان را ضعیف می کند. به ازای هر 2300 میلی گرم نمک که می خورید، 40 میلی گرم از کلسیم بدن تان از دست می رود. زنانی که پس از یائسگی نمک زیادی مصرف می کنند، مقدار زیادی از مواد معدنی مورد نیاز استخوان ها را از دست می دهند. متاسفانه در بیشتر غذاهای کشورهای مختلف، به خصوص غذای رستوران ها و فست فودها، نمک زیادی مصرف می شود. بیشتر افراد روزانه دو برابر 2300 میلی گرم، نمک مصرف می کنند.
سریع ترین راه برای کاهش نمک مصرفی، پرهیز از خوردن غذاهای فرآوری شده است. اغلب مردم حدود 75 درصد از نمکی را که روزانه جذب می کنند، از طریق نمک موجود در غذاهای فرآوری شده دریافت می کنند.

چربی های هیدروژنه

پژوهش های اخیر نشان می دهد که فرآیند هیدراته کردن، که باعث تبدیل روغن های نباتی مایع به روغن های جامد می شود، موجب از بین رفتن ویتامین k طبیعی موجود در روغن می گردد. ویتامین k برای تقویت و تحکیم استخوان ها ضروری است و روغن های نباتی مثل کانولا و روغن زیتون بعد از سبزیجات برگدار، دومین منبع مغذی حاوی ویتامین k هستند. یک قاشق غذاخوری روغن کانولا حدود 20 میکروگرم و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون حدود 6 میکرو گرم ویتامین k دارد؛ در حالی که اسفناج حاوی 6 میکروگرم ویتامین k می باشد. اگر به اندازه کافی سبزیجات می خورید، جای نگرانی نیست؛ چرا که ویتامین k مورد نیاز بدن را جذب می کنید. اگر از آن دسته افرادی هستید که میل زیادی به خوردن کیک و شیرنی جات دارید، بهتر است برای پختن آن ها از روغن کانولا استفاده کنید و از مصرف روغن های هیدراته بپرهیزید.

نوشابه گازدار

نوشابه ها
نوشابه ها خطری بسیار جدی برای استخوان ها هستند. نوشابه های گازدار اغلب از اسید فسفریک تهیه شده اند که باعث رفع کلسیم از طریق ادرار می شود. البته نوشیدن آن ها به هنگام تشنگی، چنان احساسی به شما می دهند که از نوشیدن شیر یا آب میوه هرگز این احساس دست نمی دهد. وقتی وسوسه می شوید تا نوشابه بخورید، به این فکر کنید که هر چه باشد ضررش از منفعتش بیشتر است. شیر، آب میوه های حاوی کلسیم و ویتامین D یا مقداری ماست را جایگزین آن کنید و یا به هنگام تشنگی آب بنوشید.

ویتامین A
ویتامین A برای بدن بسیار مفید است و سبب تقویت بینایی و سیستم ایمنی بدن می شود و در غذاهایی مثل تخم مرغ و جگر به وفور وجود دارد؛ اما از آن جا که اغلب مولتی ویتامین ها حاوی ویتامین A هستند و در رژیم های غذایی و غذاهایی که ویتامین A دارند، بسیار زیاد مورد استفاده قرار می گیرند، ممکن است میزان مصرف آن بسیار بیشتر از مقدار ویتامین A مورد نیاز بدن باشد (5000 واحد بین المللی IU).

زنان یائسه بیشتر در معرض خطر ذخیره سازی ویتامین A در بدن هستند و زنانی که روزانه بیش از IU 5000 ویتامین A دریافت می کنند، در مقایسه با آن هایی که روزانه IU 1600 ویتامین A دریافت می کنند، بیشتر در معرض شکستگی استخوان قرار دارند. پس بهتر است از مواد غذایی کم چرب و بدون چربی استفاده کنید و سفیده تخم مرغ را بیش از زرده آن بخورید (زیرا تمام ویتامین A موجود در تخم مرغ در قسمت زرده آن است) و در مصرف مولتی ویتامین ها نیز دقت کنید.

قهوه

کافئین
اغلب کافئین ها به اندازه ی نمک باعث تضعیف استخوان نمی شوند؛ ولی به هر حال عملکرد آن ها شبیه به هم است و باعث دفع کلسیم مورد نیاز استخوان ها می شوند. به ازای هر 100 میلی گرم کافئین(معادل یک فنجان کوچک قهوه)، 6 میلی گرم کلسیم از دست می دهید. البته این مقدار زیاد نیست، اما کسانی که عادت به خوردن نوشیدنی های کافئین دار دارند، مسلما کلسیم بیشتری از دست می دهند و این رقم بیشتر و بیشتر می شود؛ پس بهتر است خود را با خوردن یک فنجان قهوه در صبح راضی کنید و بقیه روز نوشیدنی های بدون کافئین بنوشید تا خطر کمتری استخوان های شما را تهدید کند. اضافه کردن شیر به قهوه نیز باعث کاهش این خطر می شود.




| *| نوشته شده در یکشنبه 89/8/2 و ساعت 5:10 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

رژیمی مناسب برای رهایی از چربی‌های شکم

آیا می‌خواهید از چربی‌های دور شکم خلاص شوید؟ خوب! برای این کار به تنها چیزی که نیاز دارید، دنبال کردن چندین نکته ساده است که در کتاب جدید «رژیم شکم صاف» توصیه شده است.
این کتاب نوشته دو سردبیر مجله بهداشتی پیشگیری است.
به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری سی بی اس، این چند نکته ساده برای خلاص شدن از چربی‌های دور شکم عبارتند از:
ـ هر روز فقط چهار وعده غذا، حاوی 400 کالری انرژی بخورید.[تاثیر رژیم کم کالری بر طول عمر]
- هرگز بیش از چهار ساعت مداوم گرسنه نمانید.
ـ حتما در وعده‌های غذایی روزانه خود از چربی‌های اشباع نشده استفاده کنید.
ـ وقتی بدن شما تحت استرس و تنش روانی قرار داشته باشد، هورمونی موسوم به کورتیزول تولید می‌کند که این هورمون به چربی دور شکم تبدیل می‌شود. بنابراین اگر یاد بگیرید چگونه در زندگی، استرس خود را کنترل کنید، می‌توانید به میزان قابل توجهی از چربی‌های دور شکم خود بکاهید.
ـ حتما یک گروه قوی حمایت کننده داشته باشید. برای این کار از دوستانتان بخواهید که به شما بپیوندند و یا دوستان آنلاین پیدا کنید.
ـ حتما مقدار هر آنچه در طول روز می‌خورید را  ثبت کنید و به خاطر داشته باشید.



| *| نوشته شده در یکشنبه 89/8/2 و ساعت 5:8 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

آنچه خانمها باید در مورد خوردن ماهی بدانند
مصرف ماهی بسیار سودمند است. ماهی دارای پروتئین بالا و چربی پایینی است، اما مانند بسیاری از مواد غذایی مفید، ماهی نیز می‌تواند برای مصرف کننده مضراتی داشته باشد. 
" تمامی گونه‌های ماهیان در بدن خود انواعی از مواد آلوده کننده را دارند و وجود مواد آلوده کننده باعث اثراتی بر مصرف کننده‌گان می گذارد. یکی از این نوع مواد آلوده کننده متیل‌جیوه است.
متیل‌جیوه شکل سمی جیوه است که در اثر آلودگی‌های صنایع ابتدا به‌صورت جیوه آزاد شده و پس از ورود به منابع آبی به‌صورت متیل‌جیوه در می‌آید.
در محیط آبی، متیل جیوه وارد بدن آبزیان از جمله ماهیان می‌شود. تقریبا" تمامی ماهیان دارای مقدار کمی جیوه در بدن خود می‌باشند. مقدار بسیار کم متیل‌جیوه، تاثیری بر انسان ندارد اما در صورتی که مقدار آن در بدن افزایش یابد، باعث اثرات بسیار بدی بر انسان و بخصوص کودکان خواهد بود.
خوردن مقدار زیادی ماهی حاوی جیوه می‌تواند اثرات بسیار بدی بر سلامت مادران باردار و فرزند آنها داشته باشد. متاسفانه وجود مواد آلوده‌کننده، دارای اثرات کوتاه مدت قابل مشاهد‌ه‌ای نیست و اثر خود را در دراز مدت بر فرد می‌گذارد.
مقدار کم جیوه، بر سیستم مغزی نوزادانی که در رحم مادر در حال شکل‌گیری هستند اثر منفی می‌گذارد. مقدار زیادتری از جیوه باعث اثرات شدیدی در رفتار کودکان می‌گردد و باعث اختلال در یادگیری آنها در سالهای بعد خواهد شد.
وزارت دارو و تغذیه ایالات متحده‌ آمریکا توصیه کرده که مادرانی که در یک سال آینده قصد بچه‌دار شدن را دارند، مادران حامله، مادرانی که در حال شیر دهی می‌باشند و کودکان زیر شش سال از مصرف ماهیان دارای مقدار زیادی متیل‌جیوه پرهیز کنند.
چگونه می‌توان خود را در برابر اثرات منفی خورد ماهی آلوده حفاظت کرد:
1. از ماهیان کوچکتر و جوانتر استفاده کنید. زیرا ماهیان جوانتر و کوچکتر احتمال وجود جیوه درآنها کمتر است.
2. از ماهیان لاغرتری استفاده نمایید. ماهیان چاق‌تر و با دارا بودن بافت چربی بیشتر امکان ذخیره جیوه در بدن آنها بیشتر است.
3. از ماهیان گوشتخوار نظیر کوسه‌ماهیان استفاده نکنید. این ماهیان در مقایسه با ماهیانی که از منابع گیاهی تغذیه می‌کنند، دارای منابع بیشتری جیوه می‌باشند.



| *| نوشته شده در یکشنبه 89/8/2 و ساعت 5:7 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

پنیر را با گردو مصرف کنید؟ اما به چه علت؟
محققان توصیه می کنند که گردو را به همراه پنیر مصرف کنید، آیا علت این کار را می دانید؟


مصرف پنیر همراه گردو موجب جذب بیشتر کلسیم می‌شود.

 استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مصرف لبنیات همراه با خشکبار مانند گردو و بادام باعث می‌شود تا فسفر موجود در آن به جذب بیشتر کلسیم کمک کند.

مرتضی مشایخ  افزود: نیاز افراد بزرگسال و افرادی که بیشتر از 70 سال دارند،این است که حداقل 4 وعده از مواد لبنی در روز استفاده کنند.

وی گفت: بهتر است سالمندان شیر مصرف کنند زیرا مانع بروز یبوست در این گروه سنی می‌شود. یک وعده شیر معادل با یک لیوان ماست، دو لیوان دوغ و حدود یک قوطی کبریت یا 45 تا 60 گرم پنیر است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: هر یک وعده لبنیات، 25 درصد پروتئین و 30 درصد از کلسیم مورد نیاز بدن را تأمین می‌کنند بنابراین برای پیشگیری از کاهش میزان جذب لازم است لبنیات بدون هر گونه افزودنی و با فاصله زمانی از وعده غذایی استفاده شود.

مشایخ اضافه کرد: مصرف لبنیات همراه با خشکبار مانند گردو و بادام باعث می‌شود تا فسفر موجود در آن به جذب بیشتر کلسیم کمک کند.

وی محصولات تخمیرشده مانند ماست را مفیدتر از شیر دانشت و افزود: به دلیل آن که پروتئین موجود در ماست به اسیدهای آمینه کوچکتری تبدیل شده است، راحت‌تر و سریعتر هضم می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مقدار محتوای کلسیم و پروتئین شیر و ماست را یکسان اعلام کرد و افزود: میکروارگانیسم‌های زنده موجود در ماست مانع از فعالیت باکتری‌های زنده می‌شوند و به حفظ سلامت بدن کمک می‌کنند.
مشایخ اضافه کرد: از سوی دیگر اسیدی بودن ماست باعث می‌شود تا کلسیم به شکل محلول تبدیل شود و جذب بهتر و کاملتری داشته باشد. پروتئین موجود در ماست نیز بیشتر از شیر قابل جذب است.




| *| نوشته شده در دوشنبه 89/7/26 و ساعت 3:35 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

تغذیه کودکان بعد از یک‌سالگی
از یک سالگی به بعد آیا می دانید که تغذیه کودک باید حاوی چه مواد مفیدی باشد ؟
حوالی یک‌سالگی، کودک باید از 6 گروه غذایی اصلی یعنی گروه نان و غلات، گروه شیر و لبنیات، گروه گوشت و تخم‌مرغ و حبوبات و گروه میوه‌ها و گروه سبزی‌ها استفاده کند
بطور کلی از سال دوم زندگی ذائقه کودک با غذای خانواده شکل می‌گیرد بنابراین بهتر است از تهیه غذاهای شور و پرادویه خودداری کنید و سعی کنید از سرخ کردن غذا بویژه با حرارت زیاد و به مدت طولانی پرهیز کنید. آشنایی کودک با غذای خانواده باید تدریجی باشد بطوری که بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی نیاز به تهیه غذای مخصوص و جداگانه برای کودک نباشد.
نکات مهم در تغذیه کودک در سال دوم
- گنجایش معده کودک در مقایسه با افراد بزرگسال کمتر است و با مقدار کمی غذا خیلی سریع سیر می‌شود. از طرف دیگر کودک در حال رشد است و معمولا" دائما" در حال فعالیت و مشغول بازی است پس نیاز او به انرژی و مواد غذایی زیاد است.
- در سال دوم زندگی هنوز شیر مادر منبع عمده تأمین انرژی و سایر مواد مغذی کودک است در نتیجه همچنان بر تغذیه با شیر مادر تأکید می‌شود ولی باید توجه داشت که شیر بعد از صرف وعده‌های غذا به کودک داده شود.
- اگر چه کودک از غذای سفره خانوار می‌تواند استفاده کند ولی هنوز باید تغییراتی در غذا داد تا هضم آن آسانتر شود مثلا" گوشت خورش را نرم و له کرد یا برنج را بصورت کته آماده نمود.
- از پایان یکسالگی می‌توان سفیده تخم مرغ را به صورت کاملا" پخته و سفت شده برای کودک از مقدار کم شروع کرد و بتدریج بر مقدار آن افزود تا به یک سفیده کامل برسد و سپس یکروز در میان می‌توان یک تخم مرغ کامل به کودک داد.
- در این سن همچنان مصرف قطره مولتی‌ویتامین یا A+D و آهن باید ادامه داشته باشد.
- نباید انتظار داشته باشید که کودکان نیز مانند بزرگسالان فقط صبحانه، ناهار و شام بخورند بلکه باید بخصوص بعد از سال اول زندگی حتی تا 5 سالگی حداقل روزانه 5 وعده غذا بخورند.
مصرف نمک را در غذای کودک محدود کنید.
به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماریهای قلبی، عروقی توصیه می شود که در تمام دوران زندگی به ویژه دوران کودکی و نوجوانی از مقادیر بسیار کم نمک آن هم هنگام طبخ غذا استفاده شود و از افزودن نمک به غذا در سر میز یا سفره جدا" خودداری گردد.
برنامه غذایی کودکان بالاتر از یکسال
کودکان 1 تا 5 سال همچنان دوران رشد را سپری می‌کنند، بنابر این نیاز به مقدار انرژی و پروتئین و سایر مواد مغذی با افزایش سن کودک بیشتر می‌شود.
برای تأمین کلیه مواد مغذی مورد نیاز کودکان، برنامه غذایی آنان باید شامل ترکیبی از مواد مغذی مختلف از 4 گروه اصلی غذایی باشد.
گروههای اصلی غذایی عبارتند از گروه نان و غلات که انرژی و مقداری پروتئین مورد نیاز کودک را تأمین می‌کند - گروه شیر و لبنیات که کلسیم، فسفر و پروتئین را تأمین می‌کند و برای رشد اسکلت و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها لازمند - گروه گوشت، حبوبات و تخم‌مرغ که پروتئین و سایر مواد مغذی مورد نیاز کودک را تأمین می‌کند و برای رشد او لازمند و گروه سبزی‌ها و میوه‌ها که ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز کودک را تأمین می‌‌کنند.
در تغذیه کودکان 5-1 سال چه نکاتی را باید رعایت کرد؟
- در تغذیه کودک از ظرف و قاشق تمیز (قاشق مرباخوری برای کوچکترها و قاشق غذاخوری برای کودکان بزرگتر) استفاده کنید.
- قبل از غذا دادن به کودک دست‌ها و صورت کودک را بشویید.
- آب و مایعات را با فنجان یا لیوان تمیز به کودک بدهید.
- در غذا دادن به کودک صبور باشید و آرام آرام به کودک غذا بدهید.
- در صورتی که کودک تمایل به خوردن غذای خاصی ندارد هرگز او را مجبور به غذا خوردن نکنید و سعی
کنید با تغییر مزه و یا نحوه طبخ آن را مجددا" به کودک بدهید و در صورتیکه باز هم علاقه‌ای به خوردن آن غذا نشان نداد، چند روزی از دادن آن غذا صرف نظر کرده و مجددا" به برنامه غذایی کودک اضافه کنید.
- هنگام غذا دادن به کودک با او با آرامش و محبت صحبت کنید تا زمان غذا خوردن برای کودک خوشایند باشد و خاطره خوشی از غذا خوردن در ذهن کودک ایجاد شود.
- مقدار غذای هر وعده کودک را با افزایش سن کودک بیشتر کنید.
- به ‌مقدار غذایی که کودک می‌خورد توجه کنید، برای هر کودک یک بشقاب جداگانه در نظر بگیرید.
- با افزایش سن کودک برای غذا خوردن به کودک استقلال بدهید و بتدریج فقط مقدار و نحوه غذا خوردن کودک را نظارت و او را به خوردن ترغیب کنید.
- برای غذا خوردن کودک به او جایزه ندهید بلکه برای ترغیب او به غذا خوردن از طعم غذا تعریف کنید.
- به کودک اجازه دهید غذا خوردن را خودش تجربه کند حتی اگر مقداری غذا هنگام خوردن ریخته شود و یا دست و لباسهای خود را کثیف کند.
- از دادن تنقلات بی‌ارزش قبل از غذا و بین وعده‌ها به کودک خودداری کنید.



| *| نوشته شده در چهارشنبه 89/7/21 و ساعت 8:34 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

رژیم غذایی سنگ شکن
درد ناشی از سنگ های ادراری بسیار شدید است. حتی بعضی از متخصصان، شدت آن را با درد زایمان برابر دانسته اند اما هدف از درمان سنگ های ادراری، ساکت شدن درد نیست. … 
دکتر عسگری می گوید: «حفظ کلیه و جلوگیری از نارسایی و از کار افتادن آن، هدف اصلی ما در درمان این سنگ ها است.» پس یادمان باشد اگر درد سنگ ادراری در یک بیمار با مسکن یا مراحل ابتدایی سنگ شکنی آرام شد، این به معنای پایان روند درمان نیست؛ چون تا وقتی که سنگ ادراری به طور کامل بهبود نیابد، تخریب کلیه ادامه خواهد یافت. گفتگوی ما با دکتر مجید علی عسگری، اورولوژیست و رییس بخش پیوند کلیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را در همین رابطه بخوانید.
? آقای دکتر! گرمای هوا یکی از عواملی است که می تواند در تشکیل و افزایش شیوع سنگ های ادراری تاثیر داشته باشد. درست است؟
ـ بله؛ همان ط ور که می دانید سنگ ادراری چیزی نیست جز همان املاح به هم چسبیده. مثالی می زنم. ما برای درست کردن نبات می توانیم مقدار زیادی شکر را در آب حل کنیم و هم زمان با این کار، کمی به آب حرارت بدهیم. اینطوری میزان حل شدن شکر در آب افزایش پیدا می کند؛ تا جایی که به حد اشباع می رسد. از این به بعد، به مرحله ای می رسیم که شکر، دیگر حل نمی شود. در این حالت، اگر محلول را اندکی سرد کنیم، می توانیم ببینیم که بلورهای نبات روی نخی که در آب قرار داده ایم، آرام آرام تشکیل می شود.
? در بدن هم همین اتفاق می افتد؟
ـ نه، دقیقا همین فرآیند اتفاق نمی افتد. بدن انسان را نمی توان به کمک حرارت گرم یا سرد کرد. بلکه در بدن مکانیسم ها و فرآیندهایی وجود دارد که ممکن است انحلال پذیری املاح و نمک ها را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان نمونه، در یک محیط اسیدی، بعضی از انواع سنگ ها و در یک محیط قلیایی بعضی از سایر انواع سنگ ها تشکیل می شوند.
? در مورد تابستان و گرماچطور؟
ـ تمام این مواردی که گفتم، در فصل تابستان هم روی می دهد. گرمای هوا باعث تبخیر آب بدن و در نتیجه غلیظ شدن ادرار می شود. غلیظ شدن ادرار مکانیسمی است که می تواند میزان انحلال پذیری املاح را در ادرار کاهش دهد. ما از نظر پزشکی می بینیم که با پایان فصل تابستان و آمدن فصل پاییز شیوع سنگ ادراری افزایش می یابد. این امر به دلیل گرمای هوا در تابستان و غلیظ شدن ادرار است.
? چه راه حلی پیشنهاد می کنید؟
ـ نوشیدن آب. هرچه آب بیشتری بنوشیم، مایع بیشتری از طریق ادرار دفع می شود. در نتیجه ادرار رقیق تر می شود و پدیده کریستالیزه شدن و رسوب املاح ادراری دیرتر اتفاق می افتد.
? آقای دکتر ! از کجا بفهمیم میزان آبی که می نوشیم، کافی است؟
ـ در مطالعه های انجام شده، پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که به طورکلی، میزان مصرف آب بین مردم پایین است.
? پایین یعنی چقدر؟
ـ در اکثر کشورها این میزان ???? تا ???? سی سی است. در ایران لازم است هر فرد روزانه حدود ???? تا ???? سی سی آب بخورد. در هوای گرم، این میزان افزایش می یابد. البته می توان غلظت ادرار را به کمک رنگ ادرار ارزیابی کرد.
? چگونه؟
ـ ادراری که به خوبی رقیق شده باشد، به رنگ آب در می آید اما هرچه ادرار غلیظ تر باشد رنگ آن زردتر است.
? رژیم غذایی بیمار مبتلا به سنگ ادراری باید چگونه باشد؟
ـ اصول درمان سنگ از نظر رژیم غذایی عبارت است از مصرف آب فراوان، پرهیز از مصرف نمک و مصرف کمتر گوشت قرمز. البته این روزها به دلیل گرانی گوشت قرمز، مصرف آن خود به خود پایین آمده است. اما در مورد نمک با توجه به ارزان بودن آن و عادت نادرست مردم، خطر همچنان وجود دارد.
? لبنیات و گوجه فرنگی نقشی در این زمینه ندارند؟
ـ ببینید؛ ? مورد آب، نمک و گوشت قرمز که عرض کردم ? اصل کلی هستند. غیر از اینها به عنوان یک دستور کلی (و نه در موارد و سنگ های خاص) دستور ویژه ای وجود ندارد و هرچه بوده مربوط به گذشته بوده. لبنیات هم منعی ندارد ولی اگر پرنمک باشد، مانند دوغ یا پنیر شور، خطرش به خاطر نمک آن خواهد بود.
? در برخی عطاری ها و حتی در برخی شبکه های ماهواره ای، داروهایی را تبلیغ می کنند که ادعا می شود سنگ کلیه را خرد می کنند. آیا چنین تبلیغاتی درست است؟
ـ اصلا اینکه می گویند فلان دارو خوب و تاثیرگذار است معنای علمی ندارد. همان طور که می دانیم، برای تولید یک دارو باید مراحل مختلف آزمایش روی گروه هایی از بیماران و مقایسه با گروه های شاهد یا کنترل صورت گیرد بنابراین خیلی از این تبلیغات، غیرعلمی است. باید صریح عرض کنم که ما هیچ دارویی نداریم که سنگ را خرد کند. فقط در بعضی از سنگ های اسیداوریکی می توان به کمک برخی داروها فرآیند تولید سنگ را متوقف و معکوس کرد.
? آقای دکتر! احتمالا خیلی از خوانندگان تمایل دارند درباره روش های جراحی درمان سنگ، بیشتر بدانند. در این باره توضیح می دهید؟
ـ بله؛ امروزه به درمان های کمتر تهاجمی توجه بیشتری می شود. از اصول درمان این است که پزشک ابتدا در روند درمان ضرری به بیمار نزند یا حتی الامکان ضرر کمتری بزند. درمان های تهاجمی هم بهتر است توسط کسی که تبحر بیشتری دارد، انجام شود. خیلی از سنگ ها ممکن است خودشان بیفتند؛ به خصوص اگر کمتر از ? میلی متر باشند. اگر نیفتند، اقدامات دیگری انجام می دهیم. اگر باز هم نشد، به ترتیب می توان از روش های سنگ شکنی، وسایل جدید آندوسکوپی و جراحی بر اساس ضرورت استفاده کرد.
? آیا فعالیت بدنی می تواند به افتادن سنگ کمک کند؟
ـ اجازه بدهید مثالی بزنم. نوشیدن آب می تواند ادرار را رقیق و در نتیجه فرآیند تولید سنگ را متوقف یا معکوس کند اما هنگامی که یک سنگ از جای خود حرکت کرده یا شروع به افتادن می کند، نوشیدن آب تاثیری در فرآیند افتادن سنگ ندارد. این موضوع از نظر پژوهشی ثابت شده اما جالب است بدانید که در یک مطالعه صورت گرفته، تمام اورولوژیست های آمریکایی به این امر نادرست اعتقاد داشتند. بعضی از باورها به غلط در فرهنگ پزشکی وارد شده وحتی پزشکان نیز به آن اعتقاد دارند. فعالیت بدنی هم از جمله چیزهایی است که به غلط وارد فرهنگ پزشکی شده. خیلی از پزشکان هم به این موضوع باور دارند اما باید گفت فعالیت بدنی اگرچه از نظر پزشکی فواید بسیاری دارد اما تاثیری در فرآیند افتادن سنگ ندارد.



| *| نوشته شده در چهارشنبه 89/7/21 و ساعت 8:33 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )
   1   2   3      >