عشق و دوستی

گرفتگی عضلات پا در خواب شب
آیا تا به حال برای شما اتفاق افتاده است که نیمه های شب، یک مرتبه به دلیل درد ناشی از گرفتگی عضلات پایتان از خواب بیدار شوید؟
 
گرفتگی عضلات در خواب اغلب به دلیل عکس العمل (reflex) بیش از حد عضلات است. وقتی شما در خواب جابجا شده و تکان می خورید، ماهیچه های ساق پایتان جمع شده و تاندون ها کشیده می شوند. این عمل، باعث تحریک گیرنده های عصبی موجود در تاندون ها شده و با فرستادن پیام های عصبی به نخاع، منقبض شدن عضلات را اعلام می کنند.

بعضی اوقات، عضلات در همان حالت انقباض باقی مانده و صدمه می بینند.
گرفتگی دردناک عضلات در شب، می تواند به دلیل صدمات عصبی مانند کوفتگی عصب، آسیب های عضلانی، قطع موقتی جریان خون به پاها و مقادیر غیرعادی املاح یا هورمون ها در بدن شما باشد که اگر دارای یکی از این مشکلات بودید، بایستی  به پزشک مربوطه مراجعه کنید.
ولی اگر مشکل جدی نداشتید، می توانید قبل از خواب با انجام کارهایی که باعث کاهش رفلکس ( واکنش) کششی می شوند، از گرفتگی عضلات پایتان جلوگیری کنید که این اعمال شامل موارد زیر است:

1- انجام ورزش مخصوص پا که باعث کشیدگی ساق پا شوند. در این ورزش، فرد روی شکم دراز کشیده و کف دستها را بر روی زمین گذاشته و با بالا و پایین آوردن دست ها ، شکم را به زمین نزدیک و دور می کند.( مطابق تصویر پایین )
گرفتگی عضلات پا در خواب شب
2- استفاده از تشک گرماده به مدت 10 دقیقه قبل از خواب که باعث گرم شدن پا شود.
 تنها داروی موثر برروی گرفتگی شبانه عضلات، " کوئی نین" است ولیFDA اعلام کرده است هیچ یک از داروهای تجویز شده برای گرفتگی عضلات، سالم و موثر نیستند.
پزشکان معمولاً 1 یا 2 کپسول کوئی نین را به هنگام خواب تجویز می کنند. اما این دارو می تواند باعث مشکلات تنفسی و سقط فوری وخودبخودی جنین شود. بنابراین خانم های باردار بایستی از مصرف آن خودداری کنند.
همچنین باعث شنیدن صدای زنگ درگوش، سردرد، تهوع، اختلال در دید، درد قفسه سینه و آسم نیز می شود.



| *| نوشته شده در چهارشنبه 89/6/31 و ساعت 8:36 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

در این ساعت هرگز مسواک نزنید!
از فواید حفظ بهداشت دهان و دندان بسیار خوانده و شنیده‌ایم و همه بخوبی می‌دانیم اهمیت سلامت این عضو بدن به اندازه‌ای است که پزشکان سلامت دهان و دندان را کلید سلامتی تمام اعضای بدن می‌دانند.
همچنین همه می‌دانند که مسواک زدن یکی از ساده‌ترین و بهترین راه‌ها برای حفظ سلامت دندان‌ها است. اما سوالی که وجود دارد این است که آیا در طول روز زمانی هست که برای مسواک زدن بهتر از بقیه اوقات باشد؟ آیا اثر مسواک زدن در زمان‌های مختلف با هم تفاوت دارد؟
متخصصان انجمن دندانپزشکی آمریکا، توصیه می‌کنند که حداقل 2 بار در روز دندان‌های خود را مسواک بزنیم؛ البته یکی از این دفعات حتما باید قبل از خواب باشد. اما زمان‌هایی که در طول روز بیشتر می‌خورید و می‌آشامید، بهتر است که بیشتر هم از مسواک استفاده کنید. مسواک زدن درست به از بین بردن پلاک‌های دندان کمک می‌کند. باکتری‌های موجود در پلاک دندان عامل ایجاد 2 بیماری مهم دهان و دندان هستند: پوسیدگی دندان‌ها و بیماری‌های لثه.
به علاوه نکته مهمی که کمتر به آن توجه می‌شود این است که بعضی از مواد غذایی و نوشیدنی‌های خاص باعث می‌شوند باکتری‌ها در محیط دهان، اسیدی آزاد کنند که برای مینای دندان مضر است. هنگامی که شما غذاها یا نوشیدنی‌های شیرین یا حاوی نشاسته می‌خورید، باکتری‌های موجود در دهان اسیدی تولید می‌کنند که می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند.
بنابراین خیلی مهم است پس از خوردن و آشامیدن مواد غذایی از مسواک استفاده کنیم. همچنین انتخاب غذاهای مغذی که کربوهیدرات و قند کمی دارند و نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز نیز می‌توانند به کاهش تولید این اسیدهای مضر در دهان کمک کنند.
چند توصیه ضروری
اما همین مسواک زدن که عامل مهم سلامتی دهان و دندان و در نتیجه کل بدن است، گاهی برای مینای دندان که بخش باارزش دندان است، مضر است. پزشکان متخصص توصیه می‌کنند پس از خوردن مواد غذایی یا نوشیدنی‌های اسیدی مانند آب پرتقال حداقل تا 30 دقیقه از مسواک زدن خودداری کنید.
چرا که اسید حاصل از این نوع نوشیدنی‌ها، مینای دندان را ضعیف می‌کند و مسواک زدن بلافاصله پس از خوردن چنین مواد غذایی می‌تواند به مینای دندان صدمه بزند. بهتر است اگر از قبل می‌دانید که قرار است مواد غذایی اسیدی مصرف کنید، اول و قبل از خوردن مسواک بزنید.
همچنین در صورتی که دندان خود را ترمیم کرده‌اید، تا 8 ساعت از مسواک زدن خودداری کنید تا موادی که دندان پوسیده شما را پر کرده است، خود را بگیرد.
البته مسواک زدن به تنهایی نمی‌تواند تمام پلاک‌های دندان را از بین ببرد. متخصصان انجمن دندانپزشکی آمریکا، استفاده از دهان‌شویه‌های ضد میکروب و نخ دندان را نیز توصیه می‌کنند.
همچنین استفاده از نخ دندان را باید به یک عادت هر روزه تبدیل کرد تا ذرات مواد غذایی که میان دندان‌ها گیر کرده است تمیز شده و از این طریق، پلاک‌ها و باکتری‌های مضر در محیط دهان کاهش یابند. در ضمن مراجعه به دندانپزشک و مشورت با او را نیز فراموش نکنید.



| *| نوشته شده در یکشنبه 89/6/28 و ساعت 11:9 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

آیا چاقی شما موضعی است؟
شاید شما هم از کسانی باشید که بیش از آن که از چاقی رنج ببرند از تجمع بافت چربی در ناحیه ای از بدن شاکی باشند.
این تجمع بافت چربی در ناحیه ای از بدن را چاقی موضعی و یا به عبارت دیگر سلولیت می نامند.
سلولیت اصطلاحی است که برای مشخص کردن توده هایی از چربی که معمولا در باسن، ران و قسمت تحتانی بدن زنان می باشد، به کار برده می شود.
چربی " سلولیت " از نظر فیزیولوژیک مشابه چربی طبیعی بدن است. لازم به ذکر است که این توده ها، تصورات ذهنی زنان نیست بلکه به صورت تجمعاتی از بافت چربی است که به صورت توده ای در قسمت های مختلف بدن ایجاد شده و به ویژه تغییرات سایز را در افراد ایجاد می نماید.
این پدیده بدین صورت است که سلول های چربی زنان در کیسه هایی، که در بین رشته های لایه های مختلف بافت پیوندی پوست نگه داشته می شوند، جمع می شوند. این رشته ها قابل گسترش نیستند، بنابراین به ویژه هنگامی که وزن افزایش می یابد و یا پوست فشرده می شود، گلبول های چربی از شکل طبیعی خود خارج شده و به داخل فشرده می شوند و توده های پرتقالی شکلی از چربی را تولید می کنند.
به نظر می آید که هورمون زنانه ی استروژن باعث می شود بیشتر چربی موجود در بدن زنان در ناحیه تحتانی، ران ها و باسن، جایی که " سلولیت " بیشترین بروز خود را دارد، جمع شوند. اگر چه تئوری هایی مطرح می باشد که تاکید دارند عواملی از قبیل قابلیت ارتجاعی ضعیف پوست و ورزش نکردن در ایجاد سلولیت تاثیرداشته باشند ولی این موضوع به طور قطع به اثبات نرسیده است.
این تجمع چربی معمولا به صورت فرورفتگی هایی روی پوست نواحی خاصی از بدن مانند بین زانو و استخوان مفصل ران و بین ران و کفل ظاهر می شود.
سلولیت گر چه یک عارضه ی بالینی جدی محسوب نمی شود اما می تواند ظاهر نامطلوبی را ایجاد کند. همین ظاهر نامطلوب زمینه ارائه درمان های متفاوت را فراهم می کند که همگی ادعای ریشه کنی سلولیت را دارند. اگر چه درمان های زیادی مانند ماساژ یا کرم های بر طرف کننده ی سلولیت، برای رفع سلولیت ارائه شده اند اما متاسفانه بسیاری از این درمان ها به اندازه ای که ادعا می کنند موثر نیستند.
علائم:
ظاهر سلولیت به صورت فرورفتگی هایی در پوست یا پوستی با سطح ناهموار است که گاهی شبیه پوست پرتقال می شود.
حیطه ی سلولیت بسیار گسترده است. موارد خفیف تر آن وقتی دیده می شود که اگر پوست را نیشگون بگیرید فرو رفتگی در پوستی که نیشگون گرفته اید ظاهر می شود.
در موارد خیلی شدید، سلولیت ظاهر پوست را چروکیده می کند و روی آن، نواحی پُر از برآمدگی و فرورفتگی دیده می شود.
سلولیت در نواحی بین زانو تا ران و کفل بسیار رایج است اما در نواحی دیگر مثل پستان ها، زیر شکم و بالای بازو هم وجود دارد .
زمان ملاقات با پزشک:
سلولیت یک وضعیت پزشکی جدی نیست و درمان آن نیز ضروری نیست در حقیقت خیلی از پزشکان سلولیت را به عنوان یک پدیده طبیعی در نظر می گیرند اما اگر شما در مورد نامطلوب بودن ظاهر آن روی پوست خود نگران هستند به متخصص پوست یا متخصص تغذیه ای که در این زمینه مهارت داشته باشد مراجعه کنید.
علت:
سلولیت به علت اتصال وترهای ریشه ای به پوست که به هم متصل هستند و پوست را به لایه ماهیچه ای زیرش متصل می کند، ایجاد می شود. وتر، پوست را به بافت های عمیق تر متصل می کند(به همراه لایه هایی از چربی که در بین شان است.) هنگامی که سلول های چربی تجمع پیدا می کنند در جهت خلاف پوست کشیده می شوند در حالی که وتر های بلند و محکم به جلو هل داده می شوند و این باعث ایجاد خلل و فرج می شود.



| *| نوشته شده در یکشنبه 89/6/28 و ساعت 11:9 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

نفس تان را حبس نکنید، حتی برای شوخی!!
در یک پژوهش جدید، محققان سوئدی دریافتند: شناگرانی که به مدت چند دقیقه نفس خود را نگه می‌دارند با این کار باعث می‌شوند که...
محققان می‌گویند: نگه داشتن نفس برای مغز خطرناک و مضر است. پژوهشگران خاطرنشان کردند: دفعه بعد اگر خواستید برای شوخی و تفریح نفستان را حبس کنید، به خاطر بیاورید که این کار ممکن است آسیب شدیدی به مغز شما وارد کند.
در یک پژوهش جدید، محققان سوئدی دریافتند: شناگرانی که به مدت چند دقیقه نفس خود را نگه می‌دارند با این کار باعث می‌شوند که میزان پروتئینی که می‌تواند به مغزشان آسیب برساند، افزایش پیدا کند. این پروتئین S100B نام دارد.
محققان می‌گویند: نتایج تحقیقات جدید ما نشان می‌دهد وقفه تنفسی به صورت ارادی به سیستم اعصاب مرکزی صدمه می‌زند و می‌تواند آثار جبران ناپذیری بر جای بگذارد.
محققان خاطرنشان کردند: آزاد شدن پروتئین S100B در خون به مدت طولانی مرز خونی - مغزی را دچار اختلال می‌کند و بنابراین تکرار این کار که ممکن است در تمرینات ورزشی انفرادی مانند شنا یا در مسابقات انجام شود، آسیب‌های نورولوژی قابل توجهی را به مرور زمان بر جای خواهد گذاشت.
 



| *| نوشته شده در یکشنبه 89/6/28 و ساعت 11:8 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

ویتامین B و تاخیر در شروع آلزایمر
دریافت دوزهای بالای روزانه ویتامین های B می ‌تواند شروع بیماری آلزایمر را به تاخیر بیندازد و یا حتی متوقف کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه یک بررسی جدید نشان می ‌دهد، اضافه کردن مکمل‌ های ویتامین B به رژیم غذایی ممکن است سرعت کوچک شدن مغز در افراد سالمند دارای نشانه‌ های هشداردهنده این بیماری را به نصف برساند.
کوچک شدن مغز، که بخش طبیعی پیری است، در افراد مبتلا به نارسایی خفیف شناختی (Mild Cognitive Impairment (MCI،عارضه‌ ای که مقدمه بروز آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل یا دمانس است،‌ سریع‌ تر رخ می ‌دهد.
گروه دانشمندانی که این تحقیق را انجام داده ‌اند، معتقدند درمان با ویتامین می ‌تواند پیشرفت بیماری را به تاخیر بیندازد یا متوقف کند،‌ اما تاکید کردند که تحقیق بیشتری برای به آزمون گذاشتن این نظریه لازم است.
در این پژوهش که نتایج آن در ژورنال آنلاین "کتابخانه عمومی علوم" One منتشر شده است، تحلیل ‌رفتگی مغز در 168 فرد داوطلب بالای 70 سال که تشخیص MCI در آن ها داده شده بود، مورد بررسی قرار گرفت.
در طول دوره دوساله بررسی،‌ نیمی از این افراد روزانه یک قرص حاوی دوزهای بالای ویتامین‌ های B شامل اسید فولیک (فولات)، B6 و B12 مصرف می ‌کردند. بقیه افراد یک قرص دارونما بدون اجزای فعال دریافت می ‌کردند.
این کارآزمایی، که توسط پژوهشگران دانشگاه آکسفورد با همکاری پژوهشگران نروژی انجام شد، نتایج قابل ‌توجهی را به بار آورد.
به طورمیانگین در افرادی که ویتامین‌ های B دریافت می ‌‌کردند، سرعت تحلیل‌ رفتن مغز تا 30 درصد کاهش پیدا کرده بود. در برخی از موارد این کاهش تا حد 53 درصد بود.
دیوید اسمیت، یکی از سرپرستان این تحقیق در بخش داروشناسی دانشگاه آکسفورد گفت: "این نتایج بسیار جالب ‌توجه و تاثیرگذار بود. نتایج بیش از حدی بود که ما انتظار داشتیم."
"امید ما این است که این درمان ساده و بی‌ خطر بروز بیماری آلزایمر را در بسیاری از افراد مبتلا به مشکلات خفیف حافظه‌ را به تاخیر بیندازد."
ربکاوود،‌رئیس ارشد سازمان خیریه انگلیسی بنیاد پژوهش آلزایمر که در تامین هزینه این تحقیق شرکت داشت، نیز گفت که نتایج آن "بسیار مهم" است.
او افزود: "این یافته‌ های قوی باید الهام بخش انجام کارآزمایی‌ های گسترده ‌تر برای پیگیری افرادی شود که انتظار می‌ رود مبتلا به آلزایمر شوند و ما امیدواریم که موفقیت بیشتری به دست آوریم."
بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت تخمین زده می ‌شود که 37 میلیون نفر در سراسر جهان با زوال عقل یا دمانس زندگی می ‌کنند، و اکثریت این موارد ناشی از بیماری آلزایمر است.
علائم MCI شامل لغزش‌ های حافظه و مشکلات گفتاری است که آن قدر جدی نیست که بر زندگی روزانه فرد تاثیر بگذارد اما نیمی از افرادی که به این عارضه مبتلا هستند در طول پنج سال به زوال عقل مبتلا می ‌شوند.
افرادی بالای 60 سال غیر مبتلا به MCI به طور طبیعی با میزانی در حدود 5/0 درصد در سال دچار کوچک شدن مغز می ‌شوند.
کوچک شدن مغز در افراد مبتلا به MCI با سرعتی دو برابر این مقدار رخ می ‌دهد و افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است در هر سال 5/2 درصد حجم مغزشان را از دست بدهند.
به گفته این دانشمندان دوز ویتامین ‌های B در این کارآزمایی بسیار بالاتر از حدی بود که در یک رژیم غذایی طبیعی یا مکمل‌ های معمول ویتامینی وجود دارد.
اسمیت البته هشدار می ‌دهد که مردم نباید عجله کنند و شروع به مصرف دوزهای بالای ویتامین B کنند که اثرات درازمدت آن ها نامعلوم است.



| *| نوشته شده در یکشنبه 89/6/28 و ساعت 11:7 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

به بی اختیاری ادرار مبتلا هستید؟
بسیاری از بیماری‌ها ممکن است بر کارکرد مثانه اثر بگذارند از بیماری‌های شایع مثانه می‌توان به بی اختیاری ادرار اشاره کرد و ...
• عفونت مثانه:
عفونت ادراری ممکن است مثانه را نیز گرفتار کند و باعث ایجاد سیستیت (التهاب مثانه) شود.
دستگاه ادراری شامل کلیه‌ها، مثانه و پیشابراه می‌شود. عفونت مجاری اداری دومین عفونت شایع در بدن است. علایم عفونت ادراری در مثانه شامل درد یا سوزش هنگام ادرار کردن، تب، خستگی یا احساس بیماری، میل فوری و مکرر به ادرار کردن، احساس فشار در قسمت پایین شکم، بوی نامطبوع یا ظاهر کدر یا خونی ادرار و گاهی تهوع و کمردرد است.
• بی‌اختیاری ادراری:
بی‌اختیاری ادراری به معنای از دست ‌رفتن کنترل مثانه به وسیله فرد است. علایم بی‌اختیاری ممکن است از نشت خفیف ادرار تا خیس شدن غیرقابل کنترل متفاوت باشد. بی‌اختیاری ادراری ممکن است در هر سنی رخ دهد اما در سنین بالا شایع‌‌تر است. اغلب موارد اشکال در کنترل مثانه هنگامی رخ می‌دهد که عضلات بیش از حد ضعیف یا بیش از حد فعال هستند. اگر عضلاتی که منفذ مثانه را بسته نگه می‌دارند ضعیف شوند، ممکن است فرد هنگام عطسه کردن،‌ خندیدن یا بلند کردن اشیای سنگین که فشار داخل شکمی را بالا می‌برند، دچار نشت ادرار شود.
در مقابل اگر عضلات بیش از حد فعال باشند، ممکن است میل شدید به ادرار کردن هنگامی فرد را به توالت بکشاند که ادرار چندانی در مثانه وجود ندارد. این نوع بی‌اختیاری را بی‌اختیاری فوریتی یا مثانه بیش‌فعال می‌نامند. به جز اینها مشکلات پروستات یا آسیب‌های عصبی نیز می‌تواند باعث بی‌اختیاری ادراری شود. بی‌اختیاری ادراری بر حسب علت، انواع مختلفی دارد:
الف: بی‌اختیاری استرسی یا فشاری:
این بی‌اختیاری، ناشی از قدرت ناکافی عضلات کف لگن است که مثانه روی آنها قرار دارد.‌
ب: بی‌اختیاری فوریتی:
این بی‌اختیاری، ناشی از خارج‌شدن بی‌اختیار ادرار است که بدون دلیل مشخصی با احساس ناگهانی میل شدید به ادرار کردن رخ می‌دهد.
ج: بی‌اختیاری سرریزی:
در این نوع بی‌اختیاری، افراد نمی‌توانند مانع جریان مداوم ادرار از مثانه‌شان به خارج شوند یا جریان ادرار از مثانه‌شان پس از رفتن به توالت برای مدتی ادامه پیدا می‌کند ‌و گویی مثانه آنها مانند ظرفی است که به‌طور مداوم مایع از آن سرریز می‌کند. بی‌اختیاری ادرار در سالمندان ناشایع نیست و ممکن است مخلوطی از انواع بی‌اختیاری ادراری در آنها مشاهده شود.
بی‌اختیاری ادراری در سالمندان ممکن است با حبس شدن ادرار در مثانه هم همراه شود. در این صورت نیاز به استفاده از شیوه‌های درمانی متعدد به صورت مرحله به مرحله است. این درمان‌ها ممکن است شامل ورزش‌های ساده برای تقویت عضلات کف لگن،‌ تجویز داروها، تجویز وسایل مخصوص به وسیله پزشک یا جراحی باشد.



| *| نوشته شده در یکشنبه 89/6/28 و ساعت 11:6 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

5 راه برای به تاخیر انداختن پیری
عوامل زیادی می‌تواند روی سن ما تاثیر بگذارد. چند تغییر ساده در شیوه زندگی می‌تواند سال‌ها پیری ما را به تاخیر بیندازد و موجب شود که جوان‌تر به نظر برسیم و احساس بهتری داشته باشیم
.
1. به همسرتان نزدیک‌تر باشید
تحقیقات نشان می‌دهد انجام روابط جنسی سبب به تاخیر افتادن پیری می‌شود. محققان با مطالعه بیش از 3500 فرد دریافتند انجام روابط جنسی منظم با همسر روند پیر شدن را کندتر می‌کند. رابطه جنسی به چند دلیل در این امر دخیل است.
یکی اینکه سبب می‌شود تا شما به همسرتان بیشتر محبت کنید و به او نزدیک‌تر باشید. دیگر تاثیرات جسمانی آن است. هنگام روابط جنسی، بدن هورمونی به نام DHEA ترشح می‌کند که با کاهش وزن و تقویت عضلات ارتباط دارد. مطالعات نشان می‌‌دهند تولید هورمون DHEA سبب کاهش فرآیند پیری می‌شود. انجام روابط جنسی منظم یکی از راه‌های پیشگیری و کاهش پیری است. در زنان رابطه جنسی سبب ترشح هورمون اکسی‌توسین می‌شود که می‌تواند نوسانات خلقی را کمتر کند.در مردان با انجام رابطه جنسی تولید هورمون تستوسترون تحریک‌شده و این سبب کندی تغییرات مرتبط با پیری می‌شود.


2. سیگار ممنوع!
موادشیمیایی موجود در سیگار سبب می‌شوند سلول‌های مغز در خواب فرو بروند. در کوتاه‌مدت، سیگار کشیدن توانایی مغز را در جذب و تحلیل اطلاعات کاهش می‌دهد. در درازمدت سیگار کشیدن موجب آسیب نورون‌ها شده و سبب از دست رفتن حافظه ‌شده و تمرکز ضعیف می‌شود
.
3. بیشتر بخوابید:
خوابیدن کمتر از 8 ساعت در شبانه‌روز سبب خستگی می‌شود. کم‌خوابی سبب افزایش خطر دیابت، حملات قلبی و سکته می‌شود. کمبود خواب موجب افزایش هورمون گرین می‌شود که اشتها را افزایش می‌دهد. فقدان خواب همچنین سبب سرکوب هورمون لپتین می‌شود که موجب ایجاد حساس سیری می‌شود.مطالعات نشان می‌دهد افرادی که کمتر از 8 ساعت می‌خوابند بیشتر دچار چاقی و اضافه‌وزن می‌شوند
.
4. روغن ماهی ضدپیری است:

اسیدهای چرب امگا3 (EPA و DHA) در روغن ماهی بهترین راه تقویت قوای جسمانی و ذهنی است. چرا که این روغن‌ها از روند پیر شدن سلول‌ها جلوگیری می‌کنند. درواقع مصرف 3 گرم روغن امگا3 در طول روز لازم است. مصرف این روغن‌ها بدن را در مقابل استرس هم محافظت می‌کند. یک مطالعه نشان می‌دهد مصرف اسیدهای چرب امگا3 در اسیدهای چرب امگا3 از تخریب DNA هم جلوگیری می‌کند و این به معنی کند شدن روند پیری است
.
5. تیروییدتان را چک کنید:
اگر حس می‌کنید همیشه احساس خستگی می‌کنید، حتما با پزشک خود مشورت کنید. غده تیرویید شما سیستم متابولیکی شما را تنظیم می‌کند وقتی این غده به خوبی عمل نکند شما دچار افزایش وزن می‌شوید و همیشه احساس خستگی و میل جنسی خود را از دست می‌دهید. انجام آزمون‌های تیروییدی می‌تواند عملکرد تیروییدتان را مشخص کند و داروها می‌تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.




| *| نوشته شده در یکشنبه 89/6/28 و ساعت 11:5 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

آیا احساس ضعف و تنگی نفس دارید؟
بسیاری از خانم ها و آقایان احساس ضعف و تنگی نفس دارند ، به چه علت ،چه راه حلی وجود دارد؟
یک متخصص تغذیه گفت: علائم کمبود اسید فولیک ضعف، رنگ پریدگی، تنگی تنفس، تهوع، استفراغ و کبودی‌های خود به خودی در پوست است.
مریم مراداف افزود: اسید فولیک برای ساخت گلبول‌های قرمز خون و DNA که عمل کنترل وراثت را انجام می‌دهد و برای فعالیت‌های سلول‌ها اهمیت دارد.
وی گفت: این ویتامین عمل ساخت و نگهداری سلول‌ها را بر عهده دارد. این وظیفه در هنگام تقسیم سلولی و رشد بسیار مهم است، پس مصرف آن برای زنان باردار و نوزادان ضروری است. مصرف اسید فولیک در دوران بارداری و شیردهی افزایش پیدا می‌کند و کمبود آن در ماه اول بارداری مشکلات نقص لوله عصبی جنین را به همراه دارد.
این متخصص زنان افزود: مصرف اسید فولیک به رشد بافت‌ها کمک می‌کند و موجب درست عمل کردن سلول‌ها می‌شود. این ویتامین در زمانی که بدن احتیاج به غذا خوردن دارد، موجب افزایش اشتها می‌شود و به همین ترتیب اسیدهای هضم کننده غذا را می‌سازد.
مراداف گفت: منابع غذایی اسیدفولیک بادام‌زمینی، قارچ، عدس، اسفناج، کلم بروکلی، لوبیا چیتی، جوانه گندم، جگر، دل، قلوه و تخم مرغ است. وی افزود: علائم کمبود اسید فولیک ضعف، رنگ پریدگی، تنگی تنفس، تهوع، استفراغ و کبودی‌های خود به خود در پوست است.



| *| نوشته شده در یکشنبه 89/6/28 و ساعت 11:4 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

رژیمهای مکرر و خطر چاقی حاملگی

خانم‌های چاق زیادی هستند که رژیم‌های غذایی متعدد را تجربه کرده‌اند. آنها مرتبا وزن خود را کاسته‌اند و مجددا به وزنی حتی بالاتر از سطح اولیه برگشته‌اند. شاید شما نیز شنیده باشید که این افراد می‌گویند یک عمر در رژیم‌اند. آنها همچنین نگران چاقی در دوران حاملگی‌اند!
مطالعات جدید نشان داده است  زنان حامله‌ای که نگاه وسواس گونه به وزن  داشته و دایما در حال رژیم بودند، به طوری که نوسانات وزنی متعدد داشته‌اند، نسبت به زنان حامله‌ای که مراقب دائمی غذاهای خوراکی خود نیستند و استرسی ندارند بیشتر دچار چاقی در دوره حاملگی می‌شوند.
بیشتر خانم‌ها در طول حاملگی تصور می‌کنند که چون حامله هستند، هر چقدر بخواهند می‌توانند بخورند ولی  تحقیقات بالینی نشان داده است که نیاز زنان حامله در سه ماهه اول حاملگی  تفاوت چندانی با قبل ندارد. زنان حامله در سه‌ماهه دوم به طور متوسط به ??? کالری بیشتر و در سه ماهه سوم ??? کالری بیشتر  از قبل به انرژی نیاز دارند.
متاسفانه اکثر خانم‌ها در طول دوران حاملگی بیشتر از حد طبیعی اضافه وزن پیدا میکنند. این افزایش وزن در خانم‌هایی که در قبل از بارداری افزایش وزن داشته‌اند حتی بیش از زنانی است که حاملگی را با وزن طبیعی شروع می‌نمایند. جالب آنست زنان حامله‌ای که رژیم‌های مکرر داشته‌اند، ممکن است در این دوران بیشتر از دیگران اضافه وزن پیدا کنند. حال عادات غذایی قبل از حاملگی چه اثری بر اضافه وزن حاملگی می‌تواند داشته باشد؟
نتایج یک مطالعه نشان داد: ?? درصد از خانم‌ها اضافه وزن زیادی طی حاملگی داشتند. در حالی که در جمعیت مورد مطالعه ?? درصد از کم وزن‌ها اضافه وزن غیر طبیعی در حاملگی داشتند، ??% از افراد طبیعی و ?? درصد از زنان با اضافه وزن، افزایش وزن زیادی در حاملگی را تجربه نمودند. جالب آن‌که بیش از ?? درصد این افراد چاق رژیم‌های مکرر را قبل از حاملگی به انجام رسانده بودند. حال چرا چاقی حاملگی در خانم‌های دائم در رژیم، محتمل‌تر است؟
بنظر می‌آید استعداد ذاتی این افراد به چاقی در قبل از حاملگی، در طول حاملگی و با بر هم خوردن متابولیسم طبیعی قندها ‌که در سه ماهه دوم و سوم رخ می‌دهد، همراه می‌شود که این شاید یکی از دلایل افزایش وزن زیادتر در حاملگی باشد. علت دوم علاقه زیاد این افراد به مواد پرانرژی است که در قبل از حاملگی نه تنها خودشان پرهیز می‌کردند بلکه مکررا توسط خانواده منع می‌شدند، ولی حاملگی فرصت خوبی را برای رهایی آنها از توصیه‌های آزاردهنده خانواده  فراهم می‌نماید.
توصیه عملی دکتر حمیدرضا فرشچی :
وزن خود را قبل از حاملگی به حد مطلوب برسانید. در طول حاملگی لازم نیست برای دو نفر غذا بخورید چراکه رشد طبیعی جنین به انرژی زیادی نیاز ندارد. در نهایت از رژیم‌ها و نوسانات وزن مکرر در قبل از حاملگی بپرهیزید تا خطر افزایش وزن بی‌رویه در حاملگی را کاهش دهید.
تغذیه پس از وضع حمل
بعد از وضع حمل تمام خانم‌ها تمایل دارند که به وزن قبل از حاملگی خود برگردند و نگران هستند که این مورد چه مدت طول خواهد کشید؟
بلافاصله بعد از زایمان، به دنبال تخلیه محتویات رحم و خونریزی طبیعی حدود 5 تا 6 کیلوگرم، وزن کاهش می‌‌یابد. در طول 6 هفته اول بعد از زایمان 2 تا 3 کیلوگرم دیگر وزن کاهش پیدا می‌‌کند که این کاهش وزن به علت از دست دادن مایع از طریق ادرار است. اکثر خانم‌ها در طی 6 ماه بعد از زایمان به وزن قبل از حاملگی خود می‌‌رسند. از عواملی که بر روند کاهش وزن بعد از زایمان تاثیر دارند: حاملگی اول،‌ شیردهی، برگشت زودهنگام به کار خارج از خانه و... می‌‌باشند.
در 6 هفته اول بعد از زایمان نباید محدودیت انرژی داشته باشید؛ زیرا بدن نیازمند است تا آنچه در زمان تولد نوزاد از دست رفته است، بازیابد و نیاز کودک تامین شود. در انجام کارهای منزل کمک کرده و احتمالا کار خود را شروع کنید. تغذیه با شیر مادر به طور معجزه‌آسا باعث کاهش وزن نمی‌‌شود ولی به کاهش وزن کمک می‌‌کند.خانمی که زایمان کرده است در واقع مسوول تغذیه خود و نوزادش می‌‌باشد، پس باید رژیم غذایی خود را با دقت انتخاب کند.
رژیم بعد از زایمان باید با دقت دوران بارداری رعایت شود. خوردن همه مواد مانند حبوبات و دانه‌های مغذی، میوه‌های تازه، سبزیجات و غذاهایی که پروتئین و کلسیم و آهن را به فراوانی فراهم می‌‌کنند باید مورد توجه قرار گیرد. متخصصان و کارشناسان در بحث‌های پرستاری مادران توصیه به اضافه کردن انرژی به میزان 500 کالری در روز را دارند. به طور متوسط بیشتر زنان شیرده روزانه 2700 کالری انرژی نیاز دارند. خوردن کمتر از 1800 کالری در روز منجر به کاهش تولید شیر و ضعف می‌‌شود.در این دوران، شیردهی و آزاد شدن اکسی‌توسین هورمون آزاد شده از هیپوفیز باعث می‌‌شود که مادر احساس تشنگی بیشتری بکند. به همین دلیل مادر در این دوران بیشتر از بقیه مواقع آب می‌‌نوشد و اگر چه که تاثیر زیادی در تامین شیر ندارد، ولی دانشکده متخصصان زنان و مامایی امریکا نوشیدن حداقل 8 تا 12 لیوان آب در روز را به مادران توصیه می‌‌کند.مصرف بعضی از غذاها توسط مادر باعث قولنج معمولی در نوزاد می‌‌شود؛ از جمله کلم و شیر گاو.
مادران در این دوران باید همانند دوران بارداری میزان آهن دریافتی را کنترل کنند، هر چند که در دوران بارداری تمام ویتامین‌ها و مواد لازم را به طور کامل دریافت کرده باشند. مادر در این دوران به طور معمول قرص آهن را برای تامین آهن مورد نیاز خود و نوزادش مصرف می‌‌کند.



| *| نوشته شده در یکشنبه 89/6/28 و ساعت 11:2 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )
<      1   2   3   4   5