عشق و دوستی

5 توصیه برای تنش‌زدایی از اتاق‌خواب

ما به طور متوسط حدود یک‌سوم عمرمان را در خواب می‌گذرانیم بنابراین چرا استرس را از اتاق‌خوابمان دور نکنیم؟ این 5 نکته به شما کمک می‌کند تا فضایی امن و آرام در اتاق‌خوابتان ایجاد کنید:
1 یک فضای تمیز و مرتب، ذهن را آرام می‌کند بنابراین هر نوع به‌هم‌ریختگی را از اتاق‌خواب‌تان دور کنید. لباس‌هایی که روی صندلی ریخته، بردارید و برای کتاب‌های گردوخاک گرفته یک قفسه بخرید.
2 یک‌بار در هفته، گل تازه‌ای در اتاق خواب‌تان قرار دهید. زندگی در مجاورت گل‌ها آرامش‌بخش است.
3 رایحه و عطر خوش را فراموش نکنید. در رایحه‌درمانی از برخی بوها برای کاهش استرس استفاده می‌شود. راه‌های آسان و مختلفی برای تولید این بوها در اتاق‌خواب وجود دارد. می‌توانید مخلوطی از گیاهان خشک و روغن‌های خوشبو را در یک عطردان بریزید یا یکی دو قطره از روغن معطر موردعلاقه‌تان را با 5 میلی‌لیتر آب مخلوط و در هوا اسپری کنید. عطر نارنج، لیمو، بابونه، اسطوخودوس، مرزنگوش، بهارنارنج، چوب صندل و سنبل‌الطیب آرامش‌بخش هستند.
4 هنگام انتخاب رنگ اتاق‌خواب، آبی را انتخاب کنید. محققان می‌گویند رنگ آبی بر سیستم اعصاب خودکار تاثیر می‌گذارد و ضربان قلب و فشارخون را پایین می‌آورد. طرفداران رنگ‌درمانی می‌گویند آبی تاثیر آرامش‌بخشی دارد و موجب می‌شود خواب آرامی ‌داشته باشید. در اتاق‌خواب از بالش، پتو و قالیچه آبی استفاه کنید.
5 برخی نکته‌های فنگ‌شویی را اجرا کنید. طبق این نظم کهن، قرارگیری مناسب عناصر یک اتاق به ایجاد جریان انرژی و تعادل نیروها کمک می‌کند. پیشنهاد می‌شود تختخواب را در جهت مخالف در اتاق طوری که با در، روی یک خط مورب قرار بگیرد، بگذارید. تخت را طوری قرار دهید که پنجره سمت راست‌تان باشد و میز کار و کامپیوتر را از اتاق‌خواب دور کنید.



| *| نوشته شده در یکشنبه 89/8/30 و ساعت 3:28 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

10 چیزی که همه انسان‌ها از آن می‌ترسند!!
یکی از رایج ترین فوبیاها در میان بسیاری از مردم ترس از مار است که به احتمال زیاد ریشه ای تکاملی دارد. در گذشته های دور تشخیص دادن مارها و عنکبوتها برای بقای انسان نقشی حیاتی داشته است...
فوبیا هراس یا ترس شدید پدیده ای است که به صورت آگاهانه یا ناخود آگاهانه زندگی بسیاری از انسانهای جهان را مختل می کند. این پدیده بیشتر ناشی از ترس از قرار گرفتن در موقعیتی خطرناک است و معمولا کنترل آن برای فرد مبتلا سخت و گاهی غیر ممکن است.
به گزارش خبرگزاری مهر، در حدود 19.2 میلیون نفر انسان در سن 18 سالگی در آمریکا به گونه های مختلفی از این اختلال روحی مبتلا هستند که در ادامه نشریه لایو ساینس به مشهورترین آنها اشاره کرده است.
ترس از مار (Ophidiophobia): یکی از رایج ترین فوبیاها در میان بسیاری از مردم ترس از مار است که به احتمال زیاد ریشه ای تکاملی دارد. در گذشته های دور تشخیص دادن مارها و عنکبوتها برای بقای انسان نقشی حیاتی داشته است. توانایی تشخیص مارها در یک چشم به همم زدن یکی از رفتارهای تکاملی است که به اجداد انسان در جهان وحشی ما قبل تاریخ امکان بقا داده است.
ترس از خزندگان عجیب (Entomophobia): شاید برخی از افراد با دیدن برخی از حشرات تنها احساس چندش آوری پیدا کنند، اما این جانداران کوچک در واقع این توانایی را دارند که برخی از انسانها را به شدت بترسانند که این شدت در زنان نسبت به مردان چهار برابر است. مطالعه دانشمندان دانشگاه کارنگی ملون نشان می دهد دختر بچه های 11 ماهه به سرعت قادرند در برابر تصاویری از مارها با عنکبوتها نشانه های ترس را در صورت خود انعکاس دهند در حالی که این خصوصیت در پسربچه هایی با همین سن وجود ندارد. دیدگاه تکاملی این فوبیا بر این اساس است که زنان در دوران باستانی حیات بشر در هنگام جمع آوری غذا با چنین جاندارانی مواجه می شده اند و انقباض ماهیچه های بدن و صورت در برابر چنین منظره ای به عنوان ابزار محافظت مادر و فرزند در برابر جاندار شناخته شده است.
ترس از مکان (Agoraphobia): در حدود 1.8 میلیون جوان 18 ساله در آمریکا از قرار گیری در اماکنی که فرار کردن از آن مشکل باشد هراس دارند. مکانها و فعالیتهایی که شامل این فوبیا می شوند آسانسور، حضور در رقابتهای ورزشی، پلها، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، رانندگی، فروشگاه های بزرگ و فرودگاه ها بر شمرده شده اند. این هراس می تواند باعث شود افراد هرگز خانه های خود را ترک نکنند، به سفر نروند و در مناطق شلوغ قرار نگیرند.
ترس از دیگران (Xenophobia): در صورتی که صحبت کردن در برابر دیگران رنگ چهره شما را دگرگون ساخته، صدای شمار را گرفته کرده و عرق از سر و روی شما جاری می کند، بدانید که نشانه های این فوبیا در شما وجود دارد. بیگانه ترسی پدیده ای است که 15 میلیون جوان آمریکایی از آن در عذابند و تنها صحبت کردن آنها را در جمع تحت تاثیر قرار نمی دهد بلکه خوردن و آشامیدن این افراد نیز در برابر جمع دچار اختلال خواهد شد. این فوبیا از سن 13 سالگی در نوجوانان آغاز می شود.
ترس از بلندی(Acrophobia): یکی از رایج ترین ترسها در میان افراد است که در حدود 3 تا 5 درصد از آمریکایی ها را تحت تاثیر خود قرار داده است. برخلاف تصور پیشین دانشمندان که این فوبیا را ناشی از ترسی غیر واقعی می دانستند مطالعات جدید نشان می دهد مبتلایان به این ترس، ارتفاع ساختمانها را بسیار بیشتر از ارتفاع واقعی می بینند و همین امر بر ترس آنها می افزاید.
ترس از تاریکی (Lygophobia): برای بسیاری از کودکان، خاموش شدن چراغ اتاق همراه با بروز ترسی شدید ناشی از بیرون آمدن هیولایی از زیر تختخواب و یا از داخل کمد دیواری است. در واقع ترسیدن از تاریکی یکی از رایجترین ترسها در میان کودکان است که در پس آن تفکرات و توهمات جالب توجهی نهفته است. کودکان در تاریکی به هر پدیده ممکنی فکر می کنند و معتقدند در تاریکی دزدی خواهد آمد و آنها را خواهد ربود و یا اسباب بازی های آنها را به سرقت خواهد برد. ریشه این ترس کودکان از ناشناخته های آنان سرچشمه می گیرد و در صورت درمان نشدن تا زمان بزرگسالی نیز ادامه پیدا خواهد کرد.
ترس از صائقه (Astraphobia): صدای مهیب رعد و برق می تواند علائمی مانند تپش شدید قلب را برای افرادی که از فوبیای رعد و برق رنج می برند در برداشته باشد و به همین دلیل بسیاری از افراد مبتلا زندگی خود را به مناطقی منتقل می کنند که از شرایط جوی آرامی برخوردار است. نکته جالب درباره این فوبیا این است که مبتلایان از ترس خود احساس خجالت داشته و آن را مخفی نگاه می دارند.
ترس از پرواز (Aviophobia): ترسی است که در حدود 25 میلیون انسان تنها در آمریکا به آن مبتلا هستند. این افراد در دو گروه ترس، ترس از سقوط هواپیما و ترس از کابین کوچک هواپیما تقسیم می شوند. جالب است بدانید نسبت مرگ انسانها در سقوط هواپیما یک در 20 هزار است در حالی که این نسبت در مرگهای ناشی از سوانح رانندگی یک در 100 و در مرگ ناشی از حملات قلبی یک در پنج است.
ترس از سگ (Cynophobia): حتی کوچک ترین و بامزه ترین سگهای نژاد ژرمن شپرد می توانند ترسی مهیب را در مبتلایان به این نوع از فوبیا ایجاد کنند. این ترس معمولا از احتمال گاز گرفته شدن خود فرد و یا افرادی دیگر توسط سگها ناشی می شود البته برخی تنها نسبت به سگهای شکاری و یا تازی هراسناک هستند.
ترس از دندانپزشک (Odontophobia): در حدود 9 تا 20 درصد از آمریکاییها به دلیل ترس و واهمه از رفتن به دندانپزشکی خودداری می کنند. در صورت ابتلا به این فوبیا فرد به هیچ قیمتی حاضر به مراجعه به یک دندانپزشک نبوده و تنها در صورتی که درد امان آنها را ببرد به مطب دندانپزشکی خواهند رفت. از دلایل ریشه ای ارائه شده برای ابتلا این ترس، تجربیات بد گذشته از دندانپزشک، ترس از تزریق لثه و ترس از صندلی و مته دندانپزشکی عنوان شده اند که معمولا می توان آن را با همکاری دندانپزشک از میان برداشت
.



| *| نوشته شده در دوشنبه 89/8/10 و ساعت 1:20 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

چگونه با نازایی کنار بیاییم؟
بچه دار شدن آسان به نظر می رسد اما برای همه زوج ها اینطور نیست. خیلی از زوج ها برای باردار شدن مشکل دارند
نازایی یا ناتوانی برای بچه دار شدن بعد از یکسال رابطه جنسی مداوم بدون پیشگیری، بسیار متداول تر از آن چیزی است که تصور می کنید. بچه دار شدن آسان به نظر می رسد اما برای همه زوج ها اینطور نیست. خیلی از زوج ها برای باردار شدن مشکل دارند. اگر شما هم با این مسئله روبه رو هستید باید بدانید که تنها نیستید. وقتی میل به بچه دار شدن پیش بیاید، زوج ها همه تلاششان را برای باردار شدن سریع به کار می گیرند و بعد وقتی همه چیز آنطور که برنامه ریزی کرده بودند پیش نمی رود، تقصیر را گردن همدیگر می اندازند. در زیر به چند نکته درمورد حفظ رابطه تان در اینگونه موارد اشاره می کنیم.
به نقاط مثبت فکر کنید
زمانیکه اوایل ازدواج با شوهرتان رابطه زناشویی برقرار می کردید از اینکه نکند باردار شوید می ترسیدید اما امروز بدون هیچ ترسی آزادانه بدون پیشگیری این کار را انجام می دهید. این آزادی باعث می شود هر زمان که خواستید بدون اینکه لازم باشد به عواقب آن فکر کنید، از این بترسید که نکند زمان خطرناک برای باردار شدن باشد، رابطه داشته باشید. اصلاً خودتان می خواهید همیشه بهترین زمان برای باردار شدن باشد. این نقطه مثبت نیست؟
اجازه ندهید رابطه جنسی برایتان عادی شود
فقط به خاطر اینکه باید  رابطه زناشویی داشته باشید و احتمالاً مجبورید آنرا براساس زمان تخمک گذاری تنظیم کنید و برای اهداف بچه دار شدن به این معنا نیست که این رابطه باید کاری کسل کننده و مثل یک وظیفه باشد. یک شام خیلی خوب درست کنید و روی میزتان چند شمع روشن کنید. عشق باید حرف اول را در کل رابطه بزند.
به طبیعت کمک کنید
وقتی تصمیم گرفتید که بچه دار شوید، باید اول بدون هیچ پیشگیری رابطه برقرار کنید تا ببینید چه اتفاقی می افتد. بعد از شش ماه باید کارهایی مثل تست کیت های تخمک گذاری، گرفتن دمای پایه بدن و تقویم های تخمک گذاری را استفاده کنید. از این وسائل باید تا جایی استفاده کنید که خیلی حساستان نکند و به آنها وابسته نشوید. این وسائل فقط کمکتان می کنند بدانید چه زمان هایی بیشتر احتمال باردار شدن هست.
با دیگران مشورت کنید
هر کسی متفاوت است و بعضی زوج ها نمی توانند خود را راضی کنند که درمورد شکستشان در تلاش برای باردار شدن حرف بزنند. از طرف دیگر، خیلی ها خیلی راحت با بقیه مشورت می کنند. ممکن است یک زوج از تست تخمک گذاری که دادند و زندگیشان را تغییر داد برایتان بگویند. یک زوج دیگر ممکن است یک پزشک نازایی خوب به شما معرفی کند. زوج دیگری ممکن است داستان تلاش های بی فایده شان، صبر و حوصله کردنشان و موفقیت نهاییشان را برایتان بگویند. با شنیدن این داستان ها حال وهوایتان بهتر خواهد شد.
سالم بمانید
باید با خوردن غذاهای سالم و دنبال کردن یک رژیم غذایی متوازن، ورزش منظم و دوری از سیگار و مشروب، زندگی سالم داشته باشید. البته لازم است که به اتفاق همسرتان برای چکاپ نزد پزشک بروید و میلتان به بچه دار شدن را با او در میان بگذارید. همچنین خوب است که درمورد ویتامین های قبل از تولد هم با پزشک صحبت کنید چون خانم ها باید قبل از باردار شدن شروع به استفاده از این ویتامین ها کنند.
از استرس دوری کنید
بیرون کردن استرس از زندگی باید جزء ملزومات زندگیتان باشد. گرچه شواهد علمی کمی درمورد تاثیر استرس بر نازایی وجود دارد اما استرس به طرق مختلف بر سلامت شما تاثیر می گذارد. حتی می تواند در هورمون هایتان هم اختلال ایجاد کند. باید تا می توانید آرامشتان را حفظ کنید. دنبال مدیتیشن بروید. یوگا یاد بگیرید. روش هایی برای تخلیه استرس برای خودتان پیدا کنید. اجازه ندهید مشکلاتی که برای بچه دار شدن دارید بر شما تاثیر منفی بگذارد. دشوار است اما اگر بر شکست هایتان تمرکز نکنید هیچوقت به موفقیت نمی رسید.
هیچوقت همدیگر را مقصر نکنید
هیچوقت همدیگر را برای بچه دار نشدن متهم نکنید، خودتان را هم همینطور. تقصیر هیکس نیست. با گذشت زمان راه حلی برای آن پیدا خواهید کرد. مقصر کردن هم فقط باعث خراب شدن رابطه تان می شود نه چیز دیگر.
بدانید چه زمان باید کمک بگیرید
اکثر راهبردهای پزشکی توصیه می کند که بعد از حداقل یکسال تلاش برای باردار شدن بدون موفقیت به متخصص مراجعه کنید. زنان بالاتر از 35 سال باید بعد از شش ماه به پزشک مراجعه کنند چون بچه دار شدن در آن سن دشوارتر می شود. اما مدام با پزشکتان در تماس باشید و به توصیه های او عمل کنید. کمک گرفتن از متخصص هیچ اشکالی ندارد. گاهی اوقات یک کمک کوچک درست همان چیزی است که لازم داشتید.



| *| نوشته شده در دوشنبه 89/8/10 و ساعت 1:19 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

ارتباط چهره با نگرش افراد به عشق
پژوهشگران می گویند که با نگاهی به چهره افراد می توان دریافت که نسبت به رابطه با جنس مخالف خود چه طرز فکر و رفتاری دارند.
پژوهشگران دانشگاههای ابردین و سنت اندروز در اسکاتلند و دورهام در انگلستان در تحقیق مشترکی که انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که مردها عموما زنهایی را ترجیح می دهند که از برقراری رابطه جنسی کوتاه مدت رویگردان نیستند. در حالی که زنها مردانی را ترجیح می دهند که بتوانند با آنها رابطه ای طولانی برقرارکنند.
در این پژوهش که گزارش آن در ژورنال “تکامل و رفتار انسانی” منتشر شده، چهره ??? نفر که بین ?? تا ?? سال سن داشته اند بررسی شده است.
محققان می گویند که افراد می توانند با در نظر گرفتن بعضی ویژگیهای ظاهری و با توجه به نوع رابطه ای که ترجیح می دهند داشته باشند، شریک زندگی شان را آگاهانه تر انتخاب کنند.
در این پژوهش به داوطلبان شرکت کننده در تحقیق، تصاویری از چهره های زنان و مردانی از گروه سنی یاد شده نشان داده شد و بعد آنها می بایست عکس فردی را انتخاب کنند که به اعتقاد آنها از رابطه ای کوتاه مدت استقبال می کند.
همچنین از شرکت کنندگان خواسته می شد از میان عکسها، عکس جذابترین فرد را برای رابطه ای کوتاه یا طولانی انتخاب کنند و بگویند که کدام چهره از نظر آنها زنانه تر یا مردانه تر و در مجموع جذابتر است.
داوریهای غریزی
پژوهشگران که عقاید واقعی صاحبان تصاویر را نسبت به روابط عاشقانه، پیشاپیش از طریق پرسشنامه بدست آورده بودند، در مرحله بعد، نظرات شرکت کنندگان را با آنچه در پرسشنامه ها نوشته شده بود مقایسه کردند. این مقایسه آنها را متقاعد کرد که حدس و گمان بسیاری از شرکت کنندگان درست بوده و حس غریزی آنها به آنها راست گفته است.
زنهایی که با ایجاد رابطه کوتاه مدت مشکلی نداشته اند، معمولا از نظر شرکت کنندگان جذاب بوده اند.
بر اساس قضاوت شرکت کنندگان در این تحقیق، مردانی که روابط کوتاه مدت را ترجیح می دهند اغلب کسانی هستند با ظاهری مردانه، چانه برآمده، بینی درشت و چشمهای ریز.
دکتر لیندا بوتروید، استاد دانشکده روانشناسی در دانشگاه دورهام به بی بی سی گفته است: “این مطالعه نشان می دهد که ما می توانیم در روابط مان با دیگران از قضاوتهای غریزی خود استفاده کنیم. این قضاوتها همیشه درست نیستند اما راهنمای مفیدی هستند.”
دکتر بوتروید یادآور شده که برداشت اولیه آدمها نسبت به هم بر اساس ویژگیهای ظاهری شان، تا حدی در ارزیابی آنها از فردی که می خواهند با او رابطه عاشقانه داشته باشند و یا فردی که او را به چشم رقیب عشقی خود می نگرند، تاثیرگذار است.
محققان می گویند که افراد می توانند با در نظر گرفتن بعضی ویژگیهای ظاهری و با توجه به نوع رابطه ای که ترجیح می دهند، شریک زندگی شان را آگاهانه تر انتخاب کنند.
دکتر بن جونز، استاد دانشگاه ابردین که ازمحققان این پژوهش بوده است می گوید: “بسیاری از مطالعات پیشین نشان داده است که بخش عمده ای از قضاوتهای مردم نسبت به دیگران، از قضاوت راجع به سلامت افراد گرفته تا میزان برونگرایی و درونگرایی آنها، بر اساس چهره انجام می شود
.
اما این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد مردم در نوع رابطه عاشقانه ای که خوشایند آنها باشد، نسبت به ویژگیهای چهره فرد مورد نظرشان حساسند.”
بر اساس یافته های این تحقیق، زنها از مردانی که در روابط جنسی بی بند و بارند رویگردان هستند و این نوع مردها را نه برای رابطه ای موقت و نه رابطه ای بلند مدت، جذاب نمی دانند.



| *| نوشته شده در یکشنبه 89/8/2 و ساعت 4:40 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

توصیه های فوق العاده چند روان پزشک به شما
آیا احساس می کنید مدام در زندگی تان با شکست مواجه می شوید ؟بسیاری از افراد می گویند نمی دانند به چه دلیل در یک لحظه دچار افسردگی و غم می شوند در صورتی که تا چند لحظه پیش خوشحال و شاد بودند . 
 
توصیه های فوق العاده چند روان پزشک به شما :
آیا احساس می کنید مدام در زندگی تان با شکست مواجه می شوید ؟ بسیاری از مردم فکر می کنند زمانی که مشکل خاصی برایشان پیش می آید باید به یک روان پزشک مراجعه کنند یا اینکه کسی که به این مراکز مراجعه می کند باید مشکل روانی حادی داشته باشد . خیر این صحبت های اصلا صحیح نمی باشد .
مهم ترین نشانه ای که شما را برای رفتن به این مکان های آگاه می کند ، خواب است . اگر زیادی می خوابید و یا اینکه به کمبود خواب مبتلا هستید ، نشانه ای است که موضوعی خاطر شما را آزار می دهد .
برای اینکه سرچشمه و دلیل اصلی مشکلتان را پیدا کنید نیاز به گذر زمان دارید ، زیرا شاید در ابتدا شما متوجه نباشید چه موضوعی آزارتان می دهد و باعث اختلال در خواب شما شده است . اجازه دهید زمان سپری شود تا موضوعی که باعث رنجش شما شده است به وضوح قابل رویت می شود .
بسیاری از افراد می گویند نمی دانند به چه دلیل در یک لحظه دچار افسردگی و غم می شوند در صورتی که تا چند لحظه پیش خوشحال و شاد بودند .
شما باید به تمام اتفاقاتی که باعث می شود به این حالات دچار شوید را یادداشت کنید و بعد از مدتی به یک جمع بندی می رسید و متوجه می شوید چه موضوعی خاطر شما را آزار می دهد .
گاهی اوقات شما به تنهایی نمی توانید دلیل اصلی را پیدا کنید و به کمک احتیاج دارید . در این زمان است که به شما پیشنهاد می کنیم به یک مشاوره مراجعه کنید .
در ابتدا باید بگوییم زمانی که برای مشاوره مراجعه می کنید باید مشاوره خود را از تمام حقایق زندگی تان آگاه کنید . هرگز به او دروغ نگویید یا از گفتن موضوعی خجالت نکشید . مشاور شما محرم راز شماست .
در این مقاله چند توصیه که اکثر روان شناسان به شما ارائه می دهند را توضیح می دهیم.
* قضاوت های دیگران در مورد خودتان را فراموش کنید . اول به خودتان اهمیت بدهید :
مشاوران توصیه می کنند از کسی انتظار انجام کاری را نداشته باشید ، خودتان تمام کارهایتان را انجام دهید . زیرا گاهی اوقات توقعات و انتظارات شما از دیگران چه فرزند ، همسر   و ... و برآورده نشدنش باعث افسردگی شما می شود.
* بهترین ورزش برای افراد افسرده :
بهترین ورزش برای افراد افسرده ، پیاده روی می باشد .
 توصیه می کنیم ورزش پیاده روی را انجام دهید ترجیحا در محیط های باز مانند پارک، بوستان و ... . پیاده روی در هر سنی که باشید باعث می شود ذهن شما از افکار سیاه و منفی خالی شود . پیاده روی یک ورزش بسیار ساده و بدون هیچ هزینه ای است اگر با افرادی که بسیار شاداب و مثبت بین هستند نیز همراه شوید فایده این پیاده روی چند برابر می شود .
شما با انجام این کار بعد از چند هفته تاثیر فوق العاده ای را در خود احساس می کنید. این تاثیر در بدن و روح شما مشهود خواهد بود .
خارج شدن از حالی که در حال حاضر به شما حکم فرما شده است ، از یاس و ناامیدی ، تعریف کردن این موضوع و در میان گذاشتن مشکلتان با شخصی امین است و از همه مهمتر شخصی که آگاهی دارد و بتواند شما را در حل مشکلتان یاری دهد و توصیه هایی را به شما منتقل کند و این شخص مسلما کسی جز یک مشاور نمی باشد .



| *| نوشته شده در یکشنبه 89/8/2 و ساعت 4:39 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

از اولین لحظات،با نوزادتان حرف بزنید
برای رشد هماهنگ یک نوزاد تنها غذا دادن و مراقبت کردن از او کافی نیست. او حتماً به برقراری ارتباط نیاز دارد. شما می توانید از طریق نازونوازش و حرف زدن با او ارتباط برقرار کنید.  


 
اما توجه داشته باشید، همان طور که نیاز دارد با او حرف زده شود، همان قدر هم نیاز دارد، که به او گوش داده شود...

تماس بدنی مادر و شیرخوار ضروری است. در این ارتباط صمیمی، نوزاد از مادر احساس حمایت می گیرد و به تدریج مرزهای جسمش را کشف می کند. همچنین او می تواند خود را با شرایط وفق دهد، اعتماد به نفس بگیرد و خود رابه آرامی و با گذشت ایام پیدا کند.

اما حرف زدن با نوزاد هم بسیار مهم است. حتی اگر معنی کلمه ها را نفهمد، حس موجود در آنها را دریافت می کند و می داند که او را مخاطب قرار داده اید. به این ترتیب نوزاد شما وارد دنیای انسانی می شود، دنیایی که تبادلات و زبان به او کمک می کند تا شخصیتش ساخته شود.

به کمک این واژه ها و جمله ها که به او و اطرافش مربوط می شوند ( "بابا الان میاد"، "شیشه شیرت هنوز گرم نشده"، "حالا دیگه وقت خواب بعد از ظهره"... )، او به خوبی می فهمد که دوستش دارید. و فهمیدن این موضوع برای رشد خوب او لازم و ضروری است! 

این پیام از طریق نگاه و لبخند هم منتقل می شود. از اولین روزها، نوزاد به دنبال این تماس می گردد و به کوچکترین نشانه ها پاسخ می دهد. گاهی پاسخ ها نامحسوس و جزئی اند، مانند پلک زدن یا حرکات بازوها. مطمئناً، همیشه این پاسخ ها واضح نیستند و پاسخ هر نوزادی با نوزاد دیگر متفاوت است. اما آنچه که قطعی و حتمی است، این است که هر نوزادی حس و عاطفه دارد و تمام محرک های اطرافش را دریافت می کند.

در شش ماه اول او به کمک غان و غون کردن، حرکات و ایما و اشاره پیام هایش را می فرستد و شما را وارد رابط? تبادلی خواهد کرد، این رابطه به مرور زمان دقیق تر می شود، تا حدی که پیام ها را به راحتی رمزگشایی می کنید و می فهمید. این مکالمه محبت و تفاهمی را ایجاد خواهد کرد که نمی توان رویش قیمت گذاشت.

تا جایی که برایتان ممکن است، با او حرف بزنید. زمان هایی را برای آغاز حرف زدن انتخاب کنید که بچه تان آرام است. اگر گرسنه یا ناراحت و ناآرام باشد، طبیعتاً پذیرند? حرف های شما نیست. اشیا و اعمال را نام گذاری کنید، سئوال بپرسید و سپس یک لحظه وقفه ایجاد کنید تا نوزاد بتواند آنها را به هم ربط دهد. واکنش هایش را به خوبی زیر نظر بگیرید، این واکنش ها نخستین گام های او در برقراری ارتباط است.

خودتان باشید

این که در هنگام صحبت با بچه چه می گویید، اهمیت زیادی ندارد. آنچه مهم است این است که خودتان را مجبور نکنید که با تیپ های مختلف حرف بزنید. همچنین به خود فشار نیاورید که مثل "بچه ها" حرف بزنید، اما برعکس اگر به طور طبیعی و ناخودآگاه (هنگام حرف زدن با کودک تان) مثل بچه ها صحبت می کنید، جلوی خود را نگیرید. زمانی خواهد رسید که بچ? شما مثل گربه "میو میو" می کند. خودتان باشید و همه چیز را با حساب و کتاب نسنجید.

با توجه به آنچه گفته شد، شما مجبور نیستید که هم? اصطلاحات و واژه ها را آسان کنید. و در نهایت، از تکرار کردن نترسید. دور? آموزش تمام می شود و کوچولوی شما همه چیز را یاد می گیرد.

توجه داشته باشید که در راه مکالمه تمام موانع را باید کنار زد ولی این به آن معنا نیست که یک ریز و بی وقفه فقط حرف بزنید.

برعکس، مکالم? شما باید واقعی باشد: فکر خود را دنبال کنید و او را مخاطب قرار دهید، مکث کنید، منتظر پاسخ بمانید، متناسب با حال و هوایتان و یا جایی که لازم است، شدت صدایتان را تغییر دهید، ... . هدف از این اقدامات ایجاد هماهنگی با واقعیت هاست تا بتوانید مسیر زبان را به دلبندتان نشان دهید.
و مطمئناً هیچ چیز مانع شما نمی شود که به او بگویید دوستش دارید... !




| *| نوشته شده در دوشنبه 89/7/26 و ساعت 2:59 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

روان کاو ، روان پزشک، روان درمانگر ، چه تفاوتی با هم دارند؟
به چه کسی باید مراجعه کنیم ؟ روان کاو ، روان پزشک، روان درمانگر ، کدام یک بهتر است ؟ کدام یک بهتر می توانند شما را در مشکلتان یاری دهند ؟ 


 
چه زمانی به یک روان کاو باید مراجعه کنیم ؟ چه زمانی باید اولین مراجعه را داشته باشیم ؟

در ابتدا باید بگوییم زمانی که برای مشاوره مراجعه می کنید باید مشاوره خود را از تمام حقایق زندگی تان آگاه کنید . هرگز به او دروغ نگویید یا از گفتن موضوعی خجالت نکشید . مشاور شما محرم راز شماست .

* روان شناس :

افراد مشاوری که به روان شناس مشهور هستند یک سری اطلاعات و توصیه های دانشگاهی را دنبال می کنند . آنها طبق قوانین روان شناسی که بر آن تسلط دارند به بیماران خود مشاوره می دهند و به روح انسان های نزدیک می شوند . عقده های کودکی ، بزرگسالی ، بهبود روابط زناشویی ، روابط بزرگسالان ، بیماری های عصبی و .... را درمان می کنند .

* روان پزشک :
 این افراد دارای گواهی رسمی از نظام پزشکی هستند و می توانند داروهای خاصی را همراه با مشاوره های روان شناسی به بیماران ارائه دهند .

* روان کاو :

این افراد رفتار بیماران خود را آنالیز می کنند و با استفاده از تئوری های روان شناسی ، بیماران خود را درمان می کنند . 

* روان درمانگر :

این افراد توصیه های خاصی را دنبال می کنند و تئوری های مخصوص خود را دارند . این افراد نه تنها در کلینیک های مشاوره حضور دارند بلکه می توانند در مدارس ، و یا سایر محیط های نیز حضور داشته باشند و به بیماران خود مشاوره بدهند .

 برای ویزیت توسط مشاورانی که در بالا توضیح داده شد شما باید در وحله ی اول : بیماری یا مشکلی که به آن دلیل قصد مراجعه به مشاوره را دارید بشناسید و تحقیق کنید که آیا موضوعی که مد نظر شما می باشد در تخصص کدامیک از مشاوران است برای مثال آیا برای درمان مشکل خود به دارو نیاز دارید یا خیر ؟

بسیاری از افراد فکر می کنند حتما باید مشکل یا بیماری روحی خاصی داشته باشند تا به یک مشاوره مراجعه کنند .
شما می توانید برای موضوعاتی که حتی به نظرتان مهم نیست نیز به مشاوره مراجعه کنید . موضوعاتی مانند : تقویت اعتماد به نفس چه در کودکان و چه در بزرگسالان ، بیش فعالی بیش از حد کودکان، مشاوره پیش از ازدواج ، مشاوره جهت رفتار صحیح در روابط زناشویی، نا امیدی یا شکست در رابطه های نامزدی یا ازدواج، مشکلات تحصیلی ، احساساتی مانند خجالتی بودن بیش از حد و ... یک مشاور می تواند تمام مشکلات شما را حل کند .

هدف از مراجعه به یک مشاوره چیست ؟

*هدف از مراجعه به یک مشاور ، بیان کردن احساسات خود ، درد و دل کردن با شخصی که امین است و می تواند شما را در حل مشکلتان یاری دهد .

* خارج شدن از حالی که در حال حاضر بر شما حاکم شده است ، از یاس و نا امیدی ، تعریف کردن موضوعی که ذهن شما را مخدوش کرده است ، برای شخصی که امین باشد و از همه مهمتر بتواند با آگاهی که دارد توصیه های اساسی را به شما انتقال دهد .

مشاوران حتی می توانند شما را در مسائل جنسی تان نیز یاری دهند ، تعجب کردید ؟ بله ! بسیاری از مشاوران به بیماران خود توصیه های جنسی و مشاوره ی جنسی نیز ارائه می دهند .

برای مثال افرادی که مشکلات جنسی دارند هر کسی را محرم خود نمی دانند که با او مشاوره کنند و یا آن شخص دارای اطلاعات کاملی نمی باشد و یا راه حل هایی که معرفی می کند صحیح نیست  ولی با مشاوره تان راحت تر هستید برای مطرح کردن پرسش هایتان و مطمئن هستید که توصیه های او صحیح است .




| *| نوشته شده در دوشنبه 89/7/26 و ساعت 2:57 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

7 راه جلوگیری از اضطراب
اگر شما از اختلالات اضطراب رنج میبرید ارجاع به یک متخصص سلامت روان به شما کمک میکند اما قبل از ان میتوانید راههای زیر را برای کنترل و جلوگیری از بروز اضطراب امتحان کنید
 
این راهها میتواند کمک شایانی به کاهش علائم اضطراب کند.


• مراقبت از بدن خود را با خوردن یک رژیم غذایی متعادل که شامل انواع ویتامین ها باشد.

• از الکل دوری کنید ، مصرف قند و کافئین خود را کاهش دهید و یا در صورت امکان قطع کنید.

• برای خودتان وقت بگذارید حداقل 20 دقیقه در روز را به استراحت و یا انجام کاری لذت بخش برای خودتان بگذارید .

• فعالیت های گیج کننده روزمره خود را اصلاح کنید با برنامه ریزی فعالیت های خود آرامش بیشتری خواهید داشت.

• کارهایی که کمتر مضطربتان میکند را پیگیری کنید.

• زمانیکه از اضطراب دچار سرگیجه شدید میتوانید با دمیدن در یک کیسه کاغذی و استنشاق ان حس خود را کنترل کنید.

• بعضی از پزشکان معتقدند با اجتناب از خوردن بعضی مواد غذایی نظیر گوشت قرمز شکلات چای قهوه نوشابه و شراب میتوانید اضطراب خود را کنترل کنید.




| *| نوشته شده در چهارشنبه 89/7/21 و ساعت 8:17 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

عواملی که باعث شده هنوز مجرد بمانید؟
آیا مردی که به آن فکر می کنید از شما فرار می کند؟توجه داشته باشید که بعضی عادت ها و رفتاری بد شماست که رابطه تان را خراب کرده. حال باید ببینید چگونه می شود این عادات رفتاری را شکست و از بین برد؟ 
6 راه که ارتباط خانم ها را خراب می کند
آیا پسری که به آن فکر می کنید از شما فرار می کند؟ ناامید نباشید. موقعیتی که دارید ناامید کننده نیست. و فقط شما درگیر این موضوع نیستید. اما توجه داشته باشید که بعضی عادت ها و رفتاری بد شماست که رابطه تان را خراب کرده. حال باید ببینید چگونه می شود این عادات رفتاری را شکست و از بین برد؟
با وجود یک سری مسائل امیدوار کننده، شما هنوز شریک و یار همدیگر نشده اید. مطمئنا این موضوع می تواند رابطه شما را خراب کند.
بیشتر مواردی که خانمها به آن فکر می کنند این است: من پیر شدم، چاق شدم، و آنقدر ها که باید پولدار نیستم. اما فقط اینها نیست.
پس چیست؟ مقاله زیر را بخوانید تا با 9 نبایدهایی که رابطه عاشقانه شما را خراب می کند آشنا شوید.


1. لیست آیتم های شما برای انتخاب همسر زیاد است

از نظر خودتان مرد رویایی شما باید یک پزشک قدبلندی باشد که هرگز سالگرد ازدواجتان را فراموش نکند و از خرید رفتن با شما لذت ببرد. اگر مرد آینده تان این خصوصیات را داشت با آن مرد خوشبخت می شوید.
وقتی پتانسیل های همسر آینده تان را برآورد می کنید، تصور شما از مرد ایده ال می تواند چشمان شما را بر روی یک مرد خوب ببندد حتی اگر تمامی شرایط شما را نداشته باشد.
اشتباه رایج بین خانم ها این است که تصورات خیالی و غیر واقعی از مردآینده شان دارند.
وقتی شخصی انتظارات و گزینه های زیادی درباره همسرش درنظر بگیرد، این شخص مطمئنا تنها و مجرد می ماند.
شما نمی توانید با کسی که مواد مخدر استفاده می کند زندگی کنید؟ بسیار خب. این منطقی است اما اگر او قد مورد دلخواه شما را نداشت این مورد چیزی نیست که نتوان با ان زندگی کرد.
بر روی نکاتی تاکید کنید که غیرقابل معامله باشند. سپس در زندگی تان عشق بورزید و درمورد بقیه زندگی تان خیالتان راحت باشد

2. شما هنوز نگران رابطه قبلی تان هستید

اگر هنوز فکر و خیال دوست قبلی تان در سرتان است در ازدواج تان و در ارتباط با همسرتان از همان ابتدا دچار مشکل می شوید.
عصبانیت و تندخویی ناشی از آن یک اشتباه بزرگ است و مانع شما از آمادگی برای ازدواج می شود.
اگر هنوز شخص دیگری فکرتان را مشغول کرده، بدانید که شما هنوز از لحاظ روانی با او ارتباط دارید.
حتی اگر به نامزد یا دوست قبلی تان فکر نمی کنید، در ابتدای آشنایی از صحبت کردن درمورد او با همسرتان پرهیز کنید و به موضوعات دیگری مانند ورزش، فیلم و... بپردازید.
بعد از آن، از دید آقایان به موقعیت نگاه کنید: این اشتباه او نیست که شما هنوز دست از سر رابطه قبلی تان برنداشته اید. او می خواهد با شما باشد نه اینکه وارد بازی سه نفره ای بین شما، دوست قبلی تان و خودش بشود
.
3. خیلی زود سفره دلتان را برای طرف مقابل باز می کنید

درست است که کسی که بیشترین قسمت زندگی تان را تشکیل می دهد باید همه چیز شما شامل بیماری، مسائل کاری، و بچه دار شدن و... را بداند اما قبل از آنکه از رابطه تان مطمئن شوید فاش کردن اسرار زندگی تان و گفتن رمز و راز زندگی تان به او کار اشتباهی است.این یک نگرش اشتباه است و پسرها را از دخترها فراری می دهد. پس در اولین دیدار، سفره دلتان را باز نکنید.
اجازه دهید که طرف مقابل شما را به عنوان یک دختر احساساتی، شاد و پرهیجان بشناسد. هرچه بیشتر از شما بداند بیشتر از شما فاصله می گیرد.

4. معمولا عاشق پسرهایی می شوید که در دسترس نیستند و دست نیافتنی اند

دخترهایی که هنوز عاشق پسری هستند که رابطه شان با او تمام شده یا ازدواج کرده و غیرقابل دسترس است، بدانند که هیچ وقت این افراد باعث خوشحالی تان و برگرداندن شادی به زندگی تان نمی شوند.
جیل مرای، روان درمانگر، می گوید زن ها همیشه فکر می کنند که می توانند طرف مقابلشان را عوض کنند.
اگر پسرهایی که غیر قابل دسترس هستند یک الگو برایتان محسوب می شوند، این شما هستید که باید درگیر آن شوید نه همسر آینده تان.
اگر به غیر از او نمی توانید شخص دیگری را برای زندگی تان انتخاب کنید، شما واقعا نباید با شخص دیگری ازدواج کنید.از یک مشاور کمک بگیرید تا شما را راهنمایی کند.

5. مثل کنه به او می چسبید

اگر از آن دسته دخترهایی هستید که شما بیشتر به طرف مقابلتان زنگ می زنید یا به خاطر اینکه از او خبر نداشتید با او بحث می کنید حواستان باشد: مردها از این کار شما احساس ناامنی و ناامیدی می کنند.
اگر نسبت به احساس تنهایی حس خوبی ندارید و همین حس تنهایی شما باعث این رفتارهایتان شده بدانید که مردها نسبت به این رفتارهای شما حس ناامنی می کنند و رابطه تان را عاری از هرگونه جذابیت و کششی می بینند.

6. فکر می کنید که می توانید او را عوض کنید

شاید شما نیت خیری داشته باشید تا او را از سیگار کشیدن ترک دهید، رژیم غذایی برایش درنظر بگیرید، یا شغل بهتری برایش انتخاب کنید. اگر شما او را به سمت تغییر و تحول هل دهید و او را مجبور کنید، شما آسیب می بینید.
در این صورت او یا نسبت به کارهای شما متنفر می شود، منصرف می شود یا تسلیم می شود.
اگر او اظهار تنفر کرد، بدانید که پایان رابطه تان است.
اگر از آن کار صرف نظر کرد شما متعجب می شوید که چرا با شما مهربان نیست و ابراز عشق و علاقه نمی کند. و این به خاطر این است که شما او را مغلوب کردید.
حتی اگر او تسلیم شما شد، شما باید علاقه کم او را به موضوع متوجه شوید.
در اصل او در نقش عروسکی می شود که شما او را به بازی گرفته اید. شما روح او را کشته اید، و او را از خودتان متنفر می کنید.
با همسر آینده تان درمورد تغییراتی که دوست دارید در او انجام شود صحبت کنید مانند ترک سیگار و حالا نتیجه آن را ببینید.
به او فرصت بدهید تا درمورد راه و روشی که پیش گرفته و علت آن و همچنین علت تغییر آن صحبت کند. اما کمی زمان می برد.
اگر از شیوه ای که پیش گرفته راضی است و احساس خوشحالی می کند، درمورد چگونگی کنار آمدن با آن تصمیم گیری کنید. اگر می توانید از سرزنش کردن دست بردارید.
آیا طلاق گرفته اید یا به طلاق فکر می کنید؟ حتی اگر تصمیم شما تصمیم درستی باشد، این کار یکی از آسیب پذیرترین تجربیات زندگی تان می شود.
هرچیزی که در زندگی شما باید تغییر کند شامل رابطه شما با فرزندانتان و اعضای خانواده و حتی دوستانتان است. همچنین شما باید در حس امیدواری برای ازدواج تان هم تغییراتی ایجاد کنید. بنابراین، قبل از اینکه زندگی تان را بهتر کنید باید این تغییرات را اعمال کنید. طلاق یک راه حل ناخوشایند برای یک مشکل ناخوشایند است.




| *| نوشته شده در چهارشنبه 89/7/21 و ساعت 8:15 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

زمانی برای خودم!
در زندگی روزمره‌ی خود، چه قدر زمان صرف پرداختن به علایق‌تان می‌کنید؟ آیا کار زیاد، زندگی‌تان را پر کرده است؟ 
- در زندگی روزمره‌ی خود، چه قدر زمان صرف پرداختن به علایق‌تان می‌کنید؟
- آیا شما هم از زمره افرادی هستید که تمام زندگی‌شان را صرف کار و در‌آوردن پول می‌کنند؟
- آیا کار زیاد، زندگی‌تان را پر کرده است؟
اگرچه در جامعه‌ی امروزی، کارِ بیش‌تر، به‌معنای تأمین بیش‌تر نیازهای اقتصادی‌ست اما در زندگی همه‌ی ما انسان‌ها، جایی‌ست که احساس می‌کنیم به‌قول معروف «بنزین تمام کرده‌ایم!» و دیگر رمقی برای ادامه‌ی مسیر پرفراز و نشیب زندگی نداریم؛ جایی‌ست که توقف می‌کنیم، بر‌می‌گردیم و به پشت‌سرمان نگاه می‌کنیم؛ به مسیری که در زندگی پیموده‌ایم تا به لحظه‌ی کنونی رسیده‌ایم. روز‌هایی هست که احساس نگرانی، گیجی و آشفتگی را تجربه می‌کنیم، زمانی‌که حس دلسردی و ناامیدی بر ما چیره می‌شود و با خود می‌اندیشیم که با وجود زحماتی که تا‌کنون کشیده‌ایم، به موفقیت کامل نرسیده‌ایم. می‌بینیم که عمری طول کشیده تا دنیای‌مان را به‌شکل کنونی در‌آوریم و حال، با آن‌که به همه‌ی خواسته‌های اقتصادی‌مان دست‌یافته‌ایم، احساس خوشبختی نمی‌کنیم زیرا خوشبختی هر فردی، در گروی آرامش روانی و آسایش فکری اوست و ما آن‌قدر در مسیر زندگی به دنبال مسائل اقتصادی دویده‌ایم که از لحظه‌ی استراحت و آرامش خویش، بی‌اعتنا عبور کرده‌ایم.
اگر شما هم جزو افرادی هستید که با زور و تقلا به تکاپو سرگرمید و تمام اوقات‌تان صرف کار و تلاش فراوان شده، بایستید و زمانی را به خودتان اختصاص دهید! برای نمونه، اگر کارمندی هستید که مدت‌هاست دل‌تان برای دو ساعت خواب بیش‌تر لک‌زده، می‌توانید در یک روز تعطیل به‌جای این‌که از صبح زود بیدار شوید و به نظافت خانه بپردازید، چند ساعت بیش‌تر بخوابید و بقیه‌ی روز را با تنی آرام و روانی روشن به فعالیت بپردازید و یا اگر مدت‌هاست که آن‌قدر سرگرم کار و تلاش بوده‌اید که حتی به یک مسافرت کوتاه هم نرفته‌اید، می‌توانید برنامه‌ریزی کنید و تعطیلات آخر هفته را به یک سفر کوتاه بروید و آب و هوایی عوض کنید.
هر‌چند وقت یک‌بار، زمانی را به خودتان اختصاص دهید، روزی مناسب را انتخاب کرده و از قبل برای آن روز برنامه‌ریزی نمایید؛ طوری‌که طی آن روز به فعالیت‌ها و کارهای مورد علاقه‌تان بپردازید. می‌توانید در آن روز به ورزش مورد علاقه‌تان بپردازید، برای خود گل بخرید، لباس مورد علاقه‌تان را بپوشید، به رستوران مورد علاقه‌تان بروید و بهترین غذای آن‌جا را سفارش‌دهید و در آرامش تمام، فارغ از افکار و مشکلات روزمره، غذای‌تان را میل‌کنید. می‌توانید در آن روز به خودتان هدیه دهید؛ به‌خاطر تمام زحماتی که تا‌کنون کشیده‌اید. در هر حال، این حق شماست که زمانی را به خود اختصاص دهید؛ پس سعی‌کنید در آن روز، فقط به خودتان فکر کنید؛ به آرامش فکری و آسایش روانی‌تان.

بهار-بیست دات کام   تصاویر زیبا سازی وبلاگ    www.bahar22.com
                                                                                                             



| *| نوشته شده در سه شنبه 89/6/30 و ساعت 10:51 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )
   1   2      >