عشق و دوستی

داشتن اندامی مناسب بعد از زایمان
وقتی که نوزادی به دنیا می‌آید، اکثر مادران به کاستن از وزن اضافی خود که در اثر بارداری ایجاد شده فکر می‌کنند. کاستن از وزن اضافی، کمک می‌کند تا فرم بدنی بهتری به دست آید. اما این تنها فایده ورزش نیست. به جز کاهش وزن، ورزش پس از زایمان منافع دیگری نیز دارد، مانند:
* کاهش استرس
* جمع شدن عضلات شکمی ‌و عضلات لگن که کشیده شده‌اند
* افزایش انرژی
* کاهش میزان افسردگی که می‌تواند پس از تولد نوزاد ایجاد شود
وقتی که نوزادی به دنیا می‌آید، اکثر مادران به کاستن از وزن اضافی خود که در اثر بارداری ایجاد شده فکر می‌کنند. کاستن از وزن اضافی، کمک می‌کند تا فرم بدنی بهتری به دست آید. اما این تنها فایده ورزش نیست. به جز کاهش وزن، ورزش پس از زایمان منافع دیگری نیز دارد، مانند:
* کاهش استرس
* جمع شدن عضلات شکمی ‌و عضلات لگن که کشیده شده‌اند
* افزایش انرژی
* کاهش میزان افسردگی که می‌تواند پس از تولد نوزاد ایجاد شود
* افزایش آمادگی بدنی برای نگهداری و مراقبت از کودک
اولین قدم :
اگر تصمیم دارید پس از زایمان شروع به ورزش کردن کنید ابتدا با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که در این زمان، با شرایطی که دارید، شروع ورزش برای شما بی‌خطر است.
سپس هدف خود را مشخص کنید. اگر هدف شما کاهش وزن است، ورزش مداوم و رژیم غذایی بهترین راه برای رسیدن به این هدف است و به راحتی شما را به وزنی که پیش از بارداری داشته‌اید می‌رساند. میزان مطمئن کاهش وزن، بدون ضرر برای سلامتی، در حدود ?????? گرم در هفته است، پس باید مرقب باشید که در این کار زیاده‌روی و عجله نکنید، حتی ممکن است برای اینکه به وزن پیش از بارداری خود برسید به ?? ماه زمان نیاز داشته‌باشید و اگر نوزاد از شیر شما تغذیه می‌کند، احتمالاً این زمان کمی ‌طولانی‌تر خواهد شد.
برنامه ریزی کنید :
هنگامی‌که یک برنامه‌ی ورزشی را طراحی می‌کنید توجه داشته‌باشید که برای شروع، انجام برنامه و ادامه‌دادن آن برای شما راحت باشد. به تدریج که انجام آن برای شما راحت شد می‌توانید در مدت زمان ورزش و نوع فعالیتها تغییر ایجاد کنید. قبل از اینکه برنامه‌ی ورزشی را طراحی کنید به سوالات زیر پاسخ دهید:
* از چه نوع فعالیت فیزیکی لذت می‌برید؟
* آیا ورزش گروهی را دوست دارید یا ترجیح می‌دهید انفرادی ورزش کنید؟
* آیا ورزشی هست که بتوانید همراه کودکتان باشید؟
* کدام ورزش با برنامه‌ی روزانه‌ی شما همخوانی دارد؟
* آیا مشکلات فیزیکی دارید که نوع فعالیت شما را محدود کند؟
* از ورزش کردن چه هدفی را دنبال می‌کنید؟ هدف شما کاهش وزن است؟ نیرومند سازی عضلات است و یا افزایش انعطاف پذیری است؟
از کی می‌توانید ورزش کنید؟
معمولا ?-? هفته طول می‌کشد تا تغییراتی که در اثر بارداری و زایمان ایجاد شده‌اند، بهبود یابند. زمانی که پزشک شما بگوید می‌توانید کارهای روزمره خود را انجام دهید، به شرطی که خود شما هم آمادگی کافی داشته‌باشید، می‌توانید یک برنامه‌ی ملایم ورزشی را شروع کنید. پیاده‌روی و نرمشهای ملایم کششی و قدرتی بهترین ورزش برای شروع هستند. حداقل به مدت ? هفته پس از زایمان باید از ورزشهای شدید و سختی مانند دویدن یا پرش اجتناب کنید. اگر سزارین داشته‌اید باید به مدت ?هفته از ورزشهای قدرتی شکم اجتناب کنید.
——————————————————————————————–
چه ورزشی باید انجام داد؟
ورزشی را انجام دهید که از آن لذت ببرید. ورزش باید جالب باشد و طاقت فرسا یا خسته‌کننده نباشد. حتی می‌توانید طوری ورزش کنید که کودکتان در کنارتان باشد. در این مورد باید گفت که پیاده‌روی بهترین ورزش است. چون علاوه بر اینکه ورزش ملایمی‌محسوب می‌شود به هزینه یا به تجهیزات خاصی نیاز ندارد و می‌توانید کودک را نیز با خود ببرید.
دوچرخه سواری و شنا نیز ورزشهای مناسبی هستند. یوگا و پایلت (نوعی نرمش شامل حرکات کنترل شده‌ی کششی و تنفسی) هم برای شروع کمک کننده هستند.
و البته زمانی که پزشک شما اجازه دهد می‌توانید ورزشهای تقویتی عضلات شکم را به خوبی انجام دهید. انجام ورزشهای شکم، نتایج بسیار مفیدی در پی خواهد داشت. بنابر این ورزش شکم را رها نکنید. برای تقویت عضلات ضعیف لگن می‌توانید ورزش لگنی را شروع کنید. با انقباض ارادی و مکرر عضلات لگنی، عضلات کف لگن تقویت می‌شوند و فرایند کنترل مثانه بهتر می‌شود.
یک برنامه‌ی ورزشی پیشنهادی :
برای مثال پیاده روی را امتحان کنید. می‌توانید کالسکه‌ی بچه را همراه خود ببرید. در این صورت یک واگن شاد و دوست داشتنی با وزن حدود ? کیلو را با خود حمل می‌کنید که به کاهش وزن شما نیز کمک می‌کند. به تدریج می‌توانید زمان پیاده روی را افزایش دهید.
برای شروع حداقل سه بار در هفته به مدت ?? دقیقه در روز پیاده روی کنید و هر هفته این زمان را ? دقیقه افزایش دهید. زمانی که ?? دقیقه پیاده روی بی وقفه برای شما ساده شد شدت فعالیت را افزایش دهید. مثلا می‌توانید سرعت خود را بیشتر کنید یا از سطوح شیبدار بالا بروید. پس از ? هفته می‌توانید جاگینگ (دویدن آهسته)‌ را امتحان کنید.
هر چند وقت باید ورزش کرد؟
وقتی ورزش می‌کنید به صدای بدن خود گوش فرا دهید. به این معنی که هرگز خود را به انجام کارهای خیلی سخت یا خیلی سریع، وادار نکنید. سعی کنید حداقل سه بار در هفته ورزش کنید و هدف خود را رسیدن به پنج بار ورزش در هفته قرار دهید. اگر مشغله دارید و مجبور هستید که زمان کوتاهی را به ورزش اختصاص دهید زمان ورزش را به قطعات ?? دقیقه ای تبدیل کنید. دو نوبت ورزش ?? دقیقه ای در روز درست به اندازه ی یک نوبت ورزش ?? دقیقه ای موثر است.
چگونه از برنامه ی ورزشی خود بیشترین نتیجه را بگیرید؟
* قبل از ورزش با حرکات ملایم کششی بدن را گرم کنید.
* پس از اتمام ورزش نیز با نرمشهای کششی بدن را سرد کنید.
* مراقب از دست رفتن آب بدن باشید و مدتی پیش از ورزش و پس از آن، آب کافی بنوشید.
* برای حفظ انرژی خود سعی کنید رژیم غذایی مغزی و سالمی‌داشته باشید.
* به خاطر داشته باشید که باید صبور باشید. ممکن است برای بازگشتن به فرم بدنی مناسب به چندین ماه زمان نیاز داشته باشید.
اگر دچار این علائم شدید، ورزش را رها کنید و با پزشک خود مشورت کنید:
* درد افزایش یابنده، شدید یا طول کشنده
* سرگیجه‌ی شدید
* افزایش خونریزی پس از زایمان
* غش و ضعف
* تهوع
* مشکل در تنفس
* خستگی بیش از حد و ضعف شدید عضلانی
برنامه‌ی منظمی‌داشته باشید:
ورزش باید به صورت مداوم و منظم جزئی از برنامه‌ی روزانه‌ی شما باشد. در برنامه ریزی تنوع ایجاد کنید و ورزشهای متنوعی را در نظر بگیرید تا خسته کننده نشود.
اگر مرتب ورزش کنید، به زودی جزئی از زندگیتان خواهد شد. اگر از لحاظ جسمی ‌مشکلی دارید یا به دلیل شرایطی که دارید برای ورزش کردن تردید دارید پیش از ورزش با پزشک خود مشورت کنید.



| *| نوشته شده در یکشنبه 89/8/2 و ساعت 4:46 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

ناخن؛ زیبایی و بهداشت در کنار هم
ناخن‌ها به همان اندازه که لازم است زیبا به نظر برسند،به رسیدگی و بهداشت احتیاج دارند. مثلا هنگامی که در شرایط خوبی باشند، بازگو کننده سلامت عمومی بدن هستند.
بهداشت ناخن‌ها‌ تعریف مشخصی دارد، هنگام شستن دست زیر ناخن‌ها را هم تمیز کنید. هنگام استفاده از شوینده‌ها و انجام کارهای خانه از دستکش استفاده کنید تا ناخنتان آسیب نبیند و پاکیزه بماند.
به گفته پزشکان، اگر می‌خواهید ناخنتان شکننده نباشند، هفته‌ای 2 مرتبه و هر بار به مدت 5 دقیقه آنها را در روغن زیتون گرم بگذارید .
بهتر است زیاد از استون برای پاک کردن لاک استفاده نکنید، زیرا ناخن‌ها بر اثر استفاده مکرر از استون خشک و شکننده می‌شوند.
یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ناخن، خشکی یا ریش ریش شدن کناره ناخن است که به دلیل استفاده زیاد از مواد شوینده بخصوص درمیان زنان خانه‌دار رخ می‌دهد.
دکتر حسین طباطبایی، متخصص پوست و مو، کاهش کراتین (چربی) پوست و به تبع آن کاهش چربی ناخن را بر اثر شستشوی زیاد با مواد شوینده، دلیل شکنندگی ناخن می‌داند و می‌گوید: در زنان خانه‌دار و دارندگان ‌بعضی مشاغل که افراد با مواد شوینده سروکار دارند به دلیل استفاده زیاد از این مواد، چربی ناخن کاهش می‌یابد و کناره‌های پوست آن ریش‌ریش می‌شود که کندن پوست کناره‌های ناخن با دست سبب ایجاد عفونت و راهیابی میکروب به آن نقطه می‌شود.
گرفتن پوسته‌ها با ناخنگیر و خشک کردن کامل دست با حوله و همچنین استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده یا گلیسیرین و دستکش‌های محافظ از بروز این مشکل جلوگیری می‌کند.
دکتر طباطبایی، رعایت موارد بهداشتی درباره ناخن‌های پا را نیز یکی دیگر از موارد بهداشت ناخن می‌داند و به ایسنا می‌گوید: به دلیل این که پس از شستن پا، معمولا رطوبت بین انگشتان پا باقی می‌ماند و این رطوبت مستعد پرورش قارچ‌هایی در این محیط می‌شود که از موارد بیماری‌زاست و همچنین منجر به سفید شدن و لیچ شدن بین انگشتان پا می‌شود، بدیهی است برای پیشگیری از این مشکل باید پا را پس از شستن، خوب خشک کرده و سپس از جوراب و کفش استفاده کنید.
در افراد ورزشکار به دلیل تعریق زیاد در ناحیه پا، لازم است جوراب‌ها هر روز تعویض و پس از شستشو با آب و صابون، پا و بین انگشتان پا بخوبی خشک شود. زیرا تعریق به علت ایجاد محیط مرطوب برای رشد قارچ مناسب است.
ضربه‌های ناشی از سوهان زدن بیش از حد ناخن در مانیکور و پدیکور نیز یکی از دلایل شکنندگی ناخن است و باعث صدمه به ناخن و ایجاد خطوط و لکه‌های سفید روی ‌آن می‌شود.
همچنین ممکن است تمیز کردن زیر ناخن با سوهان ناخن در درازمدت باعث جدا شدن ناخن از بستر زیرین خود شود که در این صورت به دلیل جریان هوا در زیر ناخن، تغییر رنگ می‌دهد و به تخریب آن منجر می‌شود.
دکتر طباطبایی با بیان این که رنگ ناخن بر اثر استفاده زیاد از مواد پاک‌کننده لاک‌ ناخن تغییر و صدمه می‌بیند، می‌گوید: استفاده زیاد از استون به عنوان حل کننده لاک ناخن می‌تواند تغییر رنگ و شکنندگی آن را در پی داشته باشد. همچنین ناخن بلند نیز از دلایل ایجاد ضربه به آن است که طی کار روزمره اتفاق می‌افتد و باعث ایجاد خطوط طولی روی ناخن می‌شود.
ناخن مصنوعی، ممنوع
پژوهشگران علوم پزشکی، به زنان در مورد استفاده از ناخن‌های مصنوعی هشدار می‌دهند. محققان بر این باورند که ناخن‌های مصنوعی موجب نازک، شکننده و خرد شدن ناخن‌های طبیعی می‌شوند.
چسب به کار رفته برای چسباندن ناخن‌های مصنوعی روی ناخن‌های طبیعی، عامل اصلی فرسوده شدن ناخن‌هاست، این نوع چسب که ماده‌ای سمی است، مستقیما به ماده کراتین یعنی ماده اصلی تشکیل‌دهنده ناخن حمله کرده و آن را از بین می‌برد.
تغییر رنگ ناخن مهم‌ترین نشانه ابتلا به بیماری قارچ ناخن است و باید جدی گرفته شود. پس از بروز این نشانه، به مرور زمان ناخن‌ها دچار شکستگی، تخریب و ریزش می‌شوند
به گفته این محققان، ناخن‌های مصنوعی همچنین یکی از عوامل عفونت‌های باکتریایی در زیر ناخن‌های طبیعی است.
ناخن‌های مصنوعی از صمغ آکریلیک ساخته می‌شوند که این ماده باعث تحریک بافت‌های اطراف ناخن و ابتلای فرد به اگزما می‌شود.
به گزارش فارس، نتایج تحقیقات اخیر محققان علوم پزشکی همچنین حاکی از آن است که استفاده از ناخن‌های مصنوعی خطر ابتلا به سرطان پوست را نیز افزایش می‌دهد، زیرا برای محکم کردن این نوع ناخن‌ها از لامپ‌هایی با نور ماورای بنفش استفاده می‌شود که بشدت برای سلول‌های پوستی خطرساز هستند.
بیماری‌های ناخنی
بیماری‌هایی مثل سوء‌تغذیه، کمبود پروتئین، نارسایی کلیه، دیابت و مصرف برخی داروها باعث اختلال در رشد ناخن می‌شود و تغییراتی در آنها ایجاد می‌کند. کمبود کلسیم و پروتئین اثر زیانباری در رشد و زیبایی ناخن‌ها دارند.
از طرفی پروتئین، کلسیم و آهن نقش زیادی در سلامت این عضو دارند. مثلا اگر ناخن‌هایتان زود به زود می‌شکند، خوردن شیر را فراموش نکنید و به تغذیه خود توجه داشته باشید. مقداری ژلاتین را در آبمیوه مخلوط کرده و بخورید. تغییرات کلی در فرم ناخن‌ها دلیل تغییرات متابولیکی بدن است، مثلا اگر ناخن‌هایتان به صورت کاسه‌ای درآمده و فرم خود را از دست داده حتما به پزشک مراجعه و علت آن را پیدا کنید.
تغییر رنگ ناخن، هشدار!
تغییر رنگ ناخن مهم‌ترین نشانه ابتلا به بیماری قارچ ناخن است و باید جدی گرفته شود. پس از بروز این نشانه، به مرور زمان ناخن‌ها دچار شکستگی، تخریب و ریزش می‌شوند.
در بیماری قارچ ناخن، قارچ‌ها در زیر ناخن رشد کرده و سبب تخریب صفحه ناخن و از دست دادن شفافیت آن می‌شوند. رطوبت زیاد، شستشوی مداوم دست‌ها یا عرق کردن زیاد دست‌ها از عوامل بروز و رشد قارچ ناخن است.
برخی بیماری‌های زمینه‌ای همچون بیماری دیابت نیز از عوامل زمینه‌ساز بروز بیماری قارچ ناخن است.
دکتر بهزاد بیژنی، عضو انجمن بیماری‌های عفونی ایران با اشاره به راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری قارچ ناخن می‌گوید: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری قارچ ناخن از نوع «درماتوفید»، باید از تماس با خاک و فردی که به این بیماری مبتلا شده، خودداری کرد. برای پیشگیری از ابتلا به قارچ «کاندیدا» نیز باید انگشتان دست و پا همیشه خشک نگه داشته شود.
این متخصص ادامه می‌دهد: تشخیص این بیماری تنها از طریق نمونه‌برداری ناخن و بافت اطراف آن امکان‌پذیر است.
درمان بیماری قارچ ناخن باید حتما تحت نظر پزشک و با تجویز داروهای خوراکی ضد قارچ انجام شود.به گفته وی، دوره درمان این بیماری طولانی مدت است و حداقل بین یک ماه و نیم تا 6 ماه زمان می برد.



| *| نوشته شده در یکشنبه 89/8/2 و ساعت 4:45 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

راهکارهای جالب برای تشخیص جنسیت کودک , آیا فرزندم پسر یا دختر است

آیا فرزندم دختر است؟
دانستن جنسیت نوزاد قبل از تولد خواسته هر انسانی است برای هر کس جالب و برای مادر و پدر آینده، لذت بخش،پس با دانستن این نکات و مشاهده انها می توانیم پی ببریم که کودک آینده تان دختر خواهد بود.

نکاتی که سلامت نیوز به انها اشاره دارد برای تشخیص دختر بودن فرزندتان به شرح زیر است:
-چاقی شما از ناحیه ران و قفسه سینه است.
-شکمتان به هندوانه شبیه شده.
-موهایتان هایلایت قرمز رنگ است.
-به میوه و غذای شیرین وآب پرتقال علاقه مند می شوید.
-در دوران حاملگی نسبت به دوران عادی و قبل از حاملگی حال خوبی ندارید.
-صورتتان بیش از پیش جوش می زند.
- اگر حلقه ی ازدواجتان را با نخ روی شکمتان آویزان نگاه دارید، به اطراف خواهد چرخید!
اگر این حالات در شما وجود دارد تبریک می گویم احتمالا کودک شما دختر خواهد بود!ولی نباید فراموش کرد که این نکات فقط تجربی بوده و امکان اشتباه در آنها هست!
آیا فرزندم پسر است؟
دانستن جنسیت نوزاد قبل از تولد خواسته هر انسانی است برای هر کس جالب و برای مادر و پدر آینده لذت بخش ،پس با دانستن این نکات و مشاهده انها می توانیم پی ببریم که کودک آینده تان پسر خواهد بود.

نکاتی که سلامت نیوز به انها اشاره دارد برای تشخیص پسر بودن فرزندتان به شرح زیر است:
-به پروتئین ها علاقه مند شده اید.
-شکمتان جائی که است که شما از آن ناحیه چاق شده اید.
-پاهایتان از قبل سردتر شده.
-به غذاهای تند وشور علاقه مند شده اید.
-جالب است بدانید اگر کودک پسر باشد،پدر نیز همراه مادر شروع به چاق شدن می کند!
-حامله بودن برایتان خوشآیند است.
-حلقه ازدواجتان را با نخ روی شکمتان آویزان نگاه دارید، اگر پسر باشد دایره دایره می چرخد!
-شکمتان شبیه توپ بسکتبال شده.
اگر این حالات در شما وجود دارد تبریک می گویم احتمالا کودک شما پسر خواهد بود!ولی نباید فراموش کرد که این نکات فقط تجربی بوده و امکان اشتباه در آنها هست




| *| نوشته شده در دوشنبه 89/7/26 و ساعت 8:38 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

چه عواملی سبب بروز میخچه می‌شوند؟
میخچه‌ها، پینه‌های دردناکی هستند که روی انگشتان پاها در اثر سایش، راه رفتن زیاد و پوشیدن کفش‌های نامناسب و ناراحت شکل می‌گیرند.


به گزارش سرویس «بهداشت و درمان» ایسنا، متخصصان آکادمی جراحان ارتوپدی در آمریکا چندین دلیل برای بروز میخچه عنوان ‌کرده‌اند.

به گزارش هلت نیوز، پوشیدن کفش‌های خیلی تنگ یا خیلی گشاد سبب ایجاد میخچه می‌شود. شکل غیرطبیعی انگشتان پاها، مانند انگشتان خمیده یا چکشی احتمال بروز میخچه را افزایش می‌دهد. کفش‌های پاشنه بلند هم یکی از عوامل معمول در بروز میخچه هستند.

وجود یک برآمدگی یا قوس نا به جا در داخل کفش که دائم روی انگشتان ساییده می‌شود، می‌تواند در بروز میخچه تاثیر داشته باشد.

در پایان نیز تاکید می‌شود که استفاده از جوراب‌های نامناسب از نظر جنس و اندازه هم می‌تواند عامل ایجاد میخچه باشد.




| *| نوشته شده در دوشنبه 89/7/26 و ساعت 3:19 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

آموزش تعیین جنسیت و دختردار شدن
آیا شما هم دختر میخواهید؟

ستاره باران به نقل از سلامت نیوز – محققان دریافتند مادرانی که میخواهند دختر دار شوند باید بعضی از مواد غذایی نظیر موز و نمک را از برنامه غذایی خود حذف کنند.آنها کشف کرده اند که ترکیبی از مواد غذایی مناسب و زمان رابطه جنسی میتواند آنها را صاحب دختر کند…


به گزارش سلامت نیوز ، دانشمندان میگویند افرادی که تمایل به داشتن دختر دارند باید از خوردن غذاهایی حاوی مواد سدیم و پتاسیم مانند زیتون ،گوشت نمک زده ، گوشت گاو خشک شده ، ماهی آزاد دودی ، برنج ، سیب زمینی خودداری کنند.

به جای آن باید روی مصرف غذاهایی غنی از کلسیم و منیزیم تمرکز کنند.غذاهای با مقادیر بالای کلسیم عبارتند از ماست و پنیر و کنسرو ماهی آزاد ،ریواس، اسفناج  ،پنیر سو یا ، بادام ، بلغور جو گل کم و پرتغال.

این نتیجه گیری که طی تحقیق ? ساله بر روی ??? زن اروپای غربی که بین ?? تا ?? سال سن داشتند بدست آمد.

در ترکیب غذایی این مادران میزان نمک کاسته شد و حد اقل نیم کیلو محصولات لبنی در برنامه غذایی آنان افزوده شد.

آنها همچنین رابطه جنسی منظمی در طی این دوره داشند که در فواصل قبل و بعد از تخمک گذاری نبود .

لازم به ذکر است که رژیم غذایی پدر تاثیری در جنسیت نوزاد ندارد.نوزادان ?? درصد این خانمها دختر به دنیا آمد.




| *| نوشته شده در دوشنبه 89/7/26 و ساعت 3:14 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

مراقبت از پوست 3 کلمه است!
هدف از مراقبت‌های پوستی، کاهش اختلال عملکرد پوست و تقویت، شادابی و سلامت آن است. اولین توصیه‌ها در این زمینه عبارتند
اولین توصیه‌ها در این زمینه عبارتند از: پیشگیری از مواجهه طولانی‌مدت با آفتاب، مراقبت از خشکی پوست، عدم مصرف سیگار، عدم اسکراب پوستی در پوست‌های دارای ضایعه و استفاده از محصول‌های غیر کومدوژن در بیماران مبتلا به آکنه...
• محصولات انتخابی برای مراقبت پوست:
صابون‌ها و پاک‌کننده‌ها، تونرها، مرطوب کننده‌ها، کرم‌های دور چشم، ضدآفتاب، لایه‌بردارها و ماسک‌هاست
.
• صابون‌ها و پاک‌کننده‌ها:


هدف از به‌کارگیری این ترکیب‌ها، پاک کردن آرایش، چربی و کثیفی از سطح پوست است که جهت سرعت بخشیدن به تمیز کردن پوست از این فرآورده‌ها استفاده می‌شود. مدت‌ها صابون به عنوان پاک‌کننده اصلی بود ولی امروزه پاک‌کننده‌های، جایگزین صابون استفاده می‌شوند چرا که رطوبت پوست را بهتر حفظ می‌کنند. پاک کردن پوست اساس حفظ سلامت پوست است. این ترکیبات در مورد پوست خشک باید ملایم بوده و صابون همراه با مرطوب‌کننده باشد.

• تونرها، قابض‌ها و شاداب‌کننده‌ها:

هدف از استفاده از این ترکیب‌ها برطرف کردن چربی یا باقیمانده صابون است ولی علاوه بر آن اثر نرم کننده نیز بر پوست دارند. در مواردی که شوینده‌های قلیایی استفاده می‌شود شاید مصرف این ترکیبات ضروری به نظر برسد.در صورتی که رتینوئید مصرف می‌کنید، مصرف این ترکیبات پوست را قرمز، ملتهب و دچار خارش می‌کند. در این صورت استفاده از ترکیبات فاقد الکل مفید است. این ترکیبات پوست را خنک و شاداب به نظر می‌رساند و به صورت موقت منافذ پوست را می‌بندد و چربی لایه خارجی پوست را می‌برد
.
لایه‌بردارها (scrubs)
:
این ترکیب‌ها لایه استراتوم کورنئوم (لایه شاخی پوست) را تخریب می‌کند. اسکراب یا مالش بر اساس عمل فیزیکی لایه‌بردارها پایه‌گذاری شده است. البته مصرف این ترکیبات امروزه خیلی زیاد شده و در بعضی از موارد باعث بروز مشکلاتی شده است. شایع‌ترین ترکیباتی که به عنوان لایه‌بردار به کار می‌روند، آلفاهیدروکسی اسید (AHA)، بوتیلتید هیدروکسی آنیزول (BHA) و رتینوییدها هستند.

• ماسک‌ها (Masks):

بیماران معمولا این فرآورده‌ها را برای سفت‌کردن پوست، پاک کردن عمقی منافذ پوستی و مرطوب کردن پوست استفاده می‌کنند. بیشتر افراد برای کاربرد این فرآورده‌ها رغبت نشان می‌دهند چرا که در مدت زمان کوتاهی انواع متفاوتی از محصولات را روی صورت می‌گذارند و حس ماسک گذاشتن را دوست دارند ولی باید به بیماران توضیح داد که منافع این فرآورده‌ها فقط تا زمانی است که روی پوست قرار دارند. بهتر است این محصولات هفته‌ای یک بار روی پوست به کار روند. مراقبت‌های پوستی به سن، جنس، تیپ پوستی بیمار، حساس بودن، چرب بودن و... یا روش زندگی (کار در خارج از منزل یا خانه‌داری) و شیفت کار در روز یا شب بستگی دارد. به‌طور کلی 3 کلمه اصلی در مراقبت از پوست وجود دارد: تمیز کردن، درمان کردن وحفاظت کردن.




| *| نوشته شده در چهارشنبه 89/7/21 و ساعت 8:28 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

آیا مالش و ماساژ درد را تسکین می دهد؟
بسیاری از افراد می گویند : با ماساژ یا مالش نقطه ای که درد می کند آرام می شوند آیا این موضوع صحت دارد؟ 
محققان ادعا می‌کنند که درد هنگام فشردن و مالش دست ها به هم می‌تواند درد را کاهش دهد
.
به گزارش هلث‌دی نیوز محققان انگلیسی به تازگی دریافتند که فشردن و مالیدن دستها بر روی هم در زمانی که بدن درد می کشد می تواند موجب تسکین درد شود
.
به گفته محققان دانشگاه کالج لندن بررسی‌های تازه حاکی از آن است که وقتی افراد دچار درد می‌شوند لمس کردن و فشردن دست‌ها بر روی هم در مغز به مفهوم کاهش و تسکین درد پردازش می شود .


این دانشمندان از گروهی داوطلب خواستند که انگشت اشاره و انگشت حلقه یک دست را در آب گرم و همزمان انگشت میانه همان دست را در آب سرد فرو کنند. این عمل، یک احساس پارادوکس را در مغز ایجاد کرد و این تصور تداعی شد که انگشت میانی در حال سوختن است.
 
این آزمایش توهم به روانشناسان کمک کرد در شرکت کنندگان احساس یک درد و سوزش را که در حقیقت وجود ندارد ایجاد کنند. داوطلبان این آزمایش را با هر دو دست انجام دادند و این محققان درد ناشی از آب گرم اندازه گیری کردند
.
در تکرار این آزمایش این بار داوطلبان باید بلافاصله دستان خود را بر روی هم می فشردند و آنها را لمس می کردند. نتایج این تحقیقات نشان داد میزان دردی که آنها در آزمایش دوم احساس کردند 64 درصد نسبت به آزمایش اول کاهش یافته بود. در حالی که وقتی داوطلبان دست شرکت کننده دیگری را می فشردند این احساس تسکین درد القا نمی شد. به گفته این محققان، درد ناشی از فشردن دستها بر روی به این دلیل کاهش می یابد چون مغز اطلاعات لامسه ای را با تحریکات دردآوری که دریافت می کند ادغام کرده و به این ترتیب درد را تسکین می دهد.




| *| نوشته شده در دوشنبه 89/7/19 و ساعت 11:47 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

اگر کودکتان این ویژگی را دارد،به پزشک مراجعه کنید!
هر کودکی که تا سن 6 ماهگی، یکی از 14 ویژگی زیر را داشته باشد، نیازمند بررسی‌های بیشتری از سوی پزشکان برای ارزیابی وضعیت تکاملی است و ... 


در بخش‌های قبلی، کودکان از نظر تکاملی به 4 گروه (کاملا سالم، به‌ظاهر سالم، بیمار و سرآمد) تقسیم و درباره نوزادان و شیرخواران کمتر از 3 ماه و علایمی که حاکی از عدم سلامت تکاملی و رشدی آنهاست صحبت شد..
.
 در این یادداشت، روی توانایی‌های عمده‌ای که باید یک شیرخوار 6 ماهه داشته باشد و اگر آنها را کسب نکرده باشد، در معرض خطر پیشرفت اختلالات تکاملی است بحث می‌کنیم. هر کودکی که تا سن 6 ماهگی، یکی از 14 ویژگی زیر را داشته باشد، نیازمند بررسی‌های بیشتری از سوی پزشکان برای ارزیابی وضعیت تکاملی است
:
1. وزن وی کمتر از 2برابر وزن تولدش باشد
،
2. دور سر وی موازی با خطوط منحنی رشد دور سر در کارت رشد تغییر نکرده باشد،

3. در به خواب رفتن مشکل داشته باشد. مثلا بسیار خواب سبکی داشته باشد یا طول مدت هر بار خواب وی مخصوصا در شب‌ها کمتر از 1 ساعت باشد،

4. وقتی به گریه می‌افتد به سختی آرام نشود و معمولا خودش آرام ‌شود،

5. هنوز وقتی انگشتانش (دست‌ها یا پاها) چیزی را لمس می‌کند آنها را ناخودآگاه چنگ می‌زند،

6. وقتی با کمک بالش او را در حالت نشسته می‌گذاریم، نمی‌تواند برای لحظه‌ای خود را نگه دارد
،
7. وقتی دست‌های او را در حالتی که به پشت خوابیده و بیدار و سرحال است می‌گیریم تا او را بلند کنیم، گردن وی به عقب می‌افتد،

8. وقتی خوابیده است عمدتا پاهای وی مثل قیچی همدیگر را قطع می‌کنند
،
10. غان و غون نمی‌کند و وقتی آرام است به صدای جغجغه یا اطرافیان که با وی صحبت می‌کنند توجهی ندارد،

11. اکثرا قیافه خیلی رسمی، جدی و موقر دارد
،
12. با چشم‌هایش هوشیارانه به اطراف نگاه نمی‌کند،

13. به مادر یا کسی که او را بغل می‌کند خیلی نگاه نمی‌کند
 
14. کارهایی را که قبلا می‌توانسته انجام بدهد، نمی‌تواند انجام بدهد. به عنوان نمونه در نشستن تعادل خوبی داشته ولی حالا باید مواظب سقوط وی باشیم. توانایی جدیدی مثل سینه خیز رفتن را هم شروع نکرده یا از عهده انجام کارهای فوق بر نیاید
.
باید توجه داشت که شیرخواران در این سن می‌توانند به دو طرف بغلتند و وقتی چیزی از دستشان گرفته می‌شود واکنش نشان می‌دهند. به تدریج در برخورد با افراد ناآشنا غریبی می‌کنند و به گریه می‌افتند یا در آغوش آنها نمی‌روند و وقتی پوشک آنها باز می‌شود به طور طبیعی به اندام تناسلی خود دست می‌زنند.
کم‌کم روی شکم سینه خیز می‌روند. در طول روز حدودا 2 بار می‌خوابند. شب‌ها وقتی بیدار می‌شوند نباید از جایشان برداشته شوند بلکه باید با لالایی گفتن باید مجددا به خواب بروند. تلاش کنید زمان خواب کودک را منظم کنید تا هر شب سر ساعت خاصی به خواب رود. این سن مناسب شروع تغذیه کمکی در شیرخوارانی است که قبلا به دلایل پزشکی غذا را شروع نکرده‌اند.




| *| نوشته شده در دوشنبه 89/7/19 و ساعت 11:45 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

7 دلیل عدم کاهش وزن بعضی از آنهایی که زیاد رژیم می‌گیرند
خیلی وقت‌ها کلی سعی می‌کنیم که فقط نیم کیلوگرم از وزن‌مان کم شود اما نمی‌شود؛ در حالی که علت چیز دیگری است و به محض تشخیص علت می‌توان به راحتی وزن کم کرد....


7 دلیل عدم کاهش وزن بعضی از آنهایی که زیاد رژیم می‌گیرند

می‌پرسید مگر امکان دارد؟ پاسخ این است که بله، امکان دارد. در این مطلب با 7 دلیل عمده‌ای که مانع پایین‌آمدن وزن می‌شود، آشنا می‌شوید.

1 مصرف نوشابه‌های گازدار و مشروبات الکلی

با اینکه نوشیدنی‌های الکلی چربی ندارند اما به خاطر کالری بالای الکل، به طور چشمگیری، موجب اضافه‌وزن می‌شوند. وقتی بدن‌تان سرگرم سوزاندن کالری اضافی موجود در یک نوشیدنی گازدار یا الکلی است، شما هیچ انتخاب دیگری ندارید؛ مگر اینکه کالری‌های ناشی از خوردن غذاهای دیگر را ذخیره کنید. جالب است بدانید که نوشیدنی‌های گازدار الکلی، حتی بدتر از نوشیدنی‌های الکلی، هستند و مقدار کالری بیشتری (به دلیل قند بیشتر) وارد بدن‌تان می‌کنند. حتی مصرف نوشابه‌های گازدار معمولی را هم باید به خاطر تاثیری که بر قندخون می‌گذارند، در رژیم غذایی‌تان محدود کنید. پس اگر قصد پایین آوردن وزن‌تان را دارید، بهتر است برای نوشیدن تا حد امکان از آب معدنی استفاده کنید
.
2 کاهش متابولیسم بدن

رژیم‌های غذایی کم‌کالری در هفته‌های اول خیلی خوب عمل می‌کنند اما بعد از مدتی تاثیری در کاهش وزن نخواهند داشت. دلیلش این است که متابولیسم شما پایین آمده و در نتیجه به این مقدار محدود مصرف کالری عادت می‌کند. اگر با پایین آوردن بیشتر کالری‌های مصرفی به این مساله واکنش نشان دهید، احتمالا این بار فقط عضله‌های‌تان را از بین می‌برید و دوباره روند کاهش وزن‌تان به رکود می‌رسد. اما راه حل این موضوع آن است که مقدار کالری مصرفی را کم‌کم پایین بیاورید و در عین حال از موادغذایی خوب و مقدار کافی پروتئین برای جلوگیری از تحلیل عضله‌هایتان، استفاده کنید. انجام تمرین‌های بدن‌سازی نیز به شما کمک خواهد کرد تا متابولیسم‌تان را بالا ببرید و چربی‌سوزی‌تان را تسریع کنید
.
3 نادیده گرفتن وعده‌های غذایی

ساده به نظر می‌رسد. با خودتان می‌گویید کمتر می‌خورم و حتما وزن کم می‌کنم! به همین دلیل خیلی از افراد در بعضی از وعده‌ها غذا نمی‌خورند و بدن را به حالت گرسنگی مفرط می‌کشانند و عضله‌ها برای حفظ آمینواسیدهای لازم برای بدن، شروع به تجزیه‌شدن می‌کنند و نتیجه این موضوع چیزی نیست جز پایین آمدن متابولیسم. پس سعی کنید 5 تا 6 وعده در روز غذا بخورید.
 
4 مصرف زیاد قند و نمک

قند و نمک اضافی معمولا در بسیاری از غذاهای فرآوری شده وجود دارد. مصرف مقدار زیادی قند در یک وعده غذایی باعث بالا رفتن قندخون می‌شود و بدن باید به این وضعیت واکنش نشان داده و آن را دوباره پایین بیاورد. نتیجه این خواهد شد که قسمت اعظم آن قند اضافی به شکل چربی در بدن ذخیره می‌شود. اینجاست که افراد چاق می‌شوند و متعجب‌اند از اینکه نوشیدنی‌های مصرفی‌شان چربی ندارند اما باز هم اضافه وزن پیدا می‌کنند. نمک هم باعث سردرگمی می‌شود چون کالری ندارد اما می‌تواند به افزایش وزن منجر شود. نمک موجب می‌شود بدن، آب در خود ذخیره کند، در نتیجه با مصرف مقدار زیادی نمک ممکن است برخی افراد احساس کنند که چاق‌تر می‌شوند.\

5 کم نوشیدن آب

وسط روز، بدن اکثر افراد دچار بی‌آبی می‌شود چون خیلی بیشتر از آنچه آب در طول روز می‌نوشند بدن‌شان آب از دست می‌دهد اما آنها معمولا این را متوجه نمی‌شوند؛ چون مرکز تشنگی در بدن خیلی دقیق نیست. گاهی اوقات کمبود آب در بدن می‌تواند دردهای گرسنگی را به همراه داشته باشد، چون بسیاری از ما مقدار آب مورد نیاز روزانه‌مان را از موادغذایی تامین می‌‌کنیم. آب همچنین به بالا بردن سطح انرژی بدن کمک می‌کند، در نتیجه می‌توانید خیلی بهتر ورزش کنید تا کالری بسوزانید و وزن‌تان را پایین بیاورید
.
6 سهم‌های غذایی نادرست

وقتی برای کم کردن وزن‌تان رژیم می‌گیرید، فلسفه قدیمی هنوز هم کاربرد دارد: «کم بخورید تا وزن‌تان پایین بیاید.» اگرچه همان‌طور که در موارد بالا گفتیم هیچ یک از وعده‌های غذایی را نباید نادیده بگیرید، اما راه‌حل این است که کم بخورید و مداوم بخورید.

7 اهداف غیرواقعی

ایجاد هدف‌هایی که دست یافتن به آنها خیلی سخت باشد یا هدف‌هایی که خیلی غیرواقعی باشند از جمله دلایلی است که تلاش شما را برای کاهش وزن ناکام می‌گذارد. وقتی تیپ بدنی‌تان اندومورف باشد (تیپ بدنی فربه) عاقلانه نیست اگر بخواهید اندام یک مانکن را پیدا کنید. رسیدن به اهداف‌تان در موفقیت شما اهمیت زیادی دارد. اگر به هدف‌هایتان دست پیدا نکنید، ممکن است آخر کار هم احساس کنید فردی شکست‌خورده هستید و هم انگیزه خود را از دست داده و ناامید و مایوس شوید.

بنابراین هدف‌هایی کوچک را برای خود در نظر بگیرید تا انگیزه‌ای باشد برای موفقیت‌تان. کم کردن همان یک کیلوگرم وزن در هفته که معمولا توصیه می‌شود ممکن است خیلی کند به نظر برسد، اما حداقل آن این است که بدون هیچ‌گونه سختی و مشکلی می‌توانید به آن دست پیدا کنید. آن وقت است که حس پیروزی به شما دست می‌دهد و یک قدم به هدف کلی و بزرگ‌تان که رسیدن به وزن ایده‌آل است، نزدیک می‌شوید.




| *| نوشته شده در یکشنبه 89/7/18 و ساعت 6:58 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

7 مورد اورژانسی برای کودکان

 این کابوسی برای هر پدرو مادری است یک مشکل اورژانس برای کودک که مجبورتان می‌کند 115 را بگیرید.
اشکال در تنفس، زمین خوردن در پارک و... اما آیا والدین واقعا می‌دانند که چه زمانی باید با اورژانس تماس بگیرند و در واقع کدام مورد اورژانس است؟

 در این مقاله با 7 موقعیت اورژانس در کودکان آشنا می‌شویم:

1) دیسترس تنفسی:

دیسترس تنفسی به معنی اشکال در نفس کشیدن و نیاز به اکسیژن بیشتر است. دلایل ایجاد اشکال در تنفسی شامل گیر افتادن غذا یا حجم در گلو، آسم، عفونت یا ذات‌الریه یا پنومونی است.
 
علایم دیسترس تنفسی شامل سرفه، خس‌خس سینه، نفس کشیدن به سختی و استفاده از عضلات گردن و قفسه‌سینه برای کمک به نفس کشیدن بهتر است. کبود شدن و خرخر از نشانه‌های دیگر است.

در این صورت:- تعداد نفس‌ها بیش از 50 تا 60 تا در دقیقه است- کبودی مخصوصا در اطراف دهان- بیماری به جای بهتر شدن بدتر می‌شوداگر این علایم در کودکتان ایجاد شد، سعی نکنید کودک را سوار ماشین کنید، آمبولانس خبر کنید آمبولانس‌ها دارای وسایل مجهز به دستگاه اکسیژن هستند و با ایمنی کامل کودک را به بیمارستان منتقل می‌کنند.

2) شکستگی استخوان:

شکستگی استخوان هم یک مورد اورژانس در کودکان است. وقتی صدمه‌ای به کودک وارد می‌شود و استخوان بدنش می‌شکند اگر چه حیاتش تهدید نمی‌شود اما کودک باید فورا به بیمارستان منتقل شود. والدین می‌توانند با رعایت احتیاط کودک را سوار خودرو کرده و او را منتقل کنند اما بهتر است با اورژانس تمام بگیرند. بنابراین وقتی شکستگی خیلی شدید است که درد قابل کنترل نیست. یا وقتی استخوان از پوست خارج شده است یا تصادف طوری بوده که ضربه‌ سر و گردن وارد شده است حتما باید به اورژانس خبر داد.

3) استفراغ و اسهال

استفراغ همراه اسهال یک مورد اورژانس در کودکان است چرا که می‌تواند سبب کم‌آبی کودک شود،اگر کودک قادر نیست چیزی را در دهان و معده نگه دارد یا دچار اسهال شدید است، نشانه‌های کم‌آبی را بررسی کنید، اینها شامل چشم‌های گودافتاده، دهان خشک و کاهش میزان ادرار است.- کودک به شما پاسخ نمی‌دهد- انقباض‌های شدید و درد شکمی وجود دارد. البته درد شکم ممکن است با آپاندیسیت یا سنگ کلیه هم ارتباط داشته باشد
.
4) صرع و تشنج در نوزادان و نوپایان
،
افزایش سریع دمای بدن می‌تواند سبب تشنج شود. بسیاری از تشنج‌ها مرتبط تب فورا خاتمه پیدا می‌کند و اورژانس نیست در هر حال وقتی کودک دچار تشنج مرتبط تب درگذشته شده حتما آن را جدی بگیرید و حتما این موضوع را با پزشک در میان بگذارید. اگر تشنج بعد از 3 تا 5 دقیقه متوقف نشد .اگر کودک دچار اشکال در تنفس و کبودی شد حتما با اورژانس تماس بگیرید
.
5) زمین خوردن :

افتادن و زمین خوردن از ارتفاع می‌تواند موجب صدمه به سر، نخاع یا ارگان‌های داخلی شود اگر به آسیب به این قسمت‌ها شک کردید با کودک صحبت کنید تا مطمئن شوید به طور صحیح به سوالاتتان پاسخ می‌دهد.اگر- کودک بیش از یک بار استفراغ کرد- هوشیاری‌اش را از دست داد- از کرخی یا سوزن‌سوزن شدن شکایت داشت- به صدمه‌های داخلی مشکوک شدید- به صدمه به سر، گردن و نخاع شک کردیدحتما به اورژانس زنگ بزنید.

 6) بریدگی‌ها خون‌ریزی‌ها
:
اگر کودکتان دچار خون‌ریزی‌ شد، روی قسمت زخمی را محکم فشار دهید و زخم را کاملا بررسی کنید. کودکانی که زخمشان با چسب بسته شده و خون‌ریزی کم می‌شود را می‌توان با ماشین شخصی به بیمارستان برد. اگر کودک مبتلا به اختلال‌های خون‌ریزی‌دهنده است و دچار بریدگی و زخم شدهو اگر خون‌ریزی بند نمی‌آید حتما به اورژانس اطلاع دهید.

7) مسمومیت‌ها
:
مسموم شدن کودکان سناریوی ترسناکی است. کودک به سراغ کابینت داروها می‌رود و شربت یا قرص خطرناکی را می‌خورد. اولین‌کاری که باید پس از وقوع مسمومیت رخ می‌دهد اطلاع به مرکز مسمومیت‌ها یا اورژانس است.



| *| نوشته شده در یکشنبه 89/7/18 و ساعت 6:54 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )
<      1   2   3   4   5      >