عشق و دوستی

غذایی سرشار از ویتامین
ماهیتابه را با حرارت ملایم گرم و کف آن را با روغن چرب کنید. ران مرغ را به قطعات کوچک‌تری تقسیم کرده و داخل ماهیتابه بریزید تا برای مدت 4 دقیقه بپزد
مواد لازم برای یک نفر:
ران مرغ: 100 گرم
کرفس خرد شده: یک‌دوم پیمانه
آویشن: یک‌دوم قاشق چایخوریوم پیمانه
جعفری خرد شده: یک قاشق غذاخوری
برگ بو: یک عدد
آرد گندم: یک‌چهارم پیمانه
بکینگ پودر: یک‌هشتم چایخوری
پیاز خرد شده: یک‌چهارم پیمانه
شیر کم‌چرب یک درصد: یک هشتم پیمانه
طرز تهیه:
ماهیتابه را با حرارت ملایم گرم و کف آن را با روغن چرب کنید. ران مرغ را به قطعات کوچک‌تری تقسیم کرده و داخل ماهیتابه بریزید تا برای مدت 4 دقیقه بپزد و همه سطوح آن قهوه‌ای رنگ شود. حال ران‌های مرغ را از ماهیتابه خارج کنید و همان طور که ماهیتابه را گرم نگه داشته‌اید، کرفس، هویج، آویشن، پیاز و برگ بو را داخل آن بریزید و برای 5 دقیقه سرخ کنید.
در این هنگام ران‌ها را به ماهیتابه برگردانید و یک پیمانه آب یا در صورت امکان آب مرغ به آن اضافه کنید و آن را به جوش بیاورید. سپس حرارت را کم کرده و 30 دقیقه به همین حال بگذارید.
در داخل یک ظرف آرد گندم، جعفری، بکینگ پودر و نمک را با هم مخلوط کنید. سپس شیر را اضافه کرده و به هم بزنید. این مخلوط را به مواد قبلی اضافه کرده و 10 دقیقه حرارت دهید.  غذا حاضر است.
مرغ منبع خوبی از پروتئین است و 100 گرم از آن 58 درصد نیاز پروتئینی بدن را برطرف می‌کند از آنجا که چربی گوشت مرغ نسبت به گوشت چهارپایان کمتر است، کسانی که از برنامه‌های کاهش وزن استفاده می‌کنند، می‌توانند این گوشت را جایگزین گوشت قرمز کنند. در افراد مسن پروتئین‌های موجود در گوشت مرغ از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.
مرغ منبع خوبی از نیاسین (B3) است که از گروه ویتامین‌‌های B محسوب می‌شود و از بدن در مقابل سرطان‌ها دفاع می‌کند. کمبود نیاسین موجب آسیب دیدن ماده ژنتیکی (DNA) می‌شود. با مصرف 100 گرم از گوشت مرغ 70 درصد از نیاز روزانه به نیاسین تامین می‌شود.
سلنیوم نیز به میزان کافی در مرغ پیدا می‌شود. این ماده در بسیاری از مسیرهای متابولیک مورد استفاده قرار می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به متابولیسم هورمون‌های تیروئید و عملکرد ایمنی بدن نام برد.
دیگر ویتامین‌های موجود در مرغ ویتامین B6 است که همراه ویتامین B3 به متابولیسم انرژی در بدن کمک و واکنش‌های متابولیک را هدایت می‌کند.



| *| نوشته شده در دوشنبه 89/7/26 و ساعت 3:51 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

طرز تهیه مافین کدو یک شام راحت و خوشمزه
سیب‌زمینی و کدوها را نگینی خرد کرده و در کره تفت می‌دهیم تا کمی سرخ شود. نمک و فلفل می‌زنیم. در ظرف دیگری تخم‌مرغ‌ها، آرد و شیر را با هم مخلوط کرده و می‌زنیم
مواد لازم
سیب‌زمینی یک عدد
کدو و تخم مرغ از هر کدام دو عدد
آرد چهار قاشق سوپخوری
کره دو قاشق سوپخوری
شیر یک پیمانه
نمک و فلفل به میزان لازم
طرز تهیه
سیب‌زمینی و کدوها را نگینی خرد کرده و در کره تفت می‌دهیم تا کمی سرخ شود. نمک و فلفل می‌زنیم. در ظرف دیگری تخم‌مرغ‌ها، آرد و شیر را با هم مخلوط کرده و می‌زنیم تا یک‌دست شود بعد به کدو اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم. قالب مافین‌ها را چرب کرده و کمی آرد می‌پاشیم و مایه را در آنها می‌ریزیم و در فری که از قبل با دمای 180 درجه سانتی‌گراد گرم شده به مدت 25 دقیقه قرار می‌دهیم. برای اطمینان از پخت داخل مافین خلال دندان وارد کرده اگر چیزی به آن نچسبد آماده است.
نکته: به جای کدو از بادنجان هم می‌توان استفاده کرد.



| *| نوشته شده در دوشنبه 89/7/26 و ساعت 3:50 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

طرز تهیه خوراک آب‌پز سویا
پروتئین سویا به دلیل دارا بودن خواص فراویژه در تهیه مواد غذایی مختلفی مانند سالاد، انواع سوپ، غذاهای گیاهی و جانشین‌های گوشت بکار می‌رود
پروتئین سویا به دلیل دارا بودن خواص فراویژه در تهیه مواد غذایی مختلفی مانند سالاد، انواع سوپ، غذاهای گیاهی و جانشین‌های گوشت بکار می‌رود. خاصیت بافت پذیری پروتئین سویا در ایجاد بافت مشابه گوشت و مزایای تندرستی آن سبب شده که مصرف این نوع پروتئین با استقبال افرادی که به دنبال سلامت هستند، روبرو شود.
مطالعات مختلفی نشان داده‌اند که مصرف پروتئین سویا می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به برخی بیماری ها کمک کند به همین دلیل در بسیاری از کشورها مصرف پروتئین سویا را توصیه کرده‌اند و مجوز استفاده از آن را در تولید سایر فراورده های غذایی صادر کرده‌اند. برگه های پروتئینی سویا از دانه کامل سویا پس از روغن گیری بدون استفاده از مواد شیمیایی مضر و با روش مکانیکی به دست می‌آید و تمام خواص مفید سویا را دارا است. برگه‌های پروتئینی مکسوی (TSP) ماده‌ای چند کاره با شکل‌های مختلف است که می‌تواند در پخت انواع غذا‌ها همراه با گوشت یا به‌تنهایی بکار رود.
یک سهم از برگه‌های پروتئینی مکسوی (20 گرم) حاوی حداقل 25/6 گرم پروتئین سویا ، 3 گرم چربی است.
ویژگی‌های برگه‌های پروتئینی مکسوی (TSP)
o قابلیت بالای هضم پروتئین
o رنگ روشن
o طعم بسیار مطلوب
o توانایی بالای جذب آب
o بافت شبیه گوشت
o قابلیت پخت سریع
o دارای 40درصد پروتئین
o مقدار کم چربی و سدیم
o منبع خوبی از فیبر
کسانی که دارای چربی خون بالا هستند و محدودیت مصرف چربی دارند و یا از رژیم های لاغری پیروی می‌کنند می توانند از این محصول به عنوان منبع پروتئینی به جای گوشت استفاده کنند. برگه‌های پروتئینی مکسوی منبع اصلی پروتئین برای کسانی محسوب می‌شود که رژیم گیاهخواری دارند.
دستور پخت خوراک آب‌پز سویا :
مواد لازم برای 4 نفر :
هویج 3 عدد متوسط
پیاز 1 عدد بزرگ
کدو سبز 3 متوسط
سیب زمینی 2 عدد متوسط
رب گوجه فرنگی دو قاشق غذا خوری
برگه پروتئینی مکسوی یک بسته
به میزان لازم
روش پخت :
ابتدا پیاز را کمی تفت می‌دهیم سپس هویج نگینی شده و نمک، فلفل، زردچوبه و هر ادویه دلخواه را به آن اضافه می‌کنیم برگه پروتئینی مکسوی را جداگانه کمی تفت می‌دهیم و با کدو و سیب زمینی نگینی به مواد می‌افزاییم رب گوجه را با 2 لیوان آب مخلوط کرده و داخل مواد می‌ریزیم و می‌گذاریم تا سبزیجات به خوبی بپزد.



| *| نوشته شده در دوشنبه 89/7/26 و ساعت 3:49 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

آموزش طریقه ی درست کردن فلافل لبنانی
طرز تهیه ی فلافل لبنانی را برای من بنویسید پاسخ : مواد لازم:
??? گرم باقلای خشک
??? گرم نخود
? حبه درشت سیر کوبیده
یک عدد درشت پیاز( ریز خرد شده)
? عدد بزرگ پیازچه( ریز خرد شده)
یک عدد( ریز خرد شود) فلفل سبز قلمی تند
یک قاشق غذاخوری بیکینگ پودر
? قاشق غذاخوری آرد
یک فنجان جعفری خرد شده
یک قاشق مرباخوری پودر تخم گشنیز
?/? قاشق مرباخوری پودر زیره سبز
به اندازه لازم نمک و فلفل
به اندازه لازم روغن برای سرخ کردن فلافل
طرز تهیه:
باقلا و نخود را از قبل خیس می کنیم. باقلا و نخودهای خیس خورده را پوست می کنیم و با گوشت کوب یا خردکن برقی به طور کامل خرد می کنیم. سپس سیر، پیاز، پیازچه و بقیه مواد را اضافه کرده و دوباره له می کنیم تا نرم شود و می گذاریم یک ساعت بماند.
در آخر گلوله هایی به اندازه گردو از مخلوط این مواد بر می داریم و به صورت شامی های گردی در می آوریم. آن گاه در یک سینی می چینیم و می گذاریم یک ربع دیگر بماند. سپس در روغن فراوان سرخ می کنیم تا طلایی شود.



| *| نوشته شده در دوشنبه 89/7/26 و ساعت 3:48 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

طرز تهیه گولاش خورش مجارستانی

ادویه مخصوص این غذای مجاری، پاپریکا است.
زمان تهیه و پخت: یک ساعت و پانزده دقیقه
مواد لازم برای 4- 2 نفر:
گوشت گوسفند: 200/1 گرم، به قطعات مکعبی کوچک تقسیم شود.
پیاز متوسط: یک عدد، خرد شود.
ادویه پاپریکا: یک قاشق غذاخوری
روغن زیتون: 2 قاشق غذاخوری
سیر: یک حبه، خرد شود.
آب گوشت: 2 پیمانه
رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری
آب لیمو: یک قاشق غذاخوری
خامه ترش: ‌یک قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به اندازه لازم
طرز تهیه:
• پیاز را درون روغن زیتون به مدت 5 دقیقه تفت دهید.
• سیر را به آن اضافه کرده و 2 دقیقه دیگر آن را تفت دهید.
• قطعات گوشت و پاپریکا را به ظرف اضافه کرده و به مدت 5- 3 دقیقه آن‌ها را تفت دهید.
• آب گوشت، رب گوجه فرنگی و نمک و فلفل را به مخلوط فوق، اضافه کنید.
• درب ظرف را گذاشته و به مدت یک ساعت آن را روی حرارت متوسط قرار دهید تا کم‌کم بجوشد و گوشت آن نرم شود.
• هر چند وقت یک بار آن را هم بزنید و اگر آب آن کم شده، ‌اضافه کنید.
• قبل از این‌که آن را از روی حرارت بردارید خامه و آب لیمو را به آن اضافه کرده و هم بزنید.
• خورش گولاش را می‌توانید همراه با برنج یا ماکارونی میل کنید.



| *| نوشته شده در دوشنبه 89/7/26 و ساعت 3:47 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

نکاتی جالب راجع به پخت غذا برای حفظ ویتامینها
آیا می دانید اگر شرایط پخت غذای تان صحیح نباشد بسیاری از ویتامین های آن را از بین می برید و ...
 
غذاها را خیلی حرارت ندهید!
آشپزی کرتوا به روش های طبخ معروف است: عموماً ماهی یا حلزون به آرامی و روی شعل? کم در روغن زیتون پخته می شود در حالی که سبزیجات بخارپز و یا خام مصرف می شوند. آیا این روش یک گام دیگر در جهت سلامتی است؟
پخت غذا با حرارات بالا (تنوری، کبابی، ...) باعث ایجاد یک سری واکنش ها در مواد غذایی می شود: واکنش میلارد Maillard  ( واکنشی بین اسیدهای آمینه و مشتقاتش یا لیپیدهایی که حرارت دیده اند) و اکسیداسیون لیپیدها از جمل? این واکنش هاست. مولکول هایی که در جریان این واکنش های شیمیایی شکل گرفته اند، در مقابل مولکول های زیستی بدن حالت تهاجمی شدیدی دارند.
برعکس، پخت آرام غذا در روغن (که رسانند? خوبی برای گرماست) باعث افزایش سریع و یکسان حرارت بر تمام سطح ماد? غذایی می شود.  
گوشت قرمز حساس تر است
مصرف بیش از حد گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان کولون را دو برابر می کند.
گوشت گوساله و بره به علت دارا بودن مقادیر بالای اسید آمینه، لیزین و کارنیتین در واکنش میلارد به خوبی عمل می کنند. آمینه هایی که حلقه های نامتجانس دارند، از معروف ترین مواد جهش زا به شمار می آیند.
البته این مواد در دماهای بالای 200درج? سانتیگراد در غذا تولید می شوند. آهن که به وفور در گوشت قرمز وجود دارد و همچنین روغن های غیراشباع نیز این واکنش ها را فعال می کنند. ضمناً ثابت شده است که تجمع این آمینه ها در روغن های آفتابگردان یا سویا خیلی بیشتر از روغن زیتون است.
نکته: کسانی که از رژیم کرتوا استفاده می کنند، گوشت قرمز کم می خورند. ضمناً برای آشپزی از روغن زیتون استفاده می کنند...
ترک کامل چربی ها ممنوع
آشپزی بدون استفاده از مواد چرب لزوماًٌ بهترین روش نیست. [اگر از روغن استفاده نکنید مجبورید به کباب کردن روی بیاورید] گوشت پس از تحمل گرمای بسیار زیاد در تماس با یک صفح? داغ، به کربن تبدیل می شود و ماده ای شدیداً سرطان زا به نام هیدرو کربن های آروماتیک چند حلقه ای تشکیل می دهد.  
این ماده هنگام کباب کردن گوشت بیشتر تقویت می شود، خصوصاً وقتی که گوشت در تماس با آتش کاملاً پخته شود نه نیم پز! به علاوه، گوشت کباب شد? خشک مقدار بسیار زیادی چربی اکسید شده درون عضله ها روی هم انباشته می کند.
انتخاب روغن
روغن های اشباع در مقایسه با روغن های غیراشباع بسیار مقاوم تر هستند و قابلیت اکسید شدن بیشتری هم دارند. بهتر است که با روغن زیتون یا روغن بادام زمینی آشپزی کنید و روغن آفتابگردان، سویا، کلزا، گردو و یا ذرت را به طعم دادن اختصاص دهید.
ماهی ها، خصوصاً ماهی های چرب ( ماهی آزاد، تن، ماکرو... ) به دلیل مقدار زیاد چربی های غیراشباع، برای سرخ شدن مناسب نیستند و بهتر است پخته یا بخارپز شوند.
 و در نهایت، کسانی که از رژیم کرتوا پیروی می کنند، بی شک می دانند که روغن زیتون حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان ( خصوصاً پلی فنون و کمی ویتامین E) است و از سوی دیگر مقاومت قابل توجهی در برابر حرارت دارد.
اعتدال
پیروان رژیم کرتوا بیشتر سبزیجات را پخته یا بخارپز مصرف می کنند (با کمترین حرارت ممکن)، و بیشتر میوه و سبزی ها را خام می خورند. این روش های پخت یا در واقع عدم پخت، از هدر رفتن ویتامین C، ویتامین B9 و ویتامین B1 جلوگیری می کند.
به طور خلاصه، با افزایش مصرف مواد غذایی تازه، مصرف کم گوشت قرمز، استفاده از روغن زیتون متعادل، و طبخ ملایم موادغذایی، شما در رژیم کرتوا استاد خواهید شد و به سمت یک زندگی سالم و فوق العاده پیش خواهید رفت !



| *| نوشته شده در دوشنبه 89/7/26 و ساعت 3:46 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

فلفل دلمه‌ای شکم پر با ذرت، برنج و پنیر فتا

استفاده از رنگ‌های مختلف فلفل دلمه‌ای در تهیه این غذا، باعث تحریک بیشتر اشتهای شما خواهد شد.
مواد لازم برای 4 نفر:
فلفل دلمه‌ای: 4 عدد، به رنگ‌های مختلف
روغن گیاهی:‌2 قاشق غذاخوری
پیاز خرد شده:‌ یک پیمانه
سیر خرد شده: سه حبه
ذرت پخته شده: دو پیمانه
پنیر رنده شده فتا: 170 گرم
برنج پخته: سه پیمانه
فلفل سیاه: دو قاشق چای‌خوری
پنیر پارمسان رنده شده: نصف پیمانه
طرز تهیه:
• ابتدا در قسمت بالای فلفل سوراخی ایجاد کنید سپس، تخم‌ها و گوشت‌های درون فلفل را بیرون آورید.
• فلفل‌ها را به مدت 2 دقیقه درون آب جوش بجوشانید تا کمی نرم شوند سپس آن‌ها را درون آب بیرون آورید.
• سیر و پیاز و ذرت را درون روغن روی حرارت متوسط به مدت 5 دقیقه تفت دهید.
• درون یک کاسه بزرگ، مخلوط ذرت و سیر و پیاز را با پنیر فتا، برنج و فلفل سیاه خوب مخلوط کنید.
• با قاشق مخلوط تهیه شده را درون فلفل‌های دلمه‌ای بریزید و روی آن‌ها، پنیر پارمسان بریزید.
• ظرف پختی که قرار است فلفل‌های دلمه‌‌ای درون آن پخته شوند را کمی چرب کنید.
• ظرف محتوی فلفل‌ها را درون فر به مدت 30 دقیقه حرارت دهید.
• غذای آماده شده را با سبزی‌جات دلخواهتان میل کنید.



| *| نوشته شده در دوشنبه 89/7/26 و ساعت 3:45 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

طرز تهیه کوکوی مرغ
مقدار تعیین شده از سینه مرغ را با یک لیوان آب و یک عدد پیاز خلال شده و نمک و فلفل بپزید تا آب آن به خوردش برود.
مواد لازم:
سینه مرغ: یک‌دوم پیمانه
تخم‌مرغ: 2 عدد
پیاز: 2 عدد متوسط
زعفران ساییده: یک‌هشتم قاشق چایخوری
نمک و فلفل به مقدار لازم.
طرز تهیه:
مقدار تعیین شده از سینه مرغ را با یک لیوان آب و یک عدد پیاز خلال شده و نمک و فلفل بپزید تا آب آن به خوردش برود. پس از سرد شدن، استخوان‌های آن را جدا و گوشت آن را با چاقو خرد کنید. حالا پیاز دیگر را خلال کرده و در روغن سرخ کنید. تخم مرغ‌ها را در ظرفی بشکنید و خوب هم بزنید و کمی نمک و فلفل به آن اضافه کنید. سپس زعفران ساییده (که در مقداری آب جوش حل کرده‌اید)، پیاز سرخ شده و مرغ خرد شده را داخل تخم مرغ‌ها بریزید و مواد را خوب با هم مخلوط کنید. سپس مقداری روغن در تابه بریزید و پس از داغ شدن، مواد را درون آن بریزید و اجازه دهید تا دو طرف آن کاملا سرخ شود.



| *| نوشته شده در دوشنبه 89/7/26 و ساعت 3:43 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

طرز تهیه پیتزا لقمه ای

پیتزای امروز ما غذای بسیار خوشمزه و بسیار مناسب میهمانی های کوچک شبانه و یا تولد ها است . با ما همراه باشید:

مواد لازم : برای خمیر

 

 

آب نیم لیتر
آرد سفید ? کیلو (تقریبا 11 دسی لیتر)
مایه خمیر ?? گرم
نمک ? قاشق چایخوری
روغن (روغن زیتون بهتر است) ? قاشق سوپ خوری

مواد لازم : برای سس

کنسرو گوجه فرنگی ? قوطی
پیاز ? عدد
سیر ? پر
آویشن (Oregan) به میزان لازم
نمک نصف قاشق چای خوری

مواد لازم : برای داخل پیتزا

پنیر پیتزا ??? گرم
پپرونی ?? گرم
ژامبون ?? گرم
? می توانید بجای ژامبون و پپرونی گوشت چرخ کرده استفاده کنید.

ظروف و وسایل لازم:

ماهی تابه، سینی فر ،وردنه، کاغذ روغنی (کاغذ قنادی)

طرز تهیه:

آب را تا 37 درجه گرم کنید و مایه خمیر را در آن حل کنید، نمک و روغن زیتون را هم بیفزاید، ماشین همزن را به کار بیندازید و با افزودن کم کم آرد به آن هم بزنید تا خمیر آماده شود. در این کار عجله نکنید،خمیر را خوب ورز دهید .

پس از آماده شدن خمیر روی آنرا با پلاستیک بپوشانید و آنرا برای مدت ?? دقیقه در جای تاریک به حال خود رها کنید. زمانی خمیر آماده است که حجم آن دوبرابر شده باشد.

وقتی خمیر آماده شد روی میز آشپزخانه مقداری آرد بریزید و خمیر را روی آن برگردانید، آنرا به دو قسمت مساوی تقسیم کنید و با آنها دو چانه بزرگ درست کنید، مقداری آرد روی میز بریزید و چانه‌های خمیر را روی آرد روی میز بچینید. روی آنها را با پارچه تمیز بپوشانید و برای 1? تا 20 دقیقه به حال خود رها کنید. در این مدت وقت دارید مواد دیگر روی پیتزا را آماده کنید.

برای تهیه سس یک قوطی کنسرو گوجه فرنگی یا به همان مقدار گوجه تازه پوست کنده را با ماشین هم زن آشپزخانه خوب خورد کنید تا به صورت مایع درآید. نمک و فلفل بزنید. یک پیاز و دو پر سیر را هم پوست بکنید و در مخلوط کن خوب خورد کنید. مقدار روغن در ماهی تابه بریزید و اول کمی پیاز و سیر را در آن سرخ کنید. نیازی نیست پیاز زیاد سرخ بشود همین که دو سه دقیقه روی آتش ملایم قرار بگیرد کافی است. بعد از آن گوجه‌های خورد شده را در آن بریزید آویشن و کمی نمک بیفزاید و آنرا روی آتش ملایم قرار بدهید بگذارید مایع از حالت مایع در آید و سس سفت شود البته نه به آن اندازه که زیاد سفت شود.اگر از گوشت چرخ کرده می‌خواهید استفاده کنید آنرا قبل از استفاده سرخ کنید.

طرز تهیه پیتزا لقمه ای

حالا پس از اینکه چانه‌های خمیر استراحت کرد، هر چانه را جداگانه روی میز روی مقدار آرد قرار دهید و با وردنه پهن کنید. بعد روی خمیر را سوس بزنید و گوشت‌های انتخابی را روی آن بریزید و پنیر پیتزا را هم بیفزاید و بعد از یک طرف خمیر را لوله کنید به صورتی که بشکل یک لوله در آید، بعد با کارد آشپزخانه خمیر را ببرید، ضخامت هر قطعه (لقمه) پیتزا باید تقریبا 3 سانتیمتر باشد.

طرز تهیه پیتزا لقمه ای

روی سینی فر را با کاغذ روغنی (کاغذ قنادی) بپوشانید و قطعات پیتزا را با فاصله روی آن قرار دهید، بعد مقداری هم پنیر روی هر کدام از لقمه‌ها بریزید و آنرا در فر وسط فر قرار بدهید. فر باید قبل از استفاده تا 220 درجه سانتی گراد گرم شده باشد. وقتی پیتزا ها خوب پخت آنرا خارج کنید.




| *| نوشته شده در دوشنبه 89/7/26 و ساعت 3:42 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )

طرز تهیه کوکوی بادمجان با گوشت
غذاهایی که با نان خورده می‌شوند، قدرت سیرکنندگی بیشتری دارند. بنابراین، اگر قصد کاهش وزن دارید، بهتر است غذاهایتان را، البته با حداقل کالری، با نان میل کنید....

این کوکو با آن کوکوها فرق دارد!
غذاهایی که با نان خورده می‌شوند، قدرت سیرکنندگی بیشتری دارند. بنابراین، اگر قصد کاهش وزن دارید، بهتر است غذاهایتان را، البته با حداقل کالری، با نان میل کنید....

 در میان این نوع غذاها، خانواده کوکوها از تنوع خوبی برخوردارند و در این میان، کوکوبادمجان با گوشت یکی از لذیذترین‌هاست. می‌دانید اجزای تشکیل‌دهنده این غذا (بادمجان، کدو سبز، گوشت و تخم‌مرغ) چقدر ارزش غذایی دارند؟
 

مواد لازم (برای 4 نفر)

مواد لازم (برای 4 نفر)

 

 

 

 

 


بادمجان ‌حلقه شده

 


4 لیوان

 


50 کیلوکالری

 


کدو سبز ‌حلقه شده

 


2 لیوان

 


50 کیلوکالری

 


گوجه‌فرنگی

 


1 لیوان

 


25 کیلوکالری

 


پیاز خرد شده

 


1 لیوان

 


25 کیلوکالری

 


تخم‌مرغ

 


4 عدد

 


400 کیلوکالری

 


گوشت چرخ‌کرده

 


200 گرم

 


300 کیلوکالری

 


روغن کنجد

 


4 قاشق

 


360 کیلوکالری

 


نمک، فلفل، زردچوبه

 


به میزان دلخواه

 


صفر

 


 
طرز تهیه
ابتدا پیازهای خرد شده را در کمی روغن تفت دهید و سپس به آن گوشت و ادویه‌ها را اضافه کنید. در ظرفی دیگر بادمجان‌ها و حلقه‌های کدو را که از قبل کمی سرخ کرده‌اید، کاملا بکوبید و با گوشت مخلوط کنید. گوجه‌فرنگی‌های خردشده و تخم مرغ را نیز به سایر محتویات اضافه و همه را در ظرفی نچسب که ته آن با روغن چرب شده، خالی کنید. آن را برای 30 دقیقه در فر بگذارید تا کاملا مغزپخت شود
 

خواص کدو سبز
یکی از سبزی‌های پرفیبر، کدوسبز است که از منابع غنی بتاکاروتن محسوب می‌شود؛ به‌طوری که هر 100 گرم آن دارای 610 میکروگرم از این ماده مغذی است. بنابراین خوردن این سبزی به تقویت سیستم دفاعی بدن کمک بسیاری می‌کند. در ضمن، عادت به خوردن این سبزی در دوران سالمندی احتمال ابتلا به بیماری‌های چشمی به‌خصوص آب مروارید را به حداقل می‌رساند زیرا سطح آنتی‌اکسیدانی مثل بتاکاروتن در خون سالمندان پایین است و مصرف منابع غذایی این ماده مغذی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. نکته دیگر، پتاسیم فراوان کدو سبز است؛ به‌طوری که با خوردن هر 100 گرم از آن 360 میلی‌گرم از این ماده معدنی تامین شده و کنترل فشار خون در مبتلایان به این بیماری تسهیل می‌شود. در ضمن با بخارپز کردن این سبزی، نیمی از نیاز بزرگسالان به ویتامین C نیز تامین می‌شود بنابراین افرادی که باید انرژی محدودی را دریافت کنند بهتر است کدو سبز را با پوست و البته بخارپز کرده میل کنند و از سرخ کردن آن بپرهیزند.
 
 
خواص تخم‌مرغ
اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که کمتر گوشت می‌خورند، بهتر است حداقل تخم‌مرغ را در غذاهایی مانند انواع کوکو گنجانده و در برنامه غذایی روزانه‌تان میل کنید. به این ترتیب مقدار قابل‌ملاحظه‌ای پروتئین دریافت خواهید کرد. البته به غیر از پروتئین، این ماده غذایی دارای آهن بوده و ویتامین B12 قابل‌ملاحظه‌ای را نیز به مصرف‌کننده می‌رساند پس شما با یک تیر چند نشان را هدف گرفته‌اید. خیلی وقت‌ها افراد به محض ابتلا به بیماری‌های قلبی یا چربی خون، خوردن تخم مرغ را برای خود قدغن می‌کنند در حالی که سلنیوم و ویتامین E موجود در این ماده غذایی به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی‌ای که دارند احتمال تخریب دیواره‌های عروق را کاهش داده و روند پیشرفت بیماری‌های قلبی را به حداقل ممکن می‌رسانند. فقط فراموش نکنید که هر عدد تخم‌مرغ دارای 100 کیلوکالری انرژی بوده و در صورت مصرف، باید در کل انرژی دریافتی روزانه محاسبه شود.
 
 
خواص روغن کنجد
این روغن ارزش تغذیه‌ای بسیاری دارد و یکی از روغن‌هایی است که حتی می‌توان برای سرخ کردن از آن استفاده کرد. جالب است بدانید که هر یک قاشق مرباخوری آن معادل یک واحد روغن بوده و 45 کیلوکالری انرژی دارد بنابراین با وجود ارزش غذایی بسیار باید در مصرف آن کل انرژی دریافتی را در نظر گرفت. نکته‌ای را که درباره این روغن باید بدانید آن است که عادت به مصرف روغن کنجد هم فشارخون را کم می‌کند و هم کلسترول بد خون را پایین می‌آورد و بالابرنده کلسترول خوب است بنابراین مصرف مرتب آن به کسانی که سابقه بیماری‌ قلبی دارند، توصیه می‌شود. ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که روغن کنجد حتی از روغن زیتون هم بهتر است؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت، این روغن برای سرخ کردن مناسب است در حالی که بهتر است از روغن زیتون برای سرخ کردن استفاده نشود و این موضوع تنها وجه تمایز این روغن است.
 

همراه بااین سالاد
این غذا مخلوط سبزیجات و منابع پروتئینی است اما برای کامل کردن وعده غذایی‌تان آن را با چند برش نان تهیه شده از آرد کامل (نان‌های تیره) و یک کاسه ماست طعم‌دارشده با کمی نعناع، سیر، جوانه گندم و خیار میل کنید.
 

اگر فشار خون دارید
اول از همه نمک را به حداقل برسانید و در کنار سایر اجزای تشکیل‌دهنده از یک لیوان سبزیجات برگ سبز تیره مانند شوید، گشنیز و جعفری استفاده کنید زیرا پتاسیم بالایی دارند و به این ترتیب فشارخون شما را کنترل می‌کنند.
 

اگر چربی خون دارید
بهتر است چند حبه سیر هم در کوکو استفاده کنید و پوست کدوهایتان را جدا نکنید. به علاوه، از سرخ‌شده آنها اجتناب و کدو و بادمجان را بخارپز کنید و در غذا بریزید. البته بهتر است حجم کدو و گوجه‌فرنگی بیشتر هم باشد و از گوشت صرف نظر کنید.
 

اگر لاغر هستید
به غذا‌ی‌تان سیب‌زمینی پخته و نخودفرنگی اضافه کنید، تا میزان کالری دریافتی‌تان افزایش یابد. اگر در غذایی‌تان کمتر از گوشت استفاده می‌کنید بهتر است در این غذا حجم گوشت و تخم‌مرغ را افزایش داده و آبلیمو و زعفران را نیز به‌عنوان چاشنی در آن به کار ببرید.
 

ماندگی و کهنگی
به دلیل آنکه این غذا دارای تخم‌مرغ است، زود فاسد می‌شود. بنابراین سعی کنید آن قدر از این غذا بپزید که در یک وعده به اتمام برسد و چیزی برای گذاشتن در یخچال باقی نماند حتی در ظرفی که در آن محکم بسته می‌شود.



| *| نوشته شده در دوشنبه 89/7/26 و ساعت 3:40 عصر توسط مهرناز | نظرات ( )
<   <<   6   7   8      >